VAH- vård av hund

Amk

Trådstartare
Vår hund hamnade idag i sjön då hon försökt gå på isen, och innan hon lyckades räddas hade hon legat i en timme i vad som förmodligen var nollgradigt vatten. Självklart är hon medtagen efter detta, och jag känner att jag måste stanna hemma imorgon för att se så att hon återhämtar sig på rätt sätt.

Hur gör ni andra som inte har möjlighet att ha med hunden på jobbet- stannar ni hemma om hunden är sjuk? Vad säger er arbetsgivare i så fall om detta? De med barn har ju VAB, men vi djurägare hamnar ju i annan sits då vi inte har lagen på vår sida. Min chef är själv hundägare vilket gör att jag hyser visst hopp till att hon förstår läget, men säker kan man aldrig vara.

Sv: VAH- vård av hund

Jag söker ledigt. Säger jag att det är akut har jag aldrig fått nej.

På mitt jobb har jag iofs oftast med hunden, men för veterinärbesök, akuta eller inte, med hästar eller hund är det aldrig några problem att få semester/kompledigt. Det mesta av mitt jobb kan jag ta igen vid annan tidpunkt så man får försöka lägga upp det på ett bra sätt.

Tror nog att de flesta arbetsgivare ger semester/uttag av komp/obetald ledighet utan några större betänkligheter. Skulle det nu vara så att någon krånglar så kan man ju alltid hänvisa till djurskyddslagen. Dvs man har faktiskt en rättslig skyldighet att ta hand om sitt sjuka djur.

Det är förvisso sant, det argumentet har jag inte tänkt på. För oss djurägare är det ju en självklarhet att ta hand om dem när de är dåliga, men för en arbetsgivare kanske det inte är lika givet. Vår hundvakt är ju dessutom helt slut han med, efter att han också gått genom isen för att försöka få tag på hunden.

Att ta semester eller komp har aldrig varit problem på min arbetsplats.

Däremot kan man ju knappast räkna med något motsvarande VAB. Och det är ju inte arbetsgivaren som sätter stopp heller :)

Jag söker ledigt. Säger jag att det är akut har jag aldrig fått nej.

Samma här. Det har visserligen bara hänt en gång så vitt jag minns. Då fick jag gå från mötet och fick per sms uppdatera oroliga kollegor om hundens tillstånd.

Tror inte min chef skulle krångla, har fått ledigt en timme då det krisat ihop sig och ingen kan ta in hästarna för att få göra de, min chef är själv hundägare så tror han har en viss förståelse!

Som de flesta andra svarat tar jag ledigt, utan betalt. Alltså inte semester, men skulle jag be om det skulle jag nog få det. Jag brukar erbjuda mig att hjälpa till att skaffa vikarie för mig.

Precis som Tora skrev är jag beredd att hänvisa till att jag är skyldig att ta hand om mitt djur. Min chef är kanske inte direkt djurvänlig, men allt blev lättare sedan hen hade familjemedlemmar som skaffade hund, viss förståelse infann sig.

Jag hoppas att din hund mår bra! Vilken otäck upplevelse.

Antingen byter jag pass, eller så tar jag semester. Jag har bara behövt göra det en gång, men det har fungerat bra :)

JAg är tillbaka på jobbet imorgon, och tror att jag kan få till det som ledighet.

Hunden mår fint efter omständigheterna- hon är trött men är i övrigt som vanligt. Vi har kommit fram till att hon låg i vattnet i över en timme, så det är ett mirakel att hon lever.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 594
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 875
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
8 503
Senast: madde_84
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2