Vägringar

R

Rebecca-M

Hejsan
Har sedan ett halvår tbx en ponny på foder, hoppar med fin teknik, men har problem med nya miljöer och "tittiga" hinder. Han är inte spattig och känns inte nervös, men han vägrar och detta har då blivit ett problem på tävlingar, då vi oftast kommer till 5-6 hindret, men sedan utvägrade..

Vi misstänker att ngt har satt sig i huvudet på honom, för han älskar att hoppa, bjuder bra, och trivs med dt.
På träning gör han mkt bra ifrån sig, men vägringarna begränsar en hel del, detta kommer ha betydlse när vi sen ska bestämma oss för att behålla hnm eller inte.

Jag tänkte be om tips på hur ni tkr att man ska göra när han vägrar?
Båda hans och mitt självförtroende behöver byggas på, men hans ägare har berättat att hon har arbetat igenom en exakt likadan period tidigare med honom, men plötsligt släppte det.

Våran teori är ett han helt enkelt inte har förtroende för mig än, eller att han har fått tagit makten. Är extra noga med att inte låta honom "vinna", varesig i hoppningen eller på uteritter, bara för att påpeka att jag är ledaren och inte han. Han lyssnar mkt på rösten, så jag använder rösten i hoppningen ( ex. berömmer när han gör rätt, och ryter till om jag känner att han tänker vägra)
Hoppar alltid med spö och lägger ofta till innan hindret.

Gör jag rätt, och hur skulle ni göra?:confused: Behöver hjälp!
Rebecca

Sv: Vägringar

Känner igen det där, vi kom bara till tredje hindret :D

Envishet och en rejälare ridning fick oss på rätt spår.
visst stannar han ibland men bara en gång per klass och det kan man ju ta om det bara händer ibland (oftast är det mitt eget fel)

Min hoppar klockrent hemma men har kommit på att man kan busa med matte på tävlingarna :devil:
Om jag rider med mycket ben och säte så går han fint men om jag glömmer bort mig eller blir ouppmärksam så kan han ta tillfället i akt och slå på en tvärnit.

Jag vet inte om det hjälper att klippa till dom med spöt, det beror mycket på hästen och att känna av situationen.
Jag känner min häst mycket väl och vet om han fånar sig (då blir han tillrättavisad) eller om han faktiskt har blivit lite överraskad (då blir han lugnad)

Känner jag att han tvekar men ändå hoppar så får han en klapp och ett -Bra!

Pay n´ride och liknande är bra för då kan man hoppa lite hinder som inte ser ut som hemma men slipper allt ståhej kring tävlingsbiten.

Vet inte om detta hjälper dig men nu vet du hur jag har hanterat det.

Känner igen det där, vi kom bara till tredje hindret :D

Envishet och en rejälare ridning fick oss på rätt spår.
visst stannar han ibland men bara en gång per klass och det kan man ju ta om det bara händer ibland (oftast är det mitt eget fel)

Min hoppar klockrent hemma men har kommit på att man kan busa med matte på tävlingarna :devil:
Om jag rider med mycket ben och säte så går han fint men om jag glömmer bort mig eller blir ouppmärksam så kan han ta tillfället i akt och slå på en tvärnit.

Jag vet inte om det hjälper att klippa till dom med spöt, det beror mycket på hästen och att känna av situationen.
Jag känner min häst mycket väl och vet om han fånar sig (då blir han tillrättavisad) eller om han faktiskt har blivit lite överraskad (då blir han lugnad)

Känner jag att han tvekar men ändå hoppar så får han en klapp och ett -Bra!

Pay n´ride och liknande är bra för då kan man hoppa lite hinder som inte ser ut som hemma men slipper allt ståhej kring tävlingsbiten.

Vet inte om detta hjälper dig men nu vet du hur jag har hanterat det.

Tack så mycket :D
Jo, det är precis som du säger.
jag är noga med att berömma hnm när han gör rätt, och jag har startat ngra pay n jumper och ngra lokala, men han har gjort bäst ifrån sig på pay n jumperna.
Jag fortsätter att kämpa så får vi se hur det går ^^

Tycker det låter som om du är inne på rätt spår ändå.
Men däremot skulle jag nog inte råda dig att köpa hästen, om den fortsätter såhär flera månader till (du har ju trots allt haft den ett halvår) och speciellt inte om du vill satsa på hoppningen. Man ska inte behöva åka hem från varje tävlingen och vara besviken/ledsen över att man inte kommit runt. Det ska ju vara roligt! Och du ska inte få dåligt självförtroende, vilket hästen kommer ge dig till slut. Men som sagt, ge honom nån månad till men sen kanske du borde börja fundera..

tycker också som att det låter som om du är på rätt spår. :) för att bygga upp självförtroende är det bra att hoppa lågt och hinder du känner dig säker på. Kanske du skall starta några clear rounder med enkla banor, börja om från början liksom. Sedan är horsemanship väldigt bra för att stärka banden mellan häst och ryttare ytterliggare, så att ni känner att ni kan lita på varandra fullt ut, även när det kommer till konstiga och svåra hinder.
Massor med lycka till!

/Lisa

Du ska nog inte berömma över varje hinder utan bara berömma efter ni hoppat klart.
så att hästen känner att han fått kämpa för berömmet. sen kanske det är så att hästen tröttnat på
din ridstil innan hindrena. t ex om du backar och tar tillbaka hästen mycket innan hindret
eller trycker ifrån för mycket i upphoppet.

jag fick lära om mig helt och hållet när jag gick från ridskola till privat häst, pga att ridskolans hästar behövde drivas mycket mer än min egen, viket påverkade min sits.

Du ska nog inte berömma över varje hinder utan bara berömma efter ni hoppat klart.
så att hästen känner att han fått kämpa för berömmet. sen kanske det är så att hästen tröttnat på
din ridstil innan hindrena. t ex om du backar och tar tillbaka hästen mycket innan hindret
eller trycker ifrån för mycket i upphoppet.

jag fick lära om mig helt och hållet när jag gick från ridskola till privat häst, pga att ridskolans hästar behövde drivas mycket mer än min egen, viket påverkade min sits.

Snarare sitter jag och driver på än håller in, bara för att han ska få så lite utrymme som möjligt att vägra :p

Tycker det låter som om du är inne på rätt spår ändå.
Men däremot skulle jag nog inte råda dig att köpa hästen, om den fortsätter såhär flera månader till (du har ju trots allt haft den ett halvår) och speciellt inte om du vill satsa på hoppningen. Man ska inte behöva åka hem från varje tävlingen och vara besviken/ledsen över att man inte kommit runt. Det ska ju vara roligt! Och du ska inte få dåligt självförtroende, vilket hästen kommer ge dig till slut. Men som sagt, ge honom nån månad till men sen kanske du borde börja fundera..

Absolut!
Dock tog jag hem honom på vintern, och började tävla för ca 3 månader sedan, så har bara ställt upp på ca 3 pay n jumps och 2 lokala :D

Det jag funderar på är hur länge jag ska låta det fortsätta.
Självklart blir jag besviken, men mest på mig själv för att jag tror att JAG gör något fel.
Han är aldrig tävlad på andra klubbar än hemmaklubben, så han har aldrig haft chansen att få rutin förrän nu...
Eftersom han gör så bra ifrån sig på träningar, och en likadan period har varit förut, undrar jag hur jag ska göra när det sedan kommer till att bestämma sig.

Jag tycker själv att det är nyttigt för mig med en häst som har något att jobba på, och om det blir förbättring så kan jag veta att jag hade, mer eller minder, inverkan på resultatet.
Men jag vill som du säger inte vägra ut mig på varenda tävling, så när det är dax att bestämma sig, så kommer jag titta på förbättringar osv, eller är det kanske så att det helt enkelt inte går att träna bort.

Jag tror absolut att det går att träna bort.
Fortsätt att åka ut på tävlingar och pay n´ride så mycket du kan, försök att inte bli besviken när det går dåligt utan se det som en träningsrunda.
Fem tävlingar är inte så mycket, framförallt inte om han gjort sådär förr.
Det är bara att kämpa vidare så att du har många rundor att basera ett beslut om att köpa eller inte på.

Jag skulle ju inte lägga till spöt om jag var du... tror inte det gynnar alls. En häst som får en liten smäll innan varje hinder kan väl inte förknippa hoppning som något roligt?
Det måste ju dessutom vara mycket trevligare och roligare att inte behöva använda spö för att kunna hoppa.

Vet inte vilka höjder du rider på, men rid lågt innan ni har kommit över problemet, det tror jag kan vara bra :)

Självklart går det att träna bort på vissa hästar men på andra går det inte. Du känner nog själv om det kommer några förbättringar eller inte. Hästen kanske bara har dåligt självförtroende? Gör som de andra har sagt och åk ut på många pay n jump för att öva och hoppa så lågt att han nästan kan gå över och beröm honom väldigt mycket efter du har hoppat! Men jag tycker du resonerar väldigt bra kring det här. Hoppas det löser sig, hur det än blir! :)

Har samma problem med min ponny. Dock har jag kommit på att när han är mitten av banan så tar kraften slut och han orkar inte hoppa. Brukar stanna på sista hindret... *Grr* Konditionsträna/styrketräna! :)

Nu ska vi ut på söndag igen och ta revansch! :D

Har samma problem med min ponny. Dock har jag kommit på att när han är mitten av banan så tar kraften slut och han orkar inte hoppa. Brukar stanna på sista hindret... *Grr* Konditionsträna/styrketräna! :)

Nu ska vi ut på söndag igen och ta revansch! :D

Håller tummarna för dig! :D

Jag tror absolut att det går att träna bort.
Fortsätt att åka ut på tävlingar och pay n´ride så mycket du kan, försök att inte bli besviken när det går dåligt utan se det som en träningsrunda.
Fem tävlingar är inte så mycket, framförallt inte om han gjort sådär förr.
Det är bara att kämpa vidare så att du har många rundor att basera ett beslut om att köpa eller inte på.

Jag satsar på det :)

Är anmäld till en pay n jump nu i helgen, får hoppas på dt bästa!:p

Håller tummarna för dig! :D

Gick inte bra alls! Hoppat för lite på träning vilket ledde till att han bara klarade de tre första hindrena. (Stanna, hoppa, Stanna, hoppa, Stanna Hoppa Ute :cry:) Usch, denna ponny... Åsna/Connemara :devil:

Jaja, tittinderträning nästa!

Gick inte bra alls! Hoppat för lite på träning vilket ledde till att han bara klarade de tre första hindrena. (Stanna, hoppa, Stanna, hoppa, Stanna Hoppa Ute :cry:) Usch, denna ponny... Åsna/Connemara :devil:

Jaja, tittinderträning nästa!

Gick sådär för mig "/
Jag tävlade dock en pay n jump så jag fick hoppa tills jag kom igenom banan..
I första klassen (60 cm ) vägrade han på i stort sätt alla utom 2...

Så jag efteranmälde mig till 60 igen, ist för att gå upp en klass, kände mig inte riktigt nöjd, så då hoppade han nästan hela banan med perfekt flyt :)
vägrade 1 gång på näst sista och 2 ggr på sista..
Men men , vi har också titthinderträning inbokat i veckan ;P

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har ett 11:årigt (05:a) D-ponny sto med min mamma. Svensk Ridponny, efter Artist 765. Jag är jättenöjd med hästen, även om vi...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Alexandra_W
·
Hoppning Hej (Nu blir långt, kan hända att de har blivit lite fel samt missat något) Hat ett sto som jag har börjat hoppa hemma(ca 2-3...
Svar
2
· Visningar
1 263
Senast: tess91a
·
Kropp & Själ Jag tillhör den kategorin av människor som ofta är inne och "tjuvläser" på Buke, men jag har aldrig tagit mig för att författa något...
Svar
6
· Visningar
1 520
Senast: Ramona
·
Ridning Känner att jag skulle behöva lite hjälp med detta. Har ingen irl som jag kan diskutera detta vettigt med utan hoppas på att få hjälp här...
2
Svar
25
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka