vägringar något tips?

Sv: vägringar något tips?

min kära häst vägrar hela tiden. i bland går det jätte bra hoppar 2 omgångar 1,10 felfritt och han älskar det, MEN så kommer det helt plötsligt när vi ändå kommer rätt. då vägrar han på ett litet hinder, han kan hoppa det 3 gånger sen vägrarar han och bara fjantar. inte så kul precis på tävlingsbanan. hinner knappt inn förään han vägrar snälla lite hjälp tack:confused:

prata med lungt hästen och driv försiktigt,

Spöet är en förstärkning av dina hjälper. Om hästen är exempelvis slö och vägrar lyssna på dina skänklar så ska spöet förstärka dina hjälper men ska upphöras att användas när hästen blir lyhörd för din skänkel och då ska hästen berömmas. Den är alltså ingen bestraffning i sig utan ett förtydligande av din skänkel (och ska därför användas vid skänkelläget).
Korrekt användning av spö är när du använder det i syfte att korrigera hästen när den inte lyssnar, en förstärkt signal, och som används med konsekvens och kunnande.
Inkorrekt användande är när du använder det på hästen i en situation där den inte förstår vilket beteende den gjort som du inte önskat. Som att rida ut ur ridhuset efteråt och slå hästen gul och blå- du får inget ut av det utom en rädd häst som anser dig opålitlig.

Detta är dock mina tankar, det finns självklart olika uppfattningar om hur spö ska användas.
Men att använda spö på en häst som din, som inte behöver det och lyssnar utan, förstår jag inte varför man skulle göra det? Det är som att sätta på strykkappor på en häst som inte stryker sig..

Du skriver att det är en "förstärkande hjälp". Men jag lovar att hästen tar det som en bestraffning i vilket fall som helst. Och det finns inget som heter "korrekt användning av spö". Inget som man försöker hjälpa hästen med ska innefatta ett slag av ett spö!

Du skriver att det är en "förstärkande hjälp". Men jag lovar att hästen tar det som en bestraffning i vilket fall som helst. Och det finns inget som heter "korrekt användning av spö". Inget som man försöker hjälpa hästen med ska innefatta ett slag av ett spö!

Då tar hästen din skänkel också som en bestraffning så som du verkar se på det. Spöet är en förstärkning av din skänkel, lyssnar hästen inte på din skänkel måste du ta i med spöet för att inte riskera att hästen blir skänkeldöv för att du nöter. Det är samma sak som ett skänkeltryck fast skarpare. I alla fall om du gör rätt, d.v.s. använder spöet vid skänkelläget.
Och korrekt använding av spöet finns: dock bara olika definitioner på vad det är- detta är min personliga tolkning.

Då tar hästen din skänkel också som en bestraffning så som du verkar se på det. Spöet är en förstärkning av din skänkel, lyssnar hästen inte på din skänkel måste du ta i med spöet för att inte riskera att hästen blir skänkeldöv för att du nöter. Det är samma sak som ett skänkeltryck fast skarpare. I alla fall om du gör rätt, d.v.s. använder spöet vid skänkelläget.
Och korrekt använding av spöet finns: dock bara olika definitioner på vad det är- detta är min personliga tolkning.

Nej han tar inte skänkel som en bestraffning. Varför skulle han göra det? För skänkeln använder jag med ett lätt tryck, sitter aldrig och nöter. Sen om man måste sitta och nöta med skänkeln eller ta till ett spö skulle jag börja undra varför man måste slå till hästen för att man ska kunna rida överhuvudtaget.

Nej han tar inte skänkel som en bestraffning. Varför skulle han göra det? För skänkeln använder jag med ett lätt tryck, sitter aldrig och nöter. Sen om man måste sitta och nöta med skänkeln eller ta till ett spö skulle jag börja undra varför man måste slå till hästen för att man ska kunna rida överhuvudtaget.

För att det beror helt enkelt på hästtypen. Stora kallblodet Brunte är kanske något slö av sig och måste "väckas upp" för att bli uppmärksam på sin uppgift med ett starkare skänkeltryck eller ett spö medan travaren Berta bara kräver ett lätt tryck eftersom hon är ganska het. :smirk:
Allt beror också på utbildningsstadiet- en välriden häst får man inte hux flux, och vissa hästar behöver en stärkt skänkel (spö eller sporrar) i början för att de ska förstå och vissa gör inte det, beror helt på hästen. Hur man kommer fram till en välriden häst är olika och beror på främst på hästen.

Senast ändrad:

För att det beror helt enkelt på hästtypen. Stora kallblodet Brunte är kanske något slö av sig och måste "väckas upp" för att bli uppmärksam på sin uppgift med ett starkare skänkeltryck eller ett spö medan travaren Berta bara kräver ett lätt tryck eftersom hon är ganska het. :smirk:
Allt beror också på utbildningsstadiet- en välriden häst får man inte hux flux, och vissa hästar behöver en stärkt skänkel (spö eller sporrar) i början för att de ska förstå och vissa gör inte det, beror helt på hästen. Hur man kommer fram till en välriden häst är olika och beror på främst på hästen.

Självklart får man inte en välriden häst på beställning och det har jag aldrig påstått. Men man behöver inte använda sig av ett spö för att får det heller. Och det finns massor av andra sätt att "väcka upp" hästen som inte innebär att man ska slå den. Jag skulle själv inte vilja ha ett pisk rapp bara för att jag är lite slö en dag.

Jag har bara lite svårt att förstå varför "alla" verkar se spöt som en bestraffning eller så... Jag tror inte hästen ser allvarligare/tycker det är hemskare med att få ett rapp på bogen eller rumpan än att bli ryckt i munnen eller sparkad i sidorna(se överdrivet). Anledningen till att hästar kan bli spörädda är ofta från slag på marken, eller obehagliga slag som i tex huvud, eller "stryk" av ryttaren på ryggen.
Låter man spöet bli en naturlig del av ridningen, inte att den skall användas varje dag eller så, absolut inte, men att den finns där, då har man den alltid till hands, och som sagt bryr sig hästen i längden inte om det längre.
Märker man att ens häst blir misstänksam för spön kan man behöva tänka igenom hur man använder det.. en bra övning för en lätt spörädd häst är att "klappa" hästen med spöet på kroppen, benen(undvik huvud)...
mm lät kanske lite virrigt, men iaf vad jag tror och tycker..:bow:

Självklart får man inte en välriden häst på beställning och det har jag aldrig påstått. Men man behöver inte använda sig av ett spö för att får det heller. Och det finns massor av andra sätt att "väcka upp" hästen som inte innebär att man ska slå den. Jag skulle själv inte vilja ha ett pisk rapp bara för att jag är lite slö en dag.

det är väl inte piskrapp när hästen blir lite slö som vi pratar om, utan bara ett litet pet vid skänklen? det är så jag använder mitt spö iallafall, och det hjälper direkt. det äre vad jag tycker är korrekt användning av ett spö.

Jag har bara lite svårt att förstå varför "alla" verkar se spöt som en bestraffning eller så... Jag tror inte hästen ser allvarligare/tycker det är hemskare med att få ett rapp på bogen eller rumpan än att bli ryckt i munnen eller sparkad i sidorna(se överdrivet). Anledningen till att hästar kan bli spörädda är ofta från slag på marken, eller obehagliga slag som i tex huvud, eller "stryk" av ryttaren på ryggen.
Låter man spöet bli en naturlig del av ridningen, inte att den skall användas varje dag eller så, absolut inte, men att den finns där, då har man den alltid till hands, och som sagt bryr sig hästen i längden inte om det längre.
Märker man att ens häst blir misstänksam för spön kan man behöva tänka igenom hur man använder det.. en bra övning för en lätt spörädd häst är att "klappa" hästen med spöet på kroppen, benen(undvik huvud)...
mm lät kanske lite virrigt, men iaf vad jag tror och tycker..:bow:

:bow: hellre ett pet med spöet än att nöta med hälar i sidorna på hästen!

:)Hejsan, Min d-ponny gjorde precis likadant .. hon hade dock kotledsinflammation när vi kollade upp det :( ,. Det kan ju vara så att han har ont men tycker det är så kul att han hoppar endå? :D mvh ida.

men om han stannar på 50 cm kan han inte hoppa de stillastånde då?

"kan han inte hoppa stillastående då:confused:"
Det är lixom inte det som är grejjen, hon vill att hästen ska hoppa, inte att hon ska behöva tvinga över den för att det "bara är 50 cm", dessutom r det ju inte alltid 50 cm!:idea:

:)Hejsan, Min d-ponny gjorde precis likadant .. hon hade dock kotledsinflammation när vi kollade upp det :( ,. Det kan ju vara så att han har ont men tycker det är så kul att han hoppar endå? :D mvh ida.

många gånger är de ju tyvärr så att man som hästägare är lite gniden (dum snål) och inte undersöker hästen. men jag ser de som en fördel om man hade undersökthästen, för då kan man ju om det inte finns något fel på hästen utesluta att den har ont någon stans och då behöver man ju inte känna att man "plågar" den när den har ont. men sen finns de ju en del speciella hästar som helt enkelt inte är ämnade för hoppningen. hade ett bra exempel på det själv, en D-ponny som hoppade allt, och då menar jag ALLT på träning, oavsett hur högt det var, men när hjan kom ut på tävlingsbanan stannade han redan innan vi kommit igenom start skärmarna, vi han alltså inte ens hoppa första hindret i grund om gången. hade jag tur ibland fick jag han över det hindret men då stannade han ut sig på andra. och detta spelade ingen roll om hindren var 50 cm eller 110 cm. nu går han som ridskoleponny i argeplog och tränar hoppning som läromästare, och älskar det livet!

angående användning av spö. det finns tyvärr många ryttare som missbrukar spöet. jag själv är en sådan ryttare som i största möjliga mån rider utan spö, men om jag måste andvända spö för att hästen ska lyssna/lyda/reagera så gör jag det. slagrädda hästar behöver du ju oftast aldrig använda ett spö på och de som inte är slag rädda kan man ju använda det som en förstärkt hjälp, jag har tillexempel alltid spö i handen på tävlingsbanan även om jag inte använder det så är de bra att ha det där om något "oväntat" skulle inträffa så du kanske behöver lite "hjälp på traven" som ryttare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar