vägringar något tips?

Sv: vägringar något tips?

Självklart kan alla hästar vägra, man kan ju missförstå varandra osv.
Men en häst som älskar att hoppa vägrar inte 'varje gång' utan det händer då&då och iprincip alltid av någon anledning (som man brukar kunna hitta efteråt om man analyserar lite).

Om det nu är så att hästen älskar att hoppa, så kan det ju vara din ridning som inte passar ihop med hästen.
Vad säger din tränare?

att han bara tramsar. för när han väl vill så ser det strålande ut =)

precis som många redan sagt: kola så hästen inte har ont & kola sadel & träns.
om problemet kvarstår länge, be någon mer erfaren hjälpa dig.
t.ex. din ridinstruktör eller någon annan du kan lita på.
tramsar han sig bara säger din ridlärare? hur gammal är han?

lycka till i framtiden.

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag har inte använt mig utav ett spö på min häst. Om jag skulle göra det så tror jag att han skulle bli rädd och det är inte så jag vill utbilda min unghäst.

Nu hoppar jag in i diskussionen här och undrar hur du egentligen tror att man använder spö? Hästar blir inte spörädda om man använder spöet korrekt och konsekvent. En spörädd häst får man när en häst verkligen fått stryk med spöet och så använder inte jag det :cool:.

att han bara tramsar. för när han väl vill så ser det strålande ut =)

Kanske dax att tänka efter lite?????

En häst tramsar inte - människor tramsar.
Visst kan hästar "fåna sig" men inte V A R J E gång.

Om du tror att det är hästen som tramsar så förstår jag varför hästen stannar - du verkar inte ens vilja ta reda på varför (och som det känns så är det DU som inte klarar av att rida hästen).

Jag har haft en häst som vägrar hoppa , han hade utläktspatt i bakbenen. Det kan vara dolda fel med. Jag har inte läst hela tråden , ni kanske redan uteslutit att hästen har ont?

Nu hoppar jag in i diskussionen här och undrar hur du egentligen tror att man använder spö? Hästar blir inte spörädda om man använder spöet korrekt och konsekvent. En spörädd häst får man när en häst verkligen fått stryk med spöet och så använder inte jag det :cool:.

Jag vet hur man använder ett spö! Jag har valt att inte använda det på min häst eftersom att han är en VÄLDIGT känslig individ. Han kan även bli upprörd om jag trycker till med skänkeln för hårt. En häst kan visste bli spörädd även fast man använder det korrekt och konsekvent, min häst är ett exempel på det. Och då har jag INTE gett honom någon form av styrk med ett spö. Skulle ALDRIG kunna göra det heller.
Sen kan man inte säga att en häst inte kan vara spörädd utan att fått stryk för alla hästar är olika en del är känsligare än andra, och min häst är framavlad för att vara nervig och känslig. Och du har aldrig träffat min häst. Så du kan egentligen inte säga så.

Och vad jag menar med det inlägg du reagerade på är att min häst är inte van med att jag rider med ett spö, för att jag vill inte använda mig av det i hans utbildning. Skulle jag då korrigera honom med ett spö om han t.ex. vägra vid ett hinder så skulle han nog bli rädd. För det är en alldeles för stark tillrättavisning för honom. Och det finns massvis med andra sätt som jag hellre använder mig av.

En häst kan visste bli spörädd även fast man använder det korrekt och konsekvent,

Nej för man använder inte spö på en häst som inte behöver det, gör du det så använder du det knappast korrekt eftersom det inte ens behövs.

Dessutom är det skillnad mellan en häst som är spörädd (dvs en häst som blir rädd och vågar inte vara ens nära ett spö) och en häst som bara blir hetare/känsligare av att man bara håller spöet i handen. En häst ska inte vara rädd för ett spö oavsett om den är en känslig individ eller inte- spöet är ingen form av bestraffning utan ett förstärkande av dina hjälper och därför ska inte hästen se den som något läskigt om den inte fått slag eller inte vant sig vid spöet innan.

Måste bara påpeka en sak.
Vår bebis (åring) är rädd för spön, men det har aldrig använts på henne.

Så visst kan hästar vara spörädda utan att få stryk!
(Men det är väl snarare så att de är rädda för det okända isf, lr nått..)

Nej för man använder inte spö på en häst som inte behöver det, gör du det så använder du det knappast korrekt eftersom det inte ens behövs.

Dessutom är det skillnad mellan en häst som är spörädd (dvs en häst som blir rädd och vågar inte vara ens nära ett spö) och en häst som bara blir hetare/känsligare av att man bara håller spöet i handen. En häst ska inte vara rädd för ett spö oavsett om den är en känslig individ eller inte- spöet är ingen form av bestraffning utan ett förstärkande av dina hjälper och därför ska inte hästen se den som något läskigt om den inte fått slag eller inte vant sig vid spöet innan.

Men jag förstår inte hur du kan skriva att jag inte använder mig av ett spöt korrekt, har du sett mig rida? Antagligen inte, så du kan överhuvud taget inte uttala dig om den saken. Och som jag har skrivit ETT ANTALT GÅNGER så har jag INTE använt mig av ett spö på min häst. Jag har bara skrivit att OM jag skulle använda ett spö så TROR jag att han skulle bli rädd. Är det tillräckligt tydligt för dig nu. För du verkar ju inte ha någon koll alls på vad jag har skrivit.

Och sen förstår jag inte heller hur du kan även skriva att en häst inte ska vara spörädd även fast det är en känslig individ. Tro det eller ej, så är alla hästar olika och det finns faktiskt hästar som kan vara det. Och jag tror knappast att du träffat alla hästar i världen så kan ju inte vara så säker på din sak. Och även fast ett spö ska användas som en förstärkning och inte som en bestraffning. Så kanske hästen ser det som en bestaffning även fast det inte är menat så.

Sen så har jag inte någon gång skrivit att min häst är spörädd eller inte heller kan vara närheten av ett spö. Utan jag har skrivit att OM jag skulle använda mig av ett spö om han t.ex. skulle vägra på ett hinder så tror jag han skulle ta det fel och bli rädd istället. Och då har ju effekten av spöet blivit fel. Därför använder jag mig utav andra MYCKET BÄTTRE metoder.

Men jag förstår inte hur du kan skriva att jag inte använder mig av ett spöt korrekt, har du sett mig rida? Antagligen inte, så du kan överhuvud taget inte uttala dig om den saken. Och som jag har skrivit ETT ANTALT GÅNGER så har jag INTE använt mig av ett spö på min häst.

Använder du spö på en häst som inte behöver det (d.v.s. är tillräckligt lyhörd och känslig redan) så använder du det inte korrekt. Ett korrekt spö används hos en häst som behöver det- all annan användning som gör hästen rädd/stressad är inte en korrekt användning av spö enligt mig.
Därmed har jag inte sagt att just du använder spöet fel.

Hästar som aldrig fått stryk och eller som inte vant sig vid ett spö innan har ingen anledning att vara rädd för det. Man kan vänja i princip alla hästar vid spö om man gör det konsekvent och på ett positivt vis (en sorts miljöträning). För mig är det viktigt att alla mina hästar ska kunna acceptera spö för om ett barn eller en oviss människa tar upp det framför hästen ska hästen inte reagera nämnvärt. Det är en säkerhetssak och med rätt hantering och träning vänjer sig hästar vid det (om de möjligen inte blivit slagna gula och blåa med det innan- men de fall går oftast också att rehabilitera med tålamod)

Senast ändrad:

Använder du spö på en häst som inte behöver det (d.v.s. är tillräckligt lyhörd och känslig redan) så använder du det inte korrekt. Ett korrekt spö används hos en häst som behöver det- all annan användning som gör hästen rädd/stressad är inte en korrekt användning av spö enligt mig.
Därmed har jag inte sagt att just du använder spöet fel.

Hästar som aldrig fått stryk och eller som inte vant sig vid ett spö innan har ingen anledning att vara rädd för det. Man kan vänja i princip alla hästar vid spö om man gör det konsekvent och på ett positivt vis (en sorts miljöträning). För mig är det viktigt att alla mina hästar ska kunna acceptera spö för om ett barn eller en oviss människa tar upp det framför hästen ska hästen inte reagera nämnvärt. Det är en säkerhetssak och med rätt hantering och träning vänjer sig hästar vid det (om de möjligen inte blivit slagna gula och blåa med det innan- men de fall går oftast också att rehabilitera med tålamod)

Precis, använder man spö på en häst som lyssnar bra så är det inte korrekt. Och det är väl ingen som har sagt emot det. Sen tycker jag personligen att det finns inget som heter "använda ett spö korrekt", då det inte borde användas överhuvudtaget.
Sen är det så att min häst har stor respekt för användning av spöet i ridningen. Men har inte märkt så mycket av att han är rädd för det om någon skulle stå och vikta med det annars. Han är van med det mest. Det har tagit tid men han börjar bli det.

Visst, en häst har ingen anledning att vara rädd för ett spö om de aldrig har råkat illa ut för det tidigare, i teorin. Men i verkligheten kan det faktiskt förekomma, tyvärr. Och min häst verkar var en.

Men skulle jag använda mig av ett spö om han vägrade vid ett hinder skulle han med största sannolikhet bli rädd, ta "tillrättavisningen" helt fel. Och jag tror starkt att det är nog ingen häst som skulle ta ett spörapp som något posivit.

Och slutligen vad är en korrekt användning av ett spö då?

Ja tror han har ont ta och kolla upp honom, gör en vetrinärbesk om de inte redan är gjort. Ja vet att han har en hel de skavanker. Känner honom allt för väl.

Och slutligen vad är en korrekt användning av ett spö då?

Spöet är en förstärkning av dina hjälper. Om hästen är exempelvis slö och vägrar lyssna på dina skänklar så ska spöet förstärka dina hjälper men ska upphöras att användas när hästen blir lyhörd för din skänkel och då ska hästen berömmas. Den är alltså ingen bestraffning i sig utan ett förtydligande av din skänkel (och ska därför användas vid skänkelläget).
Korrekt användning av spö är när du använder det i syfte att korrigera hästen när den inte lyssnar, en förstärkt signal, och som används med konsekvens och kunnande.
Inkorrekt användande är när du använder det på hästen i en situation där den inte förstår vilket beteende den gjort som du inte önskat. Som att rida ut ur ridhuset efteråt och slå hästen gul och blå- du får inget ut av det utom en rädd häst som anser dig opålitlig.

Detta är dock mina tankar, det finns självklart olika uppfattningar om hur spö ska användas.
Men att använda spö på en häst som din, som inte behöver det och lyssnar utan, förstår jag inte varför man skulle göra det? Det är som att sätta på strykkappor på en häst som inte stryker sig..

Först och främst

Är det helt säkert att ryttaren är helt säker på att h*n, vill över hindret då vägringarna sker?

:)

Tja, välj själv. Känner du dig träffad, så var det väl det. Men i huvudsak tänkte (ser ni vitsig är jag också!), jag på trådskaparen.

Hälsningar
LillaDamen

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar