vägringar något tips?

Sv: vägringar något tips?

för det första, kolla upp så h*n inte har ont!

har h*n inte det, sitter det förmodligen i din ridning.
jag och min ponny hade problem med det innan. hon vägrade ibland trots att hon kom helt rätt! det visade sig att det satt i min ridning.

min ponny vill helt enkelt inte bli övergiven vid hoppning, och måste ha mitt stöd i både skänkel och tygel ända fram tills hon hoppar av! då hoppar hon som en klocka.

för att detta budskap skulle gå fram till min trögfattade hjärna bytte jag tränare. redan vid första hoppträningen gick det galant! hon fick det att gå fram till mig att jag måste VÅGA hålla ända fram.

hoppas det går bra med din häst.

hej tack för ditt svar. han har inte ont vi har kollat allt. och spöet hjälper inte heller. kommer man in på banan. och ska hoppa första 2 hinderna på 50 vägrar han sen gör vi en klockren runda på 110. :bump:

hej tack för ditt svar. vi har oxå trott att det ligger där. men han har inte ont och många olika duktiga tränare har prövat honom och det går inte bättre där. vi kan komma in på träningen värma upp med 50 cm tvärnitar på dom 2 första och sen hoppa en felfri runda upp till 110 :bump:

Jag skulle ta mig en riktig tankeställare (tillsammans med min hopptränare t.ex). Och fundera på om felet inte sitter hos ryttaren. Om det inte är du som "gör fel" helt enkelt.
Det kan vara allt från omedveten nervositet, orutin till för passiv ridning fram till hindret. Man måste ju så klart rida sig fram till hindret inte låta hästen transportera ryttaren till hindret. Det känner hästen på en gång och tar ofta chansen och vägrar. Ha alltid en plan på hur exakt du ska rida när du går in på tävlingsbanan.
Sen kan ju hästen ha ont någonstans så det ska man alltid kolla upp. Observera att det onda även kan sitta i musklerna så även dom måste kollas igenom och dettta gör inte de flesta veterinärerna, tyvärr.

Sen måste man ju ha i tanke att hästar är absolut inte dumma och att dom är "vane-djur". Så efter ett antal tävlingar och ni har vägrat ut er så lär sig oftas hästen att "om jag vägrar tre gånger så får jag gå ut sen". Man måste översmarta dom helt enkelt. Att hela tiden rida aktivt så man håller dom uppmärksamma på vad ryttaren gör. Och inte hittar på massa bus istället.

Det ABSOLUT SISTA jag skulle göra är att börja slå med ett spö. För det är så tråkigt att se massa ryttare ge sig på sina hästar när felet sitter hos ryttaren i stället.

Hoppas du har fått lite hjälp. Och lycka till med din häst!
// Charlotte :)

hej jag har tyvär prövat allt. vi har prövat med en massa olika duktiga tränare. och vi har kollat så han ej har ont. och han får massage oxå.

HEJ ALLIHOPA tack så jätte mycket för era inlägg. jag har naturligtvis kollat så han inte har ont. och det har han ej han mår prima =) och vi har prövat många duktiga ryttare men det är samma där. börjar vi en träning på 50 cm som senast i går kväll så vägrar han först 2 gånger på 2 hinder. sen hoppar han dom. och resten utav banan. höjer vi sen till 110 så hoppar han hela banan. det är precis som om han måste vägra en till två gånger först när han kommer in på banan. vad gör jag då?:bump::banana:

HEJ ALLIHOPA tack så jätte mycket för era inlägg. jag har naturligtvis kollat så han inte har ont. och det har han ej han mår prima =) och vi har prövat många duktiga ryttare men det är samma där. börjar vi en träning på 50 cm som senast i går kväll så vägrar han först 2 gånger på 2 hinder. sen hoppar han dom. och resten utav banan. höjer vi sen till 110 så hoppar han hela banan. det är precis som om han måste vägra en till två gånger först när han kommer in på banan. vad gör jag då?:bump::banana:

Du får kanske lov att hoppa lite varje dag. Eller inte hoppa något överhuvud taget ett tag.

Har du haft ut en akupunktör till din häst? För dom känner mer djupgående i musklerna än vad en massör gör. Jag har en akupunktör som kommer till min häst regelbundet. Och det gör verkligen skillnad efter min häst fått det. Jag har även en massör som kommer en gång i vecka, men det räcker inte med bara massage.

ja som sagt kolla om hästen har ont. sedan ta hjälp av tränare hemma och på tävlingsplatsen. min ponny har vart stannig men hade inte ont utan hade lärt sig att jag inte var lika tuff på tävling som på träning och det gick dåligt ca 5 tävlingar , men jag tog med min tränare som hjälpte mej och nu har vi gått nolla dom senaste tävlingarna och till och med blivit placerade =) , lycka till det går säkert jättebra till slut

om hästen är så lynnig och inte går att lita på så kanske det är lika bra att strunta i hoppningen? kanske satsa på dressyr istället, men du vill kanske hålla på med hoppning?

hej ja jag vill ju hoppa jag är ju en hoppmäniska och han tycker ju att det är skit kul när vi väl har kommit igång.

HEJ ALLIHOPA. TACK FÖR ERA SVAR. VILL KLARLÄGGA NÅGRA SAKER. HAN HAR INTE ONT. MEN TACK FÖR OMTANKEN. JAG GER HONOM ETT MAX TVÅ RAPP MED SPÖET SEN TYCKER JAG ATT DET RÄCKER MAN SKA INTE SLÅ SIN HÄST.. OCH JAG RIDER ORDENTLIGT KANSKE DET LIGGER I MITT UNDERMEDVETNA FÖR ATT JAG VET ATT HAN STANNAR. HAN STANNAR ÄVEN MED MIN TRÄNARE SOM ÄR BÅDE JÄTTE SNÄLL OCH DUKTIG. MVH LINA:banana:

HEJ ALLIHOPA. TACK FÖR ERA SVAR. VILL KLARLÄGGA NÅGRA SAKER. HAN HAR INTE ONT. MEN TACK FÖR OMTANKEN. JAG GER HONOM ETT MAX TVÅ RAPP MED SPÖET SEN TYCKER JAG ATT DET RÄCKER MAN SKA INTE SLÅ SIN HÄST.. OCH JAG RIDER ORDENTLIGT KANSKE DET LIGGER I MITT UNDERMEDVETNA FÖR ATT JAG VET ATT HAN STANNAR. HAN STANNAR ÄVEN MED MIN TRÄNARE SOM ÄR BÅDE JÄTTE SNÄLL OCH DUKTIG. MVH LINA:banana:

Ja du, det är svårt att vet och vad man ska ge för tips när man inte har sett dig rida och hoppat honom.
Jag tror att jag har slut på fler idéer om vad man ska kunna göra.
Men hoppas att det ordnar sig snart!
//Charlotte :cool:

hej ja jag vill ju hoppa jag är ju en hoppmäniska och han tycker ju att det är skit kul när vi väl har kommit igång.

Bara för att du är hoppmänniska behöver det väl inte betyda att hästen är en hopphäst? :confused:

Om hästen vägrar ofta på hinder (även med en duktig ridlärare) så är det ju nått som är fel.
Antingen i hästens huvud, i hästens kropp eller i ryttarens/arnas ridning.

han är dressyr häst oxå. han älskar både dressyr och hoppning. när han har vägrat en två gånger så brukar han hoppa som en klocka sen

kan man lägga upp film här?? har en film på när vi hoppar:bump:

Men en häst som vägrar älskar inte att hoppa, så är det bara.
(Med undantag för de andra saker jag skrev i mitt inlägg..)
De hästar som älskar att hoppa bjuder på alla hinder!

Ja, man kan länka till film.

Lazano, är det möjligen så att du släpper handen? Det kan göra den säkraste häst osäker och stanna.

du kan ju inte säga att alla hästar som älskar hoppa aldrig vägrar. för det gör dom.

hej jag har samlade tyglar och släpper givetvis efter när han hoppar:bump:

Om du kanske slänger fram handen ett ögonblick för tidigt kan hästen bli osäker och stanna. Prova att inte ge så mycket eftergift utan ha ett fast stöd i munnen hela vägen och se om det blir bättre.
Lycka till!

Om h*n inte har ont någonstans(vilket jag har fattat att h*n inte har) och det inte går att göra något åt det, skulle jag först o främst ge h***** total hoppvila ett tag, 1 el. 2 månade ca, sedan får du väll börja om från början helt enkelt, och berömma MYCKET när h*n har hoppat!! lycka tll!:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar