Jag skulle ta mig en riktig tankeställare (tillsammans med min hopptränare t.ex). Och fundera på om felet inte sitter hos ryttaren. Om det inte är du som "gör fel" helt enkelt.
Det kan vara allt från omedveten nervositet, orutin till för passiv ridning fram till hindret. Man måste ju så klart rida sig fram till hindret inte låta hästen transportera ryttaren till hindret. Det känner hästen på en gång och tar ofta chansen och vägrar. Ha alltid en plan på hur exakt du ska rida när du går in på tävlingsbanan.
Sen kan ju hästen ha ont någonstans så det ska man alltid kolla upp. Observera att det onda även kan sitta i musklerna så även dom måste kollas igenom och dettta gör inte de flesta veterinärerna, tyvärr.
Sen måste man ju ha i tanke att hästar är absolut inte dumma och att dom är "vane-djur". Så efter ett antal tävlingar och ni har vägrat ut er så lär sig oftas hästen att "om jag vägrar tre gånger så får jag gå ut sen". Man måste översmarta dom helt enkelt. Att hela tiden rida aktivt så man håller dom uppmärksamma på vad ryttaren gör. Och inte hittar på massa bus istället.
Det ABSOLUT SISTA jag skulle göra är att börja slå med ett spö. För det är så tråkigt att se massa ryttare ge sig på sina hästar när felet sitter hos ryttaren i stället.
Hoppas du har fått lite hjälp. Och lycka till med din häst!
// Charlotte