Vägrar stå still i "gången"

D

dolphinsmile

När jag ställer upp min häst för att göra iordning den till något så vägrar hon stå still.. hon går fram och tillbaka och trycker sig mot sidan jag borstar på.. ibland trycker hon även in mig i väggen. Jag har prövat allt. Jag har lärt henne att flytta på sig genom att jag bara petar på baken och säger "flytta". (det fungerar jätte bra efter att hon tryckt in mig i väggen) Jag har prövat att höja rösten när hon gör det, spänna ögonen i henne, distrahera henne genom att slå på väggen. Jag har även prövat att ställa henne i mitten och gå runt henne för att sedan gå fram och belöna. Det går jätte bra men så fort jag tar fram borsten så börjar hon röra sig igen.

Jag blir skogstokig! Finns det nån som har någon ide om vad jag ska göra??
 
Sv: Vägrar stå still i "gången"

ha med dig en hård bårste in och sätt "borsten" mot hennes sida när hon trycker in dig. kanske det räcker för att hon ska förstå att det är obehagligt att trängas :crazy:

jobbade på en ridskola för länge sedan som hade en spilthäst som tryckte in en ordentligt i väggen varje gång man gödslade/fodrade, och han flyttade inte på sig (dessutom va han 170 hög) man fick knappt luft. fick tippset att ha med en 4 tum spik i fickan när jag skulle in, när han knödde upp en så petade man med spiken i sidan (absolut inte så han skadades) och vipps så flyttade han sig, efter ett par ggr. så slutade han iallafall pressa luften ur mina lungor :angel:
 
Sv: Vägrar stå still i "gången"

Led henne fram och tillbaka i gången tills hon ber om att få stå stilla. Eller bestäm vart hon ska stå. När hon flyttar sig så flyttar du tillbaka henne dit du vill att hon ska stå, utan att säga nåt. Du kanske måste göra det en babiljard gånger, men vad gör det om det funkar sen.;-)
 
Sv: Vägrar stå still i "gången"

jag har prövat det.. jag brukar till och med använda ryktskrapan och hålla emot.. men det hjälper inte.. det är så konstigt.. hon står still så länge jag inte har nån borste.. jag kan till och med stå och borsta med händerna och hon bryr sig inte.. jag har kollat borsten och den är jätte mjuk och inte alls obehaglig.. så det är väl något som hon har fått för sig..
 
Sv: Vägrar stå still i "gången"

jag har prövat det.. jag brukar till och med använda ryktskrapan och hålla emot.. men det hjälper inte.. det är så konstigt.. hon står still så länge jag inte har nån borste.. jag kan till och med stå och borsta med händerna och hon bryr sig inte.. jag har kollat borsten och den är jätte mjuk och inte alls obehaglig.. så det är väl något som hon har fått för sig..


Prova en hårdare borste å ordentliga tag. E den för mjuk å du tar för lösa tag så kan det kittlas.

Annars kan man jämföra det med min som när jag köpte henne oxå mosade upp en mot vägen å vägrade stå still på gången. jag körde in fingrarna å mosade in dom mellan revbennen när hon mosade upp mig mot vägen å när hon flyttade sig så flyttade jag tillbaka henne på en gång utan att lägga ifrån mig borsten utan den hade jag altid kvar i ena handen så att reaktionen tillbaka kommer på en gång när hon gjorde något som för mig inte uppfattades som trevligt. Tog en jäkla tid kan jag lova men efteråt kunnde jag ha henne lös på gången i två timmar utan att hon flyttade på sig. Det var vi båda väldigt nöjda med, jag för jag fick en trevlig häst å hon för hon fick frihet att kunna tillexempel klia sig vilket hon inte kunnde göra om hon var uppbunden.
 
Sv: Vägrar stå still i "gången"

ja jag får väl fortsätta att knuffa tillbaka.. det kan ju bara bli bättre.. jag ska träffa en NH-instruktör imorrn så jag kan ju höra med henne om hon har några tips
 
Sv: Vägrar stå still i "gången"

hon står still så länge jag inte har nån borste

Då vet du ju vad problemet är!!
Jag har ett sto som när hon kom till mig som tvååring inte ville bli borstad. Tog ett tag innan jag kom på hur hon ville bli borstad o vilka borstar som passade henne (jag hade många borstar efter henne...). Hon kunde fjanta sig om någon annan skulle borsta henne för de hade inte den rätta knycken. Idag 7 år senare har vi inga problem men nu vet ju hon mycket väl att hon "ska" bli borstad o jag vet hur jag ska göra o vilka borstar hon gillar (eller i alla fall inte ogillar). Det gäller att ha rätt lutning på borsten så den inte sticks o rätt tryck i handen så det inte kittlas men inte blir för hårt. Vet ju inte vad din häst föredrar men en borste som är lite mellan mjuk med halvlång borst kanske är bra att börja med. Hitta en som gör rent hästen bra utan att du behöver borsta så länge. Mitt sto föredrar ganska mjuka borstar men så är hon ett engelskt fullblod med tunn päls o tunn hud. Jag minns från ridskolan att där fanns en halvblodshäst som säkert var 180 cm hög. Han var mega stor i alla fall då när man var lite mindre. I alla fall gudasnäll o älskade att bli borstad eller snarare skrubbad med stålskrapan till ryktborsten. Han hjälpte till såpass att vi som inte var så stora jämfört med honom flög både hit o dit. Bla bla min poäng är att vissa gillar mjukt andra gillar hårt. Du får prova dig fram.
Sen är det klart att hästen inte får knö på dig hur som helst men samtidigt så blir det ju lite kluvet då det är borstningen hon inte gillar men du vill ju såklart borsta henne. Du får nog försöka komma fram till nåt ni kan leva med båda två. Det är en balansgång att se vad hästen menar är obehag o vad som är fjanteri.
 
Sv: Vägrar stå still i "gången"

Nu har jag haft NH-instruktör här två gånger.. och hon har blivit mkt bättre.. står jätte stilla förutom ibland om det händer något så hon blir störd.. Antar att hon fått mera respekt för mig :)
 
Sv: Vägrar stå still i "gången"

Nu blir man lite nyfiken på vad instruktören sa och vad du har gjort eftersom hon genast har blivit bättre? :idea:
 
Sv: Vägrar stå still i "gången"

Nu blir man lite nyfiken på vad instruktören sa och vad du har gjort eftersom hon genast har blivit bättre? :idea:

Det roliga är att vi inte alls pratade speciellt mkt om själva problemet.. vi körde grunderna i NH fick det att funka hyfsat så att hon fattade att det var jag som bestämde men att jag samtidigt inte var nån diktator.. sen tipsade hon mig om att sadla utomhus samtidigt som jag har ett långt grimskaft och håller i henne.. Hon stod helt stilla utomhus tillät alla borstar och även sadeln. Så jag tror att det kan ha med att göra att hon inte tyckte om att sitta fast.. När jag hade testat utomhus ett par gånger så började jag inne igen och då var hon jätte duktig.. det var som att hon glömt att hon inte brukade stå still förut..
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 070
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp