Vägrar på tävling men inte på träning

E

emiliaoije

Jag har haft min ponny i ca 6 månader. Han har tidigare tävlat LA, Mdsv i hoppning men under tiden förra ägarna hade honom vägrade han ofta på tävling, men inte på träning. Hemma hoppade han både med henne och gör med mig allt från lätt gymnastikhopp till banor på hög höjd utan problem, alltid med öronen framåt och bra bjud på hindren.

När vi kommer till tävlingsplatsen är han ofta taggad och framåt, på framridningen bjuder han på hindren och hoppar utan problem, men så fort vi kommer in på banan är det som att luften går ur honom. Han blir tveksam, vinglig och jag får lägga all kraft på att driva honom framåt. Ofta får jag över honom över hindren andra gången efter vägran, men ibland är det tvärstopp. Jag känner att han vill stanna redan 5-10 meter innan hindret och oavsett hur mycket jag driver så stannar han. Det är så tråkigt att aldrig få bli nolla när jag vet att han kan och har otrolig teknik.

Jag har försökt forska lite i detta och har fått reda på att den förrförra ägaren tävlade honom och han fick akut kolik på tävlingsplatsen, inne på banan och fick åka djurambulans därifrån. Jag vet inte om detta kan orsaka hans rädsla för att vara ensam inne på tävlingsbanan? Och i så fall hur jag kan lösa problemet?

Min plan nu är att åka ut på mycket pay&jump och åka och träna på olika anläggningar, men om ni har andra tips tar jag tacksamt emot dem!

Sv: Vägrar på tävling men inte på träning

Det är ett klassiskt symtom på kotledsinflamation.
Jag hade börjat med en klinikutredning för att utesluta att det handlar om smärta.
Annars tycker jag att din plan är bra, rid låga klasser där ni kan skritta över/hoppa stillastående om det skulle behövas.

Låter som min förra ponny. Gick super bra på träningen men på tävlingar vägrade vi ut oss.. Det visade sig att hon hade ett ryggproblem, som tyvärr inte gick att åtgärda. Men nu vill jag inte skrämma upp dig, det kan vara som ovan skriver, kotledsinflammation eller något liknande som är rätt lätt att behandla(oftast).
Kolla upp den är mitt råd!

Men det betyder inte att hästen har on någon stans. Då skulle hästen inte hoppa alls ju! Min ponny gör detsamma och rutinkontroll av veterinär visade inget. På tävlingar är jag enormt nervös, hästen nervig (ingen bra kombination) och sen ska min tittiga ponny tycka att allt är otäckt! :P Inget att oroa sig för!

Men om han har ont, varför skulle han hoppa på träning då?

Det kan nog ha att göra med kolikanfallet tror jag. Jag tycker din plan är bra och som Lundatorp säger, låga klasser, såpass lågt att du kan trycka över honom även om han tänker stanna. Om du gör en "låtsastävling" hemma, stannar han då oxå? Alltså, du bygger en bana och rider fram på ett annat ställe för att sedan gå in på banan där du byggt banan och hoppa. Precis som en riktigt tävling fast hemma =)

tack snälla för alla svar!
Han blev kollad av veterinär för 5 månader sedan och gick då igenom utan problem, i vinter har jag jobbat på att bygga upp hans muskler och tränat en del dressyr så just nu känns han fräschare än någonsin, men jag tror jag ska ta ut en veterinär som får kolla och böja honom lite. Det skadar ju inte att utesluta det.

Jag ska också prova att bygga mig en egen liten tävling bara för att se hur han reagerar. När jag tränar själv på tex söndagsmorgnar hoppas han som en gud, men rider jag helt utan krav och det är inte så stor press på honom. Det blir ju en helt annan ridning när jag ska tävla + att jag blir också mer nervös i de sammanhangen. Anting är han väldigt känslig och påverkas av mig mer än jag förstår eller så är han bara en besvärlig ponny.

men tack för tipsen, jag ska prova igenom dem!

Men om han har ont, varför skulle han hoppa på träning då?

Det har jag inget svar på, men det är ett klassiskt ledinflamationssymtom som jag tror att många här inne kan skiva under på. Har aldrig själv haft en häst med ledinflamation (peppar peppar) men tex min bästa kompis hade en häst som gjorde precis som TSs.

För att vissa hästar är tåligare än andra. Och de har ett hjärta av guld!

Jag tycker också du ska kolla upp han. Det skadar ju iaf inte :) (mer än plånboken :p )
Min häst gjorde likadant, hoppade på träning, allt i sin väg, men ej på tävling. Hon hade knäledsinflamation.
Det är ju mångamånga som har varit med om samma sak.

En teori som vissa har är att på tävling så blir hästen spändare och känner därmed smärtan mer. Hemma gör de sakerna för att vara snälla och/eller för att de älskar det de ska göra.

Det kan ju också vara så att hästen förknippar tävlingsbanan med tidigare smärta. Min pålle vägrade en del även efter då hon var helt frisk, det tog ett tag innan hon kom igenom en hel bana igen.
Om hästen är helt ok så tycker jag du är klok om du väljer att hoppa småklasser (som hästen kan gå över) tills den känner sig trygg igen. Beröm massor :)

Lycka till, hoppas det löser sig!

Det har jag inget svar på, men det är ett klassiskt ledinflamationssymtom som jag tror att många här inne kan skiva under på. Har aldrig själv haft en häst med ledinflamation (peppar peppar) men tex min bästa kompis hade en häst som gjorde precis som TSs.

Här är en som kan skriva under på det. Min häst har haft problem med ledinflamationer flertalet ggr och betendet som TS beskriver har verkligen varit klassiskt.
Skulle verkligen vara intressant att få reda på varför hästarna gör så.

Här är en som kan skriva under på det. Min häst har haft problem med ledinflamationer flertalet ggr och betendet som TS beskriver har verkligen varit klassiskt.
Skulle verkligen vara intressant att få reda på varför hästarna gör så.

Skriver under på detta.
Samma sak hände vår ponny som hoppade snällt på träningar men vägrade på tävlingar. Var halt när vi lät kolla upp henne hos vet.

Men ni som skriver att det är en symptom på kotledsinflamation? Varför ska den då hoppa på träning? Är det inte lika påfrestande??

Läs de sista posterna i tråden, bättre svar än så har vi inte.

Det finns väl ingen vetenskaplig förklaring varför, bara brukar vara så. Flera i den här tråden har ju egna erfarenheter av det. Bättre att kolla upp en gång för mycket än för lite!

Hade du läst svaren så skriver vi att ingen vet varför hästar gör så. Jag tycker att det är bättre att kolla upp en gång för mkt istället för en gång för lite. Det skadar inte. Min d-ponny som jag hade hoppade tillochmed på tävling men sen blev han halt någon dag efter, 10 månaders vila och olika behandlingar. Den hästen lever inte idag, men om vi hade upptäckt felet tidigare (svårt att förklara vad det var) hade han kanske kunnat bli frisk. Så som sagt, kolla hellre upp.

tack snälla för alla svar!
Han blev kollad av veterinär för 5 månader sedan och gick då igenom utan problem, i vinter har jag jobbat på att bygga upp hans muskler och tränat en del dressyr så just nu känns han fräschare än någonsin, men jag tror jag ska ta ut en veterinär som får kolla och böja honom lite. Det skadar ju inte att utesluta det.

Jag ska också prova att bygga mig en egen liten tävling bara för att se hur han reagerar. När jag tränar själv på tex söndagsmorgnar hoppas han som en gud, men rider jag helt utan krav och det är inte så stor press på honom. Det blir ju en helt annan ridning när jag ska tävla + att jag blir också mer nervös i de sammanhangen. Anting är han väldigt känslig och påverkas av mig mer än jag förstår eller så är han bara en besvärlig ponny.

men tack för tipsen, jag ska prova igenom dem!

Att hästen var UA för fem månader sen är ingen garanti för att den är fräsch nu.
Bra av dig att vilja kolla upp med veterinären!:bow:

Angående att hästar hoppar hemma men inte på tävling när de har ledinflamationer av olika slag KAN ha med underlaget att göra. Vid en ledinflamation är man känslig för förändringar. Underlaget hemma är hästen van vid. Det KAN också DELVIS vara en förklaring till att hästar ibland får ledinflamationer vid ryttarbyte i samband med en försäljning.
Tyvärr kan nog alla som tävlar vittna om den ibland bristfälliga kvalitéten på underlget på en tävlingsplats.

På äldre hästar, sköra hästar och hästar med "skröpliga" ben måste man vara oerhört noga med underlaget. Det finns ryttare som bara tävlar innomhus och på ett fåtal noga utvalda utomhustävlingar just på grund av nogrannheten med underlaget. (Inomhusunderlag sköts oftast mycket bättre och är av högre kvalité).

Är hästen tittig? Har hästen bra kondition? Får hästen eftergift över hindret? Kommer hästen i bra avsprångspunkt till hindret? Går hästen i övertempo (heter dte så?) eller undertempo på banan? Känner hästen a tt den räcker till över hindrena? (tänker framförallt på oxrar, trippelbarrar och kombinationer)

Det är bara ett par frågor jag fick ställa mig själv när min ponny började vägra. Ska även prova en annan hovslagare och träna titthinder. Han tycker titthinder äter upp små ponnys... :angel:

Men först och främst kollar man upp hästen så man vet att det är frisk häst man jobbar med.

Låter som min förra häst.
Kollade upp det. Hov & kotledsinflammation i båda fram.
Behandlades om och om igen men det gick inte.
Han blev utdömd i april, hade vi upptäckt det tidigare hade han nog blivit helt frisk, så kolla upp din ponny ordentligt.

Men ni som skriver att det är en symptom på kotledsinflamation? Varför ska den då hoppa på träning? Är det inte lika påfrestande??

Visst är det skumt, men min var likadan.
Hoppade banor på bra mycket högre än vi tävlade på hemma och tränade ordentligt och han tyckte allt var jätteskoj och gjorde allt jag bad om.
På tävling var han jättetaggad på framridning, busade och hade sig. Hoppade snällt räckena, men på oxrarna tog det stopp (men inte på träning konstigt nog).
Det enda jag kan minnas såhär i efterhand var att varje gång vi hoppade blev han väldigt retlig, öronen fram när vi hoppade o så men så fort en annan häst kom i närheten så anföll han.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Ridning Behöver råd! Vill börja med att skriva att jag är (i samråd med andra) en mild ryttare och inte obekväm eller extrem på något sätt. Jag...
Svar
4
· Visningar
1 195
Senast: mackan
·
R
Hundträning Hej alla! Jag har inte så stor koll på detta och skulle därför vilja veta mer om hur det fungerar. Om en hund har behandlats med...
Svar
19
· Visningar
2 782
Ridning Min häst som är 14 år hade inte tävlat när jag köpte henne och jag hade väl inga direkta planer på att tävla när jag köpte henne för 5...
Svar
9
· Visningar
1 578
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt