Vägrar på tävling men inte på träning

Sv: Vägrar på tävling men inte på träning

Visst är det skumt, men min var likadan.
Hoppade banor på bra mycket högre än vi tävlade på hemma och tränade ordentligt och han tyckte allt var jätteskoj och gjorde allt jag bad om.
På tävling var han jättetaggad på framridning, busade och hade sig. Hoppade snällt räckena, men på oxrarna tog det stopp (men inte på träning konstigt nog).
Det enda jag kan minnas såhär i efterhand var att varje gång vi hoppade blev han väldigt retlig, öronen fram när vi hoppade o så men så fort en annan häst kom i närheten så anföll han.

Aha, va skumt :crazy: SOm tur upptäckte inte veterinären något på kollen utan gick förbi ua. Men man vet ju aldrig... :eek:

Min häst tävlade oxå höga klasser förut coh jag tävlade henne ungefär ett år och sedan började hon bara vägra. På hoppträningar var och nästan het och jätte pigg med på tävlingar vart hon helt förvandlad. Trodde först att hon hade tröttnat på att tävla. Det gick en hel tävlingssäsong men hon var lika dan, två ggr hade vi gått nolla. På hösten blev hon halt, trodde det var bara en lätt vrickning eller nåt med efter ett ganska långt tag åkte hon till veterinären. Hon hade inflammation eller överanträngning i kotleden trodde veterinärn. Hon sa att alla hästar har olika smärtgräns. Jag vet att min hästa verkligen brannn för hoppningen, och jag tror att hon faktisk tälskade det så mycket så hon gjorde allt även om hon hade ont. Men på tävling blev det bara för mycket...

Hej!
Jag har en tittig ponny som även din hoppar som en gud på träningar. Men på tävlingar stänger han liksoom inne sig och blir tittig . Han vill inte gå fram och tittar på allt förutom att koncentrera sig på mig. Men jag har provat ALLT på tävlingar och när jag är på honom i ett ( alltså inte att slå och sporrA honom utan att liksom ha skänklarna som små ätttriga myggor som biter till lite ibland. men det fungerar ibland. Han har ju hoppat upp till LA på tävling med förra ägaren. Och på träning har jag i nuläget hoppat enstaka hinder på 1.40 så det är inte höjden ijallefall, men jag tror på att man måste bara iväg och byta miljöer och lära känna ponnyn :D

kl

Jag kan också skriva under på detta med inflammationer!
Har en väldigt hoppglad häst,hoppade allt hemma och på framridningsbanan(om det var gräs),sen kom vi in på banan,om vi ens gjorde det..

Det var inte våran lilla hoppglada häst,så vi beställde klinikbesök,hovledsinflammation fram och knäledsinflammation bak!

Nu är hon under igångsättning!

Kotledsinflamation. Samma sak med min ponny, som vägrade ett par tävlingar i somras och har nu kotledsinflamation. Går på Butta i 14 dagar...

Visst är det skumt, men min var likadan.
Hoppade banor på bra mycket högre än vi tävlade på hemma och tränade ordentligt och han tyckte allt var jätteskoj och gjorde allt jag bad om.
På tävling var han jättetaggad på framridning, busade och hade sig. Hoppade snällt räckena, men på oxrarna tog det stopp (men inte på träning konstigt nog).
Det enda jag kan minnas såhär i efterhand var att varje gång vi hoppade blev han väldigt retlig, öronen fram när vi hoppade o så men så fort en annan häst kom i närheten så anföll han.
Du har rätt... Den ponnyn står troligtvis med kotledsinflammation nu. 14 dagar Butta.

Kolla upp hästen igen!

Min förra ponny var precis likadan, och hon var också skadad när vi väl åkte till veterinär. Dessutom är det inte alltid alla skador eller smärtor hos hästar kommer fram av ett vanligt böjprov eller liknande. De kan ju ha ont på andra sätt...

Varför hästen hoppar på träning men inte på tävling, går inte att svara på, men det är ju tydligen många här som har samma erfarenhet som jag...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Ridning Behöver råd! Vill börja med att skriva att jag är (i samråd med andra) en mild ryttare och inte obekväm eller extrem på något sätt. Jag...
Svar
4
· Visningar
1 195
Senast: mackan
·
R
Hundträning Hej alla! Jag har inte så stor koll på detta och skulle därför vilja veta mer om hur det fungerar. Om en hund har behandlats med...
Svar
19
· Visningar
2 782
Ridning Min häst som är 14 år hade inte tävlat när jag köpte henne och jag hade väl inga direkta planer på att tävla när jag köpte henne för 5...
Svar
9
· Visningar
1 578
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt