Vägrar gå vid hundmöte

L

liljekonvall

Min tik(schäfer/golden/labradorkorsning) på 10 månader vägrar gå så fort hon ser en hund.Vi bor på ett ganska hundtätt ställe så det börjar bli ganska jobbigt.Hon är inte aggresiv utan verkar mest nyfiken.Hon vänder hela kroppen och drar mot den andra tills den kommit utan synhåll.Vid ett flertal tillfällen har lösspringande hundar:mad:kommit fram och hälsat och det har aldrig hänt något men det blir ganska svårt att kontrollera henne ändå.Så fort hunden är borta är hon lydig och följer fint i kopplet igen.Vad kan man göra? Jag har testat att sätta henne,vilket funkar bra men då hundar finns överallt får jag ju inte göra annat på våra promenader.Har också testat att bara fortsätta gå men dels blir det ju bara dragkamp och dels är hon ganska stark.Att ha godis i handen funkar till viss del,då har hon fokus på mig tills hon ser den andra hunden.Godiset är då bortglömt.När hunden passerat/försvunnit söker hon åter kontakt som att inget hänt.Någon som har något råd vad jag kan göra för att få bort det här:confused:

Sv: Vägrar gå vid hundmöte

Ingen som har några tips till mig?:confused:

Har också en 10-månaders tik, som aldrig har brytt sig om hundmöten förut men senaste månaden blivit väldigt intresserad av andra hundar, hänger i kopplet för att hon så gärna vill rusa fram till dem... Henne går det att distrahera/locka med favoritleksaken, då följer hon den istället.

Även en av våra träningskamrater, tik 9 månader, har blivit väldigt "på" när det gäller andra hundar, så man får väl hoppas det är åldern och att det växer bort :p

Skönt att man inte är ensam om problemet då:angel:Man kan ju alltid hoppas på att det är åldern men det känns ändå väldigt jobbigt.Jag har ju även en vosthertik hemma som går med och när dessa situationer uppstår är det hemskt jobbigt att ha en hund som vill fortsätta promenaden och en som går på sidan/bakåt.Så ni som har några tips,kom igen nu;)

Jag skulle vilja påstå att hon inte har fokus på dig för att du har godis. Hon har däremot fukus på godiset.

Ta hjälp, eller jobba självständigt på att din hund ska ha ett generellt bättre fokus på dig, jobba på ditt eget ledarskap mao.

Tar man hjälp av tex "bushundsklubben" så finns ju andra jyckar att jobba mot, men du beskriver ju ditt område som hundtätt, så det finns gott om anda hundar att öva på.

Du är med största sannorlikhet väldigt uppmärksam på din hund, men hur mycket uppmärksammar hon dig?
När du kommer hem idag, skit i och hälsa på din hund, om hon hoppar mot dig, fös undan med benet, inga händer, ingen ögonkontakt.
Låt din hund anstränga sig lite för din uppmärksamhet, den behöver inte vara självklar.
Se till att du är den som leder alla "expiditioner" när ni är ute, byt riktning ofta och kvickt, det är viktigt att du inte anpassar dig efter hunden, utan tvärtom. Se till att du går ut först genom dörrar och upp och ner för trappor.

När du är ute och har henne lös, släpp ut henne 10-12meter, kalla in och gör om.

Sånna här övingar gör din hund uppmärksam på dig som ledare, så nästa gång du möter en annan hund, så är det du som tar över konktakten med den andre hunden. Det är inte din hunds uppgift, den ska hon ha sparken ifrån. Basta!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 335
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 921
Senast: starcraft
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 672
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V