Vägrar gå ur transporten

V

Voorwijks_bambi

Våran ena häst är lätt som en plätt att lasta!
Problemet är bara att hon vägrar gå ut..:p
Som tur var är hon en C-ponny, så det går att vända henne om man breddar ordentligt, men det är på håret alltså.
Och vi vill ju kunna backa ut henne!

Det funkar inte om matte står bakom, det funkar inte om man lockar med mat bakom, det funkar inte om matte står i transporten och försöker backa ut.
Har ni nåt tips på hur man kan göra?

då ligger det i hennes backning. Lär henne backa utanför transporten när det går lätt så ta henne till rampen (bara ett steg upp på rampen) sen backa av rappen. När den gränsen, om vi säger så, går bra gå lite längre upp för rampen sen backa av. 100 gånger om det behövs till det är lätt för henne. gör det till hon kan backa av rampen lugnt med sin egen självförtroende. sen börjar steg för steg går längre in i transporten tills hon kan backa från hela vägen in. Om du kommer till en stället var hon kan inte backa så har du gått för fort. Börjar om igen. när du märke att hon kanske hade svårt att backa från en viss gräns punkt så gå bort från transporten en stund sen kommer tillbaka men så börjar du lite längre bakåt så du inte har för bråttom.

Konstig som det låter så har många hästar svår för att backa. Vissa kan backa på marken men mista självförtroende när de är t ex i stallet eller i transporten.

Du säkert fixa det så fint.:laugh: Lycka till.

Sv: Vägrar gå ur transporten

Skulle vilja ge samma tips! Kanonbra! :bow:

Kanske är orsaken att människan inte tänker på att utbilda även backandet när hästen vänjs vid transport. Så går det lite fel, det blir fel igen nästa gång, sedan är hästen rädd. Det är klart att det är onaturligt för en häst att backa ut mot okänt mål, kanske rent av på en främmande plats!

Haha. Hon skulle kunna dela med sig lite till min häst, som flyger ut på 0,6 sek. En blandning av dessa två borde bli en lagom hastighet ;)

Öva på att backa som redan sagt. Se till så att det är bra fäste på rampen så hon inte halkar om det inte redan är halkfritt. Jag har märkt att en del hästar tycker det är otäckt om rampen lutar mycket och det är stor nivåskillnad mellan släp och marken. Det är helt enkelt läskigt att backa nerför en backe. Ställ släpet i en grop eller nedförsbacke så rampen blir så vågrätt som möjligt och öva där. Kom ihåg att hästar har ett blint fält bakom sig beroende på hur de håller huvudet. Bredda mellanväggen och ställ henne lite snett och ge henne en chans att titta bakåt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 515
Senast: Pratsch
·
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama