Vägrar att gå!

T

torra

jag har ett ganska stort och jobbigt problem och nu undrar jag vad ni skulle ha gjort i min situation.

Jag har en nordsvensk som jag köpte för lite mer än ett halv år sedan, han har gått i en hage med våran andra häst ända sedan dess. Förut kunde man alltid rida i väg ensam utan problem.

Men för ett tag sedan så blev den andra hästen skadad och får nu stå i sjukhage precis intill den stora hagen.

Vi lånade då en häst som sällskap så att min häst skulle ha någon att leda med. Problemet är bara att det inte går att rida på honom längre. Han stannar ungefär var hundrade meter och börjar backa.
Jag har provat att vänta ut honom, och gå av och leda honom(vilket är mot mina principer). Ingenting fungerar speciellt bra och det är inte kul att alltid behöva vara ovänner.

hjälp
 
Sv: Vägrar att gå!

DU KAN JU PROVA MED OCH LOCKA MED LITE HAVRE ELLER MORÖTTER:smirk:
 
Sv: Vägrar att gå!

torra skrev:
jag har ett ganska stort och jobbigt problem och nu undrar jag vad ni skulle ha gjort i min situation.

Jag har en nordsvensk som jag köpte för lite mer än ett halv år sedan, han har gått i en hage med våran andra häst ända sedan dess. Förut kunde man alltid rida i väg ensam utan problem.

Men för ett tag sedan så blev den andra hästen skadad och får nu stå i sjukhage precis intill den stora hagen.

Vi lånade då en häst som sällskap så att min häst skulle ha någon att leda med. Problemet är bara att det inte går att rida på honom längre. Han stannar ungefär var hundrade meter och börjar backa.
Jag har provat att vänta ut honom, och gå av och leda honom(vilket är mot mina principer). Ingenting fungerar speciellt bra och det är inte kul att alltid behöva vara ovänner.

hjälp

Det finns flera trådar om exakt samma problem, gör det obekvämt för hästen att stå still, få hästen ur balans, förr eller senare måste hästen ta ett steg framåt för att hitta balansen igen och då ger du eftergift genom att sluta, så ber du om att gå och om han int gör det så gör du om samma grej igen tills han ger med sig.
 
Sv: Vägrar att gå!

Jag har också en nordis som brukade göra så.. eller.. hon backade inte iväg men hon borrade fast hovarna i marken och vägrade ta ett enda steg framåt.. :crazy: när man då skänklade på henne så vände hon på skallen och försökta bita en i foten eller benet.. Hon kunde hålla på och göra så 10-15 gånger under en liten ridtur och varje gång fick man stå och bråka med henne i typ 10 minuter innan hon gick framåt, bara för att stanna igen ett par meter längre fram... :( snacka om jävlig häst! :devil:

Men då här en dag i våras så fick jag nog.. Jag tänkte att jag provar rida med ett dressyrspö (brukar aldrig annars använda spö..) och när hon då började bråka så gav jag henne ett ordentligt rapp på baken. Hon blev nog så förvånad att hon glömde av sig och gick framåt några steg :smirk: Varje gång hon började trilskas så gjorde jag samma sak och jag märkte att hon stannade mer och mer sällan. Jag gjorde så i 2-3 dagar och sedan slutade hon helt med dumheterna.

Jag hade antagligen varit alldeles för mesig med henne tidigare och eftersom hon är en otroligt stark häst både fysiskt och psykiskt så hade hon fått ett övertag men när hon märkte att jag minsann kan bita ifrån så insåg hon att det är jag som bestämmer. Hon har till och med blivit en mycket lugnare, gladare och trevligare häst att hålla på med än vad hon var innan. Hon började också lita mer på mig och blir inte längre så ängslig och nervös när det händer nya saker eller hon kommer till nya platser, utan litar på att jag vet vad jag gör.

Det är ju inte säkert att detta fungerar på din häst också.. det beror ju på hur känslig/tålig den är.. Min pålle tåls att pucklas på lite utan att hon bryter ihop och blir ett nervvrak... som sagt, hon har väldigt starkt psyke... :crazy: Däremot mitt andra häst, ett varmblod, skulle jag aldrig komma på tanken att använda spö på eftersom hon är ganska nervös och känslig, och dessutom blivit illa behandlad av en tidigare ägare.. Så du får prova dig fram.. det finns säkert en uppsjö av andra metoder att ta till. Och om du nu bestämmer dig för att prova med ett spö så var uppmärksam på hur hästen reagerar.. märker du att den inte riktigt klarar av det så sluta. Då får du prova nåt annat..

Lycka till :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Cs218
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp