vägrande häst..

Z

Ziemona

Hoppade lite idag, har satt igång hästen efter vintervilan så han har väl gått regelbudet i två veckor nu..
Hoppade först lite kryss och höjde efter hand.
Till min fasa stannade han på ett hinder som var lägre än vad han brukar hoppa på tävlingar.
Har inte så mkt erfarenhet av vägrande hästar, och vet inte rikitgt hur jag ska bete mig. Första instinkten var ju att bli arg, men jag blev bara så paff.
Ska man bli arg eller vad?

Sv: vägrande häst..

Min helt personliga åsikt, en häst som stannar gör det utav ett av följande skäl; den är inte förberedd för den uppgift den ställs inför, ryttaren presenterar hindret för hästen på ett sådant sätt att den gör klokast i att stanna, eller så har hästen helt enkelt ont. Så mitt råd är att om hästen normalt sett inte stannar på den typ av hinder som du försökte hoppa och att du inte red onormalt klantigt så bör du kolla upp den så det inte är någon hälta etc innan du börjar vifta med ditt spö :idea: Lycka till!

Stannade den mer än en gång, eller hoppade h*n gången efter? Personligen kan jag bli lite okoncentrerad när jag sitter och hoppar, framförallt om jag hoppar lägre hinder än hästen brukar hoppa. Då kan ett stopp vara en bra väckarklocka. :smirk: Om hästen inte brukar stanna och helt plötsligt gör det upprepade gånger tycker jag precis som "Daniel" att du ska kolla upp pållen så att den är frisk.

/Timsetim

Jo, jag har ju funderat på det, men både tänder och ben är kollade nyligen, och vad jag kan känna är han inte öm i ryggen heller.
KLart att han vägrat innan, men då har det mest varit om vi kommit totalt fel, nu var det ju bara ett rättup på max 115,

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 094
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 449
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 255
Senast: Fibusen
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 013
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka