Vägning utav häst. H**ks "waight band"?

F

fazella

Är det någon som har testat H**ks weight band? Bra?
Finns det annat sätt än våg att väga hästen?

Sv: Vägning utav häst. H**ks "waight band"?

Jag har testat det. I stallet stod två hästar som blivit vägda ganske nyligen och måttbandet visade hyfsat likt, något kilo hit eller dit, men det kan de ju ha gott upp/ner. Därför kändes det som om man iaf kunde få ett hum om vad de andra hästarna vägde. Man ska ju inte lita blind, men om det står på måttbandet att de väger 300 tror jag inte att de väger 400 iaf. Se det som en riktlinje, men för oss har det funkat bra.:p

Har det någon betydelse om det är en unghäst eller inte? Hästen i fråga är bara ett år.

Jag har prövat med det, och det har funkat fint.
Dock visade det några kilo extra på min lilla haflinger tjej som jag inte ville se :P

Vanligast är väll denna metod antar jag !

Jag tyckte inte det var bra. Fick inte det att fungera... det räckte ju inte runt min stora... :o

På min häst fungerade det inte. Han vägdes på klinik till 430 kg och viktbandet diffade på 60 kg. Tror inte han ändrat i vikt så mycket på ett dygn. :p

Funkar inte alls på vissa, en av mina vägde samma dag som vi skulle till klinik enl måttband 483kg (nu trodde jag inte ett dugg på det iofs då det handlar om ett stort halvblod på 170) väl på kliniken promenerade vi upp på vågen och vips så vägde samma häst 650kg prick. Så alltså diffade det "bara" 167 kg mellan måttband och våg, lite för mkt för att man alls skall kunna tro på måttbanden.

Jag tycker att sånna band är helt värdelösa, förra gången jag använde ett diffade det med 80 kg.....:smirk:

Ne använd t.ex den klassiska formeln istället, den ger ett lite bättre svar:

vikt.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 174
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 940
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka