För att börja bakifrån, ta kontakt men Vagnshistoriska Sällskapet (VHS) Där finns all expertis du kan önska dig.
När det gäller målning etc, måste du först bestämma dig för, om du vill återställa vagnen i ursprungsskick (så gott det nu går), eller "bara" rusta den till fint bruksskick. Beror ofta på vagnens värde.
I det första fallet: gör ingenting! Gå först en renoveringskurs hos VHS (blir en i jan/feb), och lär dig hur man gör, vad man använder osv.
I det andra fallet slipa och grunda (spackla inte!) som vanligt, samt måla med oljefärg i kulörer liknande dom ursprungliga. Dekorationsmåla efter förmåga.
Att använda vagnen:
Om hjulen är bra? Ryck och slit! Kolla om dom känns stabila, dvs att lötar och ekrar sitter fast etc. Visst axelglapp får man räkna med.
Tryck in en knivspets eller liknande i träet, fr a i lötarna. Friskt trä där, så är nog hjulen OK.
Skaklarna måste vara OK! Är träet trasigt, skall det bytas ut. Det går att skarva, så man får full hållbarhet. Järnet är förstärkning/skoning och ersätter inte träet. Småsprickor (ej genomgående) brukar inte vara något problem.
Köra på grusväg med järnskodda hjul? Ja du, det var ju det man gjorde förr i tiden.
Om du kör på asfalt, kan det vara lite halt. T ex vid kraftigt sidolut, kan vagnen kasa åt sidan.
Farligt att köra med vagnen? Nej, inte om man kollat hjulen, skaklar och alla andra rörliga delar, infästningar (skruvar kan se bra ut men vara bortrostade inne i träet) samt vagnen i stort. Ta av hjulen och kolla samt smörj på med generöst med fett. Sätt tillbaka och dra år muttrarna så att hjulet NÄSTAN kärvar samt lås med saxsprint. Gäller de flesta gamla hjul utan kullager.
Sedan är det bara att köra! Om du har en ordentligt inkörd häst, bra seldon, pisk och körkunskap förståss!
Lycka till!
LIA