Vagn/sele/sjal - åsikter?

eyz

Trådstartare
Hu, är helt förvirrad och vet inte alls ut eller in!

Som det känns nu kommer vi köpa begagnad vagn och "lägga pengarna" på sele och eventuellt sjal. När jag säger detta till folk i min omgivning suckar de och säger att man använder vagnen så otroligt mycket mer än man tror.

Ja kanske det? Men utesluter det användning av sele/sjal?

Ni som har både och - i vilka situationer använder ni vagn respektive sele/sjal?

Ni som medvetet valt bort sele/sjal - varför?

Och när det kommer till valet sele/sjal - vad talar för sele och vad talar för sjal? Som jag förstått det har man mest sjal under den minsta tiden, men är det värt att lägga pengar på en sjal om man bara har den några få månader? Min lilla kommer ju i mitten på maj och förhoppningsvis blir det en bra sommar så man kan vara ute mycket - bära mycket ute. Vad lämpar sig då?

Tycker det verkar sjavigt med allt tyg när det kommer till sjalarna... Och så ska man knyta rätt, inte tappa bebis i golvet. :crazy:

Vore roligt med tankar, svar och åsikter. :)

Sv: Vagn/sele/sjal - åsikter?

När jag säger detta till folk i min omgivning suckar de och säger att man använder vagnen så otroligt mycket mer än man tror.

Det beror på vad för slags bebis man får. Vår första son ratade vagnen helt tills han var två månader. Andra barnet accepterade vagnen direkt.

Ni som har både och - i vilka situationer använder ni vagn respektive sele/sjal?

Vi har använt vagnen mycket inomhus. Man kan dra med sig den i alla rum, så att bebisen kan se vad man gör, och man kan gunga den med foten samtidigt som man gör något annat.

När vi går längre promenader har vi oxå använt vagn, särskilt med andra barnet, som ju gillade vagnen.

Sjal/sele är smidigt när man ska iväg nånstans och inte orkar ta med vagnen.

Vi använder oxå sjal/sele väldigt mycket när vi ska "jobba" hemma (mocka, klyva ved, städa), för då rör vi oss mycket mellan olika platser, och då blir det bara jobbigt att släpa med vagnen överallt. Dessutom har våra barn snabbt tröttnat på att sitta still i vagnen och se på. När de är på ryggen är de nöjdare.

Och när det kommer till valet sele/sjal - vad talar för sele och vad talar för sjal? Som jag förstått det har man mest sjal under den minsta tiden, men är det värt att lägga pengar på en sjal om man bara har den några få månader?

Ja, det beror ju oxå på bebisen. Vår första son ville vara nära oss hela tiden - särskilt de första månaderna. Vi slutade med sjal när han var fem månader (och övergick till Ergo, och ibland vagn) för han blev för tung för sjalen, men trots att det var en kort användningstid, så blev det ändå VÄLDIGT många timmars användning. Han mer eller mindre bodde i sin älskade sjal. Sen sålde jag den, och fick tillbaka en del av pengarna.

Selen (en Ergo) har vi dock använt under mycket längre tid. Stora pojken (snart 3) sitter fortfarande en hel del i den. Men vi är inte beroende av den, på samma sätt som vi var av sjalen med första barnet. Vi använder den mycket, men vi hade kunnat klara oss utan den, och istället använt bara vagnen.

Jag fick en ny vagn av min mamma när vi fick barn, (det lovade hon mig typ när jag var 10 år), Med första barnet som inte ville sitta i vagnen och ingen att få råd av, blev det ganska mycket kånkande och så innan jag fick låna en babybjörnsele när han var 6 månader, den var guld värd tills han var 12 månader och det började bli tungt, men då satt han i vagnen eller gick.

Med andra barnet hade jag kvar selen och vi använde den flitigt eftersom det bara är 23 månader mellan killarna, jag hängde honom i selen och gick till fsk och så sov han så gott medan jag tog en promenad. Sen tog jag ur honom och ammade och åt lunch och sen i selen och hämta på fsk och så ut och leka med stora killen. Så höll jag på i flera månader tills jag av en ny väninna fick prova hennes Ergo och vilken skillnad. Lillkillen på ryggen kan man ju gå med i flera mil..

Så jag köpte en egen ergo. Så bröt 3 åringen ett ben i foten och då var den perfekt att bära runt honom i. Vi var på underbara barnmässan och jag lämnade in vagnen på barnvagnsparkeringen och lånade en babybjörn med en ett åring på magen och en tre åring på ryggen. Vi gick nog så i tre timmar.

Så jag gillar verkligen mina selar. och vagnar1

Vagn = inga
Sjal/sele = alla

Jag är jätteglad över att vi köpte en billig begagnad vagn på blocket, vi fick en riktig vagnhatare så den har mest stått i källaren och dammat.
Vi hade också köpt en trikåsjal som användes flitigt, den var jättelätt att lära sig knyta. När det gått tre månader köpte vi en Manduca som vi fortfarande använder, nu har vi också bytt ut trikåsjalen mot en vävd.

För oss hade livet aldrig funkat utan bärdon, vagnen hade jag däremot kunnat vara utan. :D

Och när det kommer till valet sele/sjal - vad talar för sele och vad talar för sjal?
Sele är oftast lätt att knäppa på sig och du kan bära barnet i flera år. Med trikåsjal är inte användningstiden så lång (då får man byta upp sig till en vävd) men den är väldigt mysig att ha den första tiden, mjuk, skön och lätt att knyta. Du kan ha på dig sjalen hela dagen och bara ta i och ur barnet. :idea: Den är också mer anpassningsbar om man är fler olika som bär, t ex mamma, pappa, mormor, osv. En sele behöver inte sitta lika bra på alla om det är stor skillnad i längd och bredd.

vi använder vagn ruskir mkt! selen använde vi mest när han var riktigt liten och det var guld! nu använder vi den inte alls lika mkt. Sonen är 6 mån.

Jag skulle satsa på en riktigt bra vagn om ni är mkt för att promenera och vara ute! Men man kan faktiskt hitta en bra vagn beg!

Vi använder båda delarna. Vagn använder vi i princip bara utomhus, när vi ska iväg och handla eller promenera längre svängar.

Sele använder vi huvudsakligen inomhus. Används med fördel när bebisen är lite orolig eller om man ska stöka på lite (diska, hänga tvätt osv.) och vill ha koll på bebisen. Jag använder även sjalen när vi ska ut bara en kort sväng. Ska vi till BVC som bara ligger rakt över vägen är det smidigare att ta bebisen i sjalen än att stöka på med vagnen.

Jag har inte använt sele, men en fördel med sjal är ju de olika bärmöjligheterna. Barnet kan bäras liggandes, sittandes, på magen, på ryggen...i lite olika ställningar.

Tycker nog man kan kombinera de olika sakerna och se hur det passar en själv. Man måste inte bära hela tiden bara för att man har sjal och man måste inte ha barnet i vagn hela tiden bara för att man har vagn.

Jag har inte använt sele, men en fördel med sjal är ju de olika bärmöjligheterna. Barnet kan bäras liggandes, sittandes, på magen, på ryggen...i lite olika ställningar.

Men då krävs en vävd sjal.
Med ergonomiska selar man också bära på rygg osv...

Bara för att man väljer begagnat behöver man ju inte välja en skitvagn, jag tror du kan få en bra begagnad vagn för vettigt pris och kan också ha sjal/sele att varva med.

Kolla upp vilken vagn du vill ha ( i butik ) provkör, vik ihop, lyft m.m

Sedan sätter du dig och spanar på ex blocket :)

Generellt sett är det svårt att ge råd. Det beror så mycket på vad man har för situation och vad man har för barn. Mitt bärande och vagnande har varit helt olika med mina två barn. Men om jag var tvungen att välja så skulle jag välja sjal/sele. Men har du ont om pengar så föreslår jag att du syr (eller ber nån att sy) en meitai-sele som man knyter fast som går att bära både på mage och rygg. Det finns beskrivningar på nätet, jag har sytt en och det tar ett par timmar men det är inte svårt om man fixar en raksöm från syslöjden. Bild från nätet på en meitai:
freehandMeiTaiLarge003.jpg

Hur gör man med en meitai när dom är nyfödda, med huvudet tänkte jag?

Lite sugen på att sy en ( ska dock köpa en trikåsjal också som man kan ha i början ).

Nu har ju inte bebis kommit ännu men vi gjorde precis så, vi hittade tag på en kanonfin begagnad emmaljunga på blocket för 1500 spänn och så köpte jag en trikåsjal och en manduca online för nästan samma summa.
Alltså har vi alla möjligheterna hemma för mindre än 3000 pengar.
Jämför man det med vad en språjlans ny vagn kostar så tycker jag valet är ganska enkelt...
Nu återstår det bara att se "vad" vi får för bebis, vad som kommer användas mest. Jag kan dock tänka mig att vagnen blir promenadredskap, att sjalen blir mycket använd hemma och att selen kommer användas mycket "borta". I stallet osv. om inte annat när bebis blir lite större.
:)

Vi har inte så gott om pengar så vi har velat hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt. Vi var i affären och provkörde vagnar och bestämde oss vad vi ville ha (en teutonia), sedan letade jag upp en sån på Blocket. Jag ser ingen anledning till att lägga ut massa pengar på en ny vagn när det går att hitta en lika bra begagnad, men alla gör som dom själva vill.

I julklapp önkade jag mig en bärsele (manduca) som jag också fick. Funderade en del om jag skulle välja en sele eller sjal men kom fram till att det var bättre med en sele. Skulle jag sedan känna att jag vill ha en sjal så köper jag en då.

När jag kommer använda selen/vagnen får vi se, det får bebisen bestämma men min tanke är att använda selen när det är krångligt att ta med vagnen (skogspromenader, storhandling osv).

Mino- Kan du berätta lite mer om hur man syr en meitai?

Men då krävs en vävd sjal.
Med ergonomiska selar man också bära på rygg osv...

Det går att göra med trikåsjal också. Den knytfria varianten är begränsad till magbärande (sittandes eller liggandes) men med knytvarianten går det att bära på rygg också.

Bara för att man väljer begagnat behöver man ju inte välja en skitvagn, jag tror du kan få en bra begagnad vagn för vettigt pris och kan också ha sjal/sele att varva med.

Kolla upp vilken vagn du vill ha ( i butik ) provkör, vik ihop, lyft m.m

Sedan sätter du dig och spanar på ex blocket :)

Håller med. Det finns många bra begagnade vagnar att få tag i. Vi valde ut märke och sedan kollade vi av Blocket. Hittade den vagn vi ville ha och fick den för 750 kr (med skötväska och mjuklift). Visserligen en äldre modell, men den var sparsamt använd.

Ja precis, så länge man är noga när man kikar på vagnen ( jag skulle inte köpa en begagnad vagn osedd ) så ser jag inget problem i att köpa begagnat.

Vi köpte en nästintill oanvänd Urban Jungle, uttagen september 08 för 2600kr billigare än om vi köpt den i affär.

Så även om man vill ha en nyare vagn kan man göra otroliga kap och begagnatmarknaden är stor idag.

För oss fanns det ingen mening att köpa en sådan dyr vagn i affär :)

Har du provat? Eller är det en Tricot slen du har? ;)
Jag tycker det verkar alldeles för instabilt att knyta upp med trikå på ryggen.

Från tips här på Buke har vi valt en:

• Wrapsody Bali Stretch sjal
  • Manduca sele

Hoppas det blir bra :D

Har du provat? Eller är det en Tricot slen du har? ;)
Jag tycker det verkar alldeles för instabilt att knyta upp med trikå på ryggen.

Vi har inte provat rygg än eftersom bebisen är för liten, men övriga knytningar vi provat har gått bra. Det är en Tricot-Slen vi har.

*knapplån*

Vi funderar också för fullt på vad vi skall införskaffa för bär/åkdon. Det är verkligen en djungel!

När vi helt förutsättningslöst besökte en barnvagnsaffär för första gången för ett par veckor sedan, och bara klämde och kände oss fram helt utan att titta på priser osv i första hand, eftersom det var första besöket (med förhoppning om att senare hitta den vi kommer fram till att vi gillar bäst som bättre begagnad på nätet) så föll vi såklart för en modell som kom först i slutet av 2008 och därmed inte finns på begagnatmarknaden ännu (Teutonia Lambda)...suck.

Så vi skall ta ett par varv till och försöka hitta en annan modell som finns begagnad, men om vi inte hittar någon vi gillar lika mycket så kommer ju frågan kvickt upp - HUR mycket kommer man att använda vagnen (för att motivera det höga nypriset), och även det verkar ju vara väldigt individuellt... kort sagt en djungel!

För övrigt kommer vi förmodligen att satsa samma bärdon som Calazirya, vi tycker också att de verkar bra och inte allt för dyra!

Så lär det visa sig vad bebisen de facto vill åka/bäras i... :P

Jag har använt vagn mycket mer än bärdon. Men jag tar promenader ned till BVC och öppna förskolan (det är en bit att gå) och så sover han i vagnen också. I början sov han i vagnen 2 ggr per dag. Det var också smidigt att ha han sovands i vagnen på dagtid så kunde jag ta med honom till tvättstugan när han sov :)

Vi köpte en begagnad Emmaljunga för under halva priset och den var använd ca 7 månder... Vi såg aldrig att den var använd. Däremot har JAG slitit ut den nu ;)

Men jag är SÅ glad varje dag att vi köpte en beggad vagn och inte en ny. Jag insåg redan efter 2 veckor att jag aldrig skulle orka med den som enda vagn. Otroligt tung och klumpig när man ska lyfta den i och ur bilen osv. Tråkigt att köra med fyra fasta hjul. Till och med när vi är ute måste jag trycka ned/lyfta vagnen för att kunna svänga. För att inte tala om i affärer... Då kör man ju vagnen nästan uteslutande på 2 hjul. 15 kg vagn + 8 kg barn blir en del att släpa runt på.

Som komplement köpte vi istället en beggad Bugaboo och vi fick alltså två vagnar till under priset av en ny liggvagn ;)

Eftersom min lilla vagn är så supersmidig känner jag sällan/aldrig behov av att bära för att komma fram snabbare/lättare. Den lilla vagnen tar sig fram överallt! (Förutom i terräng och då har jag stora vagnen)

Sjal använde jag massor i början inomhus när han bara skulle bli buren buren buren och buren. Sen finns det barn som inte alls kräver att bli burna lika mycket.

Sjal eller sele på sommaren kan bli väldigt väldigt varmt! Så man kan bli begränsad av det också. När det var riktigt varmt fick han ligga i vagnen utan kläder på istället för att inte bli överhettad.

Liknande trådar

N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: schelin_j
·
L
Körning Nu hoppas jag att ni vill hjälpa mig med tips och råd. Till min förvåning visade sig ju russet trivas framför vagnen med lilla Bellas...
Svar
13
· Visningar
1 771
Senast: miamia
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 670
Senast: _L_
·
Körning Jag tycker det är konstigt att när det gäller sadlar, täcken etc - då får det kosta hur mycket som helst. Jag menar - bara ett bra...
Svar
9
· Visningar
1 694
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka