Tilma
Trådstartare
Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid. Det är en tuff och kavat valp som när hon blir uppspelt kan gå över till att bli väldigt bitig och morrig. Upplever att hon blir förbannad om hon inte får som hon vill. Ett vanligt exempel är att vi är ute och hon ska rastas och hon börjar bita mig i byxbenen. Jag tar lugnt bort henne och hon svarar då med att morra och rycka och slita ännu mer. Jag har då lugnt och bestämt tagit bort henne gång på gång och ofta har de slutat med att jag fått hålla ner henne med handen medans hon ligger på sidan. Hon fortsätter gläfsa i luften och jag upplever henne förbannad/frustrerad. När hon lugnat sig så börjar ja gosa med henne istället. Det kan även vara så att vi har lekt och hon blir väldigt uppspelt och biter tag mig i kinden och ja gör då likadant, lägger henne lugnt på sidan tills hon slutat gläfsa och morra och hugga vilt omkring sig. Tilläggas ska att jag i första hand försökt med byteshandel, men det är inte alltid det har fungerat. Tanken har ställt mig att jag kanske gör fel? Borde ja ignorera henne och hellre få lite ont själv? Är väldigt inspirerad av en viss hundcoach ( vet inte om ja får nämna namn pga att de kanske är reklam) Men av det jag kan läsa mig till där är att man ska behandla dom som barn dvs inte bemöta sådant beteende alls. Att det växer bort. Bara det att det gör förbaskat ont och det känns inte kul att gå runt blodig för att ja inte lyckas avleda henne för stunden och för att jag inte heller vill vara för dominant? Tilläggas skall att jag har haft hundar under många år så jag är ingen nybörjare på något vis. MEN det var många år sedan jag hade valp och på den tiden så levde ja nog enligt en gammal lära och jag skulle inte vilja vara så dominant idag som jag var då. Den skolan känns förlegad och jag vill utvecklas i mitt hundägande. Vi ska börja valpkurs senare i höst men skulle gärna vilja ha ett litet typ av bollplank här för att få andras syn på saken. Både från erfarna och mindre erfarna. Allas syn kan vara användbar Vill också tillägga att vi har väldigt kul ihop i övrigt och en väldigt fin kontakt med det mesta men skulle gärna vilja få lite inspiration härifrån i dom stunder som hon är lite väl hårdhänt och hugger hejvilt.