Väggmaterial -någon som vet?

Bexzor

Trådstartare
Min lägenhet har väldigt mjuka väggar, de sviktar vid lätt tryck. Detta försvårar så klart att få upp hyllor och tavlor. Ringde därför hyresvärden som svarade att han tror att det är 3 vägg, 3 dägg (?). Han hade väldigt dålig mottagning och är inte sugen på att ringa upp honom igen.

Så min fråga går till er kära bukefalister, någon som vet vad det kan vara för väggmaterial i ett gammalt hus?
 
Min lägenhet har väldigt mjuka väggar, de sviktar vid lätt tryck. Detta försvårar så klart att få upp hyllor och tavlor. Ringde därför hyresvärden som svarade att han tror att det är 3 vägg, 3 dägg (?). Han hade väldigt dålig mottagning och är inte sugen på att ringa upp honom igen.

Så min fråga går till er kära bukefalister, någon som vet vad det kan vara för väggmaterial i ett gammalt hus?
Tretex? Användes i gamla hus, före gipsskivorna fanns.
 
Skulle också säga tretex, det liknar kompakt kartong. Borde finnas någon form av träreglar innanför att borra i, bara man hittar dem.
 
Tretex har använts som en kombination av isolering, dragskydd och utjämning av ytan på timmerväggar och brädväggar. Mest som eftermontering i äldre hus.

Jag har svårt att se att man satt upp det utan åtminstone någon form av brädor/råspont bakom. Mot bara reglar som man gör med gipsskivor tror jag var ovanligt om det inte var ett billigt barackbygge eller så. Kanske i arbetarkasserner?

Man kan träffa mellan två stockar eller i ett kvisthål och uppleva det som tomt bakom om man har otur med placeringen av en viss spik. Har du testat med en smal spik på flera ställen? Någon garderob e.dyl.. där du kan se vägg utan tapet?
När är huset byggt och vad är det för typ av hus?
 
Skulle också säga tretex, det liknar kompakt kartong. Borde finnas någon form av träreglar innanför att borra i, bara man hittar dem.

Vi har lokaliserat några men de har för långa avstånd mellan sig för att klara mina hyllor, rättare sagt tavellister.
 
Tretex har använts som en kombination av isolering, dragskydd och utjämning av ytan på timmerväggar och brädväggar. Mest som eftermontering i äldre hus.

Jag har svårt att se att man satt upp det utan åtminstone någon form av brädor/råspont bakom. Mot bara reglar som man gör med gipsskivor tror jag var ovanligt om det inte var ett billigt barackbygge eller så. Kanske i arbetarkasserner?

Man kan träffa mellan två stockar eller i ett kvisthål och uppleva det som tomt bakom om man har otur med placeringen av en viss spik. Har du testat med en smal spik på flera ställen? Någon garderob e.dyl.. där du kan se vägg utan tapet?
När är huset byggt och vad är det för typ av hus?

Det är ett fyrvåningshus med källare, fasaden är typ sten. Ingen aning om när det är byggt, hittar inga såna uppgifter.

Har inte testat med en liten spik för jag vill ha så få märken som möjligt då den är nytapetserad.
 
När är huset ifrån? Fram till 1940 ungefär användes ibland vass som putsbärare i skiljeväggar, oftast mot ett plank bakom. Det bästa vore nog montera en riktig tavellist (inte den moderna sortens grunda hyllor) mot reglarna men om det är hyres får du nog stämma av med hyresvärd. Eller att du återställer sen.
 
Kan mollyplugg funka tro? Har precis råkat köpa på mig alldeles för många så hela huvudet består av hur jag ska använda upp dem för tillfället 🤣
 
Vi har tretex i vårt hus, med plankvägg bakom. Det är perfekt, bara att skruva rakt in i väggen, ingen plugg behövs. Dock måste du ha tillräckligt långa skruv, vår tretex är 3 cm tjock.
 
Vi har tretex i vårt hus, med plankvägg bakom. Det är perfekt, bara att skruva rakt in i väggen, ingen plugg behövs. Dock måste du ha tillräckligt långa skruv, vår tretex är 3 cm tjock.

Hela väggen sviktar vid lätt tryck så för mig verkar det osäkert att bara skruva rakt in i väggen. Jag har ingen aning om vad som finns bakom :nailbiting:
 
Min lägenhet har väldigt mjuka väggar, de sviktar vid lätt tryck. Detta försvårar så klart att få upp hyllor och tavlor. Ringde därför hyresvärden som svarade att han tror att det är 3 vägg, 3 dägg (?). Han hade väldigt dålig mottagning och är inte sugen på att ringa upp honom igen.

Så min fråga går till er kära bukefalister, någon som vet vad det kan vara för väggmaterial i ett gammalt hus?

Kan du kanske hänga tavlorna i fiskelinor från taket i stället?

Mitt hus är också fullt med tretex, på plankvägg, men det håller prima att bara skruva rakt i.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 908
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 822
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp