Dessutom blir det hyfsat omöjligt att bli av med dem om man bor i lägenhet och det inte saneras hos grannarna också. Och även då har jag förstått det som att det kan vara svårt?
Jag plågas också av dessa förfärligt äckliga små djur. Om det är någon tröst så vänjer man sig i alla fall lite grann. I början grät jag hysteriskt och kunde knappt stå på golvet om jag såg en av de små jävlarna = lite halvfobi sådär. Nu gråter jag mest av frustration när det dyker upp lite för många på en och samma gång.
Jag upplever inte heller att mina äter sönder mina kläder - däremot samlas de gärna om det ligger något som ens påminner om ett klädesplagg på golvet.
Jag har själv tagit bort allt sådant från mitt golv (och i allmänhet haft det rätt så städat, tycker jag), så nu kryper de jävlarna ut från listerna och bara ligger och äcklar sig på golvet istället.
Då passar jag på att försöka döda dem med toapapper och sprejar sedan rödcederolja på listerna/golvet - det tycker jag har funkat jättebra! Då har de hållit sig borta från det stället i ett par veckor. När de kommer tillbaka är det bara att upprepa proceduren igen. Tyvärr sitter mina lister uruselt, så där finns massa med utrymme att gömma sig i.
Så, värt att tänka på:
- Pälsängrar är extra förtjusta i ylle och annat organiskt material (men har åtminstone här bevisat att även syntetiskt material duger i brist på annat)
- Låt inte kläder/luddiga saker ligga på golvet. Detta gäller även djurbäddar.
- Rödceder (som du redan kikat in) tycks fungera super! Jag rekommenderar att du även kollar in oljan, eftersom du kan spreja den på lister och så, där pälsängrarna gärna hänger. Akta väggarna/tapeterna, dock!
- Skaka igenom alla dina kläder i garderoben och försäkra dig om att du inte har pälsängrar där. Hittar du något så är det bara att börja tvätta igenom allting... De ska dö vid 60 grader.
- De är äckliga som satan, men är inte farliga. Det är vanligt att ha dem, och de kan dyka upp i alla sorts hushåll - även de som blir pedantiskt rengjorda.
Nä, nu räcker det med pälsängrar för mig idag! Nu ska jag tänka på något roligt innan jag går och lägger mig.