Vägglöss

Jag tror jag låter de sanera här nu först och se om det försvinner. Och sen se om det är kvar, då höra om generell försäkring. Kanske försvinner det efter detta?
Jag tror jag bara sett 2-3 vägglöss när jag städat.
Sedan såg jag en bunt larver och det var dem jag fick mest panik över. Men jag tror att det är pälsängrar alltså! Haha hur mycket ohyra har jag samlat på mig egentligen? Ska man inte ha jättesmutsigt för att få pälsängrar? Jag har inte märkt några hål i kläder och endast damm som samlats i lådorna. Men det kanske har varit för dammigt? Tycker de borde trivas i garderoben men har inte sett några där. Får inte ihop detta. Men när jag kollar på bilder av larver ser pälsängrar klart mest misstänkta ut!
Vad jag fattat som behövs inte anticimex för dem iaf. Bara ha bättre koll på lådor som står och dammar då tänker jag.
Nä man kan få pälsängrar från fågelbon utanför eller i trossbottnar. Vi har haft lite problem med dem. Men jag har kört radar och tejpat för listerna i klädkammaren och det verkar ha löst det.

Att de var under sängen kan också vara att sängen är väldigt gammal har jag läst. Men hade ändå tänkt skaffa ny iaf.

På något konstigt vis känner jag mig lite lättad! Vet inte ens om jag sett några vägglöss, isf max 3. Sedan har jag fått in lite pälsängrar, men det känns mycket bättre för de biter mig inte och är fullt normalt. Något jag får leva med. Ska bara sanera klart nu, sätta ut rödcederträ och köpa ny säng. :D Vad jag förstått är det ingen mening med att sanera mot pälsängrar också.

Anticimex mer eller mindre avrådde att sanera på sin sida eftersom man så lätt kan få in dem igen. Så jag tror att jag låter det vara. Iaf för nu. Räcker med sanering av vägglöss iaf den här månaden. :p

Anticimex mer eller mindre avrådde att sanera på sin sida eftersom man så lätt kan få in dem igen. Så jag tror att jag låter det vara. Iaf för nu. Räcker med sanering av vägglöss iaf den här månaden. :p
Dessutom blir det hyfsat omöjligt att bli av med dem om man bor i lägenhet och det inte saneras hos grannarna också. Och även då har jag förstått det som att det kan vara svårt?

Jag plågas också av dessa förfärligt äckliga små djur. Om det är någon tröst så vänjer man sig i alla fall lite grann. I början grät jag hysteriskt och kunde knappt stå på golvet om jag såg en av de små jävlarna = lite halvfobi sådär. Nu gråter jag mest av frustration när det dyker upp lite för många på en och samma gång.

Jag upplever inte heller att mina äter sönder mina kläder - däremot samlas de gärna om det ligger något som ens påminner om ett klädesplagg på golvet. :yuck: Jag har själv tagit bort allt sådant från mitt golv (och i allmänhet haft det rätt så städat, tycker jag), så nu kryper de jävlarna ut från listerna och bara ligger och äcklar sig på golvet istället. :rage: :arghh: :yuck: Då passar jag på att försöka döda dem med toapapper och sprejar sedan rödcederolja på listerna/golvet - det tycker jag har funkat jättebra! Då har de hållit sig borta från det stället i ett par veckor. När de kommer tillbaka är det bara att upprepa proceduren igen. Tyvärr sitter mina lister uruselt, så där finns massa med utrymme att gömma sig i. :cry:

Så, värt att tänka på:
- Pälsängrar är extra förtjusta i ylle och annat organiskt material (men har åtminstone här bevisat att även syntetiskt material duger i brist på annat)
- Låt inte kläder/luddiga saker ligga på golvet. Detta gäller även djurbäddar.
- Rödceder (som du redan kikat in) tycks fungera super! Jag rekommenderar att du även kollar in oljan, eftersom du kan spreja den på lister och så, där pälsängrarna gärna hänger. Akta väggarna/tapeterna, dock!
- Skaka igenom alla dina kläder i garderoben och försäkra dig om att du inte har pälsängrar där. Hittar du något så är det bara att börja tvätta igenom allting... De ska dö vid 60 grader.
- De är äckliga som satan, men är inte farliga. Det är vanligt att ha dem, och de kan dyka upp i alla sorts hushåll - även de som blir pedantiskt rengjorda.

Nä, nu räcker det med pälsängrar för mig idag! Nu ska jag tänka på något roligt innan jag går och lägger mig.

Man får inte in pälsängrar för att det är dammigt i lådorna, de trivs bäst i badrum o i skafferier med t ex mjöl o andra torrvaror.

Är detta inte fläskängrar? De gillar väl kök och skafferier? Och pälsängrar kläder och garderober?

Kaoset när mitt hus för några år sedan drabbades av pälsängerinvasion :nailbiting::arghh: Min lägenhet ÄR ju en garderob och få kläder är tvättbara på högre temperaturer. Men krypen försvann! Hann bli smått psykiskt sjuk innan det men de jävlarna gick upp i rök efter idogt bekämpande. Nu har jag inte sett skymten av ngn på flera år *ta i trä* :cautious:

TS jag förstår din paranoia. Jag spenderade nätterna med att googla typ ”kan pälsängrar klättra” och liknande :cautious:

Senast ändrad av en moderator:
Dessutom blir det hyfsat omöjligt att bli av med dem om man bor i lägenhet och det inte saneras hos grannarna också. Och även då har jag förstått det som att det kan vara svårt?

Jag plågas också av dessa förfärligt äckliga små djur. Om det är någon tröst så vänjer man sig i alla fall lite grann. I början grät jag hysteriskt och kunde knappt stå på golvet om jag såg en av de små jävlarna = lite halvfobi sådär. Nu gråter jag mest av frustration när det dyker upp lite för många på en och samma gång.

Jag upplever inte heller att mina äter sönder mina kläder - däremot samlas de gärna om det ligger något som ens påminner om ett klädesplagg på golvet. :yuck: Jag har själv tagit bort allt sådant från mitt golv (och i allmänhet haft det rätt så städat, tycker jag), så nu kryper de jävlarna ut från listerna och bara ligger och äcklar sig på golvet istället. :rage: :arghh: :yuck: Då passar jag på att försöka döda dem med toapapper och sprejar sedan rödcederolja på listerna/golvet - det tycker jag har funkat jättebra! Då har de hållit sig borta från det stället i ett par veckor. När de kommer tillbaka är det bara att upprepa proceduren igen. Tyvärr sitter mina lister uruselt, så där finns massa med utrymme att gömma sig i. :cry:

Så, värt att tänka på:
- Pälsängrar är extra förtjusta i ylle och annat organiskt material (men har åtminstone här bevisat att även syntetiskt material duger i brist på annat)
- Låt inte kläder/luddiga saker ligga på golvet. Detta gäller även djurbäddar.
- Rödceder (som du redan kikat in) tycks fungera super! Jag rekommenderar att du även kollar in oljan, eftersom du kan spreja den på lister och så, där pälsängrarna gärna hänger. Akta väggarna/tapeterna, dock!
- Skaka igenom alla dina kläder i garderoben och försäkra dig om att du inte har pälsängrar där. Hittar du något så är det bara att börja tvätta igenom allting... De ska dö vid 60 grader.
- De är äckliga som satan, men är inte farliga. Det är vanligt att ha dem, och de kan dyka upp i alla sorts hushåll - även de som blir pedantiskt rengjorda.

Nä, nu räcker det med pälsängrar för mig idag! Nu ska jag tänka på något roligt innan jag går och lägger mig.
Ja det är så jag tänker också!
Men uuusch hoppas de inte bara lägger sig mitt ute på golvet snart då! Har ju städat sjukt noga och inget av textilier som ligger på golvet.
Jag vill ha oljan också! Men så kom jag på att det ligger ute gift för vägglöss med och att jag blir rädd att de krockar med varandra eller att jag råkar ta bort giftet med oljan. Så då har jag tänkt att jag börjar med träbitarna!
Jag försöker att tänka på dem som nyttodjur eftersom de är det i naturen!:D

Är detta inte fläskängrar? De gillar väl kök och skafferier? Och pälsängrar kläder och garderober?

Kaoset när mitt hus för några år sedan drabbades av pälsängerinvasion :nailbiting::arghh: Min lägenhet ÄR ju en garderob och få kläder är tvättbara på högre temperaturer. Men krypen försvann! Hann bli smått psykiskt sjuk innan det men de jävlarna gick upp i rök efter idogt bekämpande. Nu har jag inte sett skymten av ngn på flera år *ta i trä* :cautious:

TS jag förstår din paranoia. Jag spenderade nätterna med att googla typ ”kan pälsängrar klättra” och liknande :cautious:

Nä, jag tror att det är pälsängrar. Jag har ju inget kök i min lgh. När jag läst på nu så verkar det stämma in väldigt bra med pälsängrar.
Fy vad jobbigt när man har känsliga kläder! Fick du frysa in då?
Jag har ju som tur var är mest tåliga/billiga klädesplagg iaf!

Att de försvann från dig känns väldigt betryggande! Jag hoppas att mina försvinner helt också!
Och ja, haha den tanken har slagit mig också. Har t o m googlat om de kan bitas. :nailbiting:

Nä, jag tror att det är pälsängrar. Jag har ju inget kök i min lgh. När jag läst på nu så verkar det stämma in väldigt bra med pälsängrar.
Fy vad jobbigt när man har känsliga kläder! Fick du frysa in då?
Jag har ju som tur var är mest tåliga/billiga klädesplagg iaf!

Att de försvann från dig känns väldigt betryggande! Jag hoppas att mina försvinner helt också!
Och ja, haha den tanken har slagit mig också. Har t o m googlat om de kan bitas. :nailbiting:

Jag svarade på Vallhunds inlägg, det var det jag tyckte lät som fläskängrar (men de är ju lika, fläskängrar är ngt större och jag tror att skalbaggarna har lite olika "teckning").

Du har troligen pälsängrar som du säger... de är ju svinäckliga (iaf larverna :wtf:) men jag tror att de är betydligt lättare att bli av med än vägglöss. Anticimex ska spraja listerna, du måste gå igenom och torka ut garderoberna. Kläder tvättas, tumlas alt fryses. Jag lämnade in mina på kem/där det fanns frysrum tex för pälsar. Blev ju inte svinbilligt men ville verkligen bli av med dom jävlarna.
Lägg ALDRIG kläder på golvet, undvik att lägga saker på golvet öht och dammsug regelbundet. Pälsängrar får man inte pga att man har smutsigt hemma, men när de väl är där så gillar de damm och sånt mumsigt. Så låt det aldrig samlas damm på golvet vid listerna (det är där de jävlarna bor).

Vissa säger att det aldrig går att bli 100% "pälsängerfri" i gamla hus men det är flera år sedan jag såg ngn nu.

Vägglöss har jag tyvärr (lyckligtvis :nailbiting: ) ingen erfarenhet av *ta i trä* trots att jag reser mycket. Har hört att dessa ska vara väldigt svåra att bli av med.

Jag tror också att just dessa är fläskängrar, de som bor i hundens torrfoder och älskar feta saker.
De är ju dock väldigt lika.

Ja urk.. fläskängrar är väl något större? Men de är helt klart lika och jäkligt äckliga båda två! :wtf:

Jag svarade på Vallhunds inlägg, det var det jag tyckte lät som fläskängrar (men de är ju lika, fläskängrar är ngt större och jag tror att skalbaggarna har lite olika "teckning").

Du har troligen pälsängrar som du säger... de är ju svinäckliga (iaf larverna :wtf:) men jag tror att de är betydligt lättare att bli av med än vägglöss. Anticimex ska spraja listerna, du måste gå igenom och torka ut garderoberna. Kläder tvättas, tumlas alt fryses. Jag lämnade in mina på kem/där det fanns frysrum tex för pälsar. Blev ju inte svinbilligt men ville verkligen bli av med dom jävlarna.
Lägg ALDRIG kläder på golvet, undvik att lägga saker på golvet öht och dammsug regelbundet. Pälsängrar får man inte pga att man har smutsigt hemma, men när de väl är där så gillar de damm och sånt mumsigt. Så låt det aldrig samlas damm på golvet vid listerna (det är där de jävlarna bor).

Vissa säger att det aldrig går att bli 100% "pälsängerfri" i gamla hus men det är flera år sedan jag såg ngn nu.

Vägglöss har jag tyvärr (lyckligtvis :nailbiting: ) ingen erfarenhet av *ta i trä* trots att jag reser mycket. Har hört att dessa ska vara väldigt svåra att bli av med.

Jaha, haha nyvaken och stressad, men ja, jag tror också att det är pälsängrar!

Tror jag får skippa att sanera mot dem eftersom jag sanerar mot vägglöss nu. Ska bara hålla extra koll, dammsuga runt lister och i lådor. Har plockat bort en massa lådor jag hade på golvet och gått igenom dem. Iom vägglössen håller jag ju på med tvätt och torkning av allt också. :P Ska sätta ut det där träet med.

Vägglössen ska vara ett helvete att bli av med. Jag märker inte ens av dem. Tror jag sett tre st och har inte fått några utslag. Vilket gör det svårt att veta om de är borta sen efter saneringen också.

Idag har iaf vaktmästaren varit här. Superstressad eftersom det saneras vägglöss i hela området. :P Jag hade tydligen satt påsen över sängen "fel" så nu måste jag göra om den proceduren. Han ska även lägga gift runt bokhyllorna vilket känns bra. Han pratade om att det var kisel han använde, så det kändes också bra!

Idag har iaf vaktmästaren varit här. Superstressad eftersom det saneras vägglöss i hela området. :P Jag hade tydligen satt påsen över sängen "fel" så nu måste jag göra om den proceduren. Han ska även lägga gift runt bokhyllorna vilket känns bra. Han pratade om att det var kisel han använde, så det kändes också bra!
Skeptisk till en hyresvärd som lägger på en vanlig vaktmästare att göra en så stor sanering parallellt med sina vanliga sysslor om det är hela området.

Skeptisk till en hyresvärd som lägger på en vanlig vaktmästare att göra en så stor sanering parallellt med sina vanliga sysslor om det är hela området.
Tror inte att han gör så mycket annat just nu. Det finns en väldig massa vaktmästare här. Vi har tre andra som är våra "vanliga" vaktmästare till endast vårat hus, denna hoppar in nu för att ta hand om just vägglössen vad jag förstått det som. :)Men visst har han mycket att göra stackarn!

Uppdatering!

Det känns såå skönt just nu! Jag ringde Anticimex nu för att höra om hur jag ska veta om jag blivit av med vägglössen eftersom jag inte sett några, inte fått några utslag och inget blod på lakanen. Hon sa att jag skulle vara heeelt lugn och att jag inte har några för hade jag det skulle jag VETA det. Hon sa även att det är JÄTTEovanligt att de tar sig mellan lägenheter. Så hon var säker på att det är min vaktmästare som är nojig. Jag sa det att han pekat ut "vägglöss" för mig också och att det då visat sig vara bitar av ludd.
Pälsängrarna verkar också vara borta för jag har inte sett en enda när jag varit på jakt här med dammsugaren! :bump::banana:

Vi hade vägglöss på jobbet rätt nyligen. Det var ganska besvärligt att bli av med. Anticimex fick sanera i 2 omgångar varav den ena var värmebehandling. Vår chef lät en "lushund" gå igenom hela huset 2 gånger. Några i personalen mådde ytterst dåligt psykiskt, andra brydde sig inte. Det som är bra är att vägglöss inte är farliga - bara äckliga. Jag ick själv över 100 bett och blev sjuk men jag tål inte mygg och liknande heller.
Man kan förutom att värmebehandla, även frysa saker. Jag frös ner skor, skärp och väska i en vecka (det krävs en vecka i frysen enligt de order vi fick från Anticimex) och det som gick att tvätta ska tvättas i minst 60 grader och sedan torktumlas i minst 50 minuter. Det var ett evigt tvättande och frysande av saker men vi har fått ordning på det hos oss. Det tog ungefär 2 månader.
Man behöver sällan/aldrig slänga något. :)

Känns som om jag känner igen exakt denna situation ;) Jag tillhör ju den skaran som inte brydde sig men sedan fick jag inte heller några bett.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 077
Senast: Fiorano
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 753
Senast: cirkus
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar