Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ps. Tror ni inte att dammsugaren har lagt av, av allt städande också! Måste åka och köpa en ny.
Ang värmebehandling är det inget du kan göra på egen hand, det kräver saneringsfirma. Kan varmt rekommenderas, det är extremt effektivt.
Vad för gift har lagts ut? Var har det lagts?
Kisel är väldigt effektivt. Finns något som heter Nattaro, kisel och klisterremsor som man placerar på sängstommen. När vägglössen kryper över kiseln torkar de ut och dör.
Tvätta allting som går att tvätta i minst 60 grader. Torktumla om det går, men det är inget krav. Lössen dör vid tvätten.
Har du hemförsäkring ingår ofta skadedjurssanering i den. Kolla upp det! Det låter inte hållbart att vaktmästaren går och pytsar gift utan att veta vad hen gör. Det är en hel vetenskap med effektiv skadedjurssanering.
/Sthu, som arbetat som skadedjurstekniker
När du dammsugit, glöm inte slänga påsen och byta filter, ifall det sitter några löss där.
Tror du kan lugna dig lite med städandet
Åh vad bra med en skadedjurstekniker!
Jag vet inte vad det är för gift som lagts ut. Men det har lagts på hela undersidan av sängen och runt alla väggar. Jag är dock fundersam på om jag inte skulle behövt något runt kistan och bokhyllorna också egentligen. Det är även en stor plastpåsen runt hela sängen och madrassen för att stänga dem inne.
Jag kanske kan använda nattaro efteråt? Känns dumt att öppna påsen just nu!
Håller på och tvättar, men det går som sagt långsamt. Skönt att höra att det inte behövs någon extra torktumling! Jag torktumlar, men inte mer än 20 min.
Jag har ingen hemförsäkring. Jättedumt. Jag har haft det tufft ekonomiskt då jag varit sjukskriven sen har det glömts bort.
Jag tycker det låter väldigt konstigt. Varför sitter det en påse runt sängen?
Ta reda på vad som använts! Jag har svårt att se att en icke fackman får tag i speciellt effektiva grejer och risken för resistens är större.
Prata med hyresvärden om de har någon generell försäkring som skulle kunna träda in, vet att många hyresbolag har det. Det är guld värt att få ut en fackman!
Du måste använda sängen för att locka fram lössen (jag vet, det låter hemskt!) under natten så de kommer i kontakt med giftet (vad det nu är för gift).
Vägglöss är obehagliga, men inte farliga. Jag förstår att det känns hemskt och obehagligt men ta några djupa andetag och försök tänka på annat
Insåg precis att nattaro nog bara säljs till företag. Hmm, har lite dålig koll på det fria utbudet. Ska forska lite i alternativen och återkommer!
Skulle tro att det är myrnix de använder då! Det är ett vitt pulver.
Jag tror jag låter de sanera här nu först och se om det försvinner. Och sen se om det är kvar, då höra om generell försäkring. Kanske försvinner det efter detta?Kan du ta en bild så kan jag försöka hjälpa till att ta reda på vad det är?
Larver skulle kunna vara ängrar av något slag, förmodligen pälsänger.
Fråga om de inte har ett avtal med en saneringsfirma och försök luska ut vad för medel de använt.
Här: https://www.folkhalsomyndigheten.se...miljo-allmanna-lokaler-och-platser/skadedjur/
står mycket nyttigt om fastighetsägarens ansvar.
Men jag läste att de gillar lådor, listor, sprickor och liknande också så det skulle kunna gå ihop! Även att de kan ha flugit in då jag ofta har fönstret öppet på sommaren. Jag har köpt rödcedertrbitar som jag ska lägga ut nu!Man får inte in pälsängrar för att det är dammigt i lådorna, de trivs bäst i badrum o i skafferier med t ex mjöl o andra torrvaror.