Vägglöss

Nej det är en av vaktmästarna från mitt boende som är här och ordnar, lägger ut gift med andra ord. Vet inte vad jag kan kräva heller eftersom de gör det gratis.
Jag har inte tillgång till en bastu. Det är supersvårt. Jag har lagt in hälften av skorna och väskorna i frysen nu, resten ska in nästa vecka. Men jag har bara ett litet fack i frysen. Sedan får man bara använda en tvättmaskin åt gången (hinner med två tvättar) och boka igen först när tiden gått ut och då är det oftast först två dgr senare till nästa tvättid. Så det blir en stor process bara av att jag har så lite tillgång till saker också. :meh:

Ang värmebehandling är det inget du kan göra på egen hand, det kräver saneringsfirma. Kan varmt rekommenderas, det är extremt effektivt.

Vad för gift har lagts ut? Var har det lagts?

Kisel är väldigt effektivt. Finns något som heter Nattaro, kisel och klisterremsor som man placerar på sängstommen. När vägglössen kryper över kiseln torkar de ut och dör.

Tvätta allting som går att tvätta i minst 60 grader. Torktumla om det går, men det är inget krav. Lössen dör vid tvätten.

Har du hemförsäkring ingår ofta skadedjurssanering i den. Kolla upp det! Det låter inte hållbart att vaktmästaren går och pytsar gift utan att veta vad hen gör. Det är en hel vetenskap med effektiv skadedjurssanering.

/Sthu, som arbetat som skadedjurstekniker

Ang värmebehandling är det inget du kan göra på egen hand, det kräver saneringsfirma. Kan varmt rekommenderas, det är extremt effektivt.

Vad för gift har lagts ut? Var har det lagts?

Kisel är väldigt effektivt. Finns något som heter Nattaro, kisel och klisterremsor som man placerar på sängstommen. När vägglössen kryper över kiseln torkar de ut och dör.

Tvätta allting som går att tvätta i minst 60 grader. Torktumla om det går, men det är inget krav. Lössen dör vid tvätten.

Har du hemförsäkring ingår ofta skadedjurssanering i den. Kolla upp det! Det låter inte hållbart att vaktmästaren går och pytsar gift utan att veta vad hen gör. Det är en hel vetenskap med effektiv skadedjurssanering.

/Sthu, som arbetat som skadedjurstekniker

Åh vad bra med en skadedjurstekniker! :bow:
Jag vet inte vad det är för gift som lagts ut. Men det har lagts på hela undersidan av sängen och runt alla väggar. Jag är dock fundersam på om jag inte skulle behövt något runt kistan och bokhyllorna också egentligen. Det är även en stor plastpåsen runt hela sängen och madrassen för att stänga dem inne.
Jag kanske kan använda nattaro efteråt? Känns dumt att öppna påsen just nu!
Håller på och tvättar, men det går som sagt långsamt. Skönt att höra att det inte behövs någon extra torktumling! Jag torktumlar, men inte mer än 20 min.
Jag har ingen hemförsäkring. Jättedumt. Jag har haft det tufft ekonomiskt då jag varit sjukskriven sen har det glömts bort. :o

Åh vad bra med en skadedjurstekniker! :bow:
Jag vet inte vad det är för gift som lagts ut. Men det har lagts på hela undersidan av sängen och runt alla väggar. Jag är dock fundersam på om jag inte skulle behövt något runt kistan och bokhyllorna också egentligen. Det är även en stor plastpåsen runt hela sängen och madrassen för att stänga dem inne.
Jag kanske kan använda nattaro efteråt? Känns dumt att öppna påsen just nu!
Håller på och tvättar, men det går som sagt långsamt. Skönt att höra att det inte behövs någon extra torktumling! Jag torktumlar, men inte mer än 20 min.
Jag har ingen hemförsäkring. Jättedumt. Jag har haft det tufft ekonomiskt då jag varit sjukskriven sen har det glömts bort. :o

Jag tycker det låter väldigt konstigt. Varför sitter det en påse runt sängen?
Ta reda på vad som använts! Jag har svårt att se att en icke fackman får tag i speciellt effektiva grejer och risken för resistens är större.
Prata med hyresvärden om de har någon generell försäkring som skulle kunna träda in, vet att många hyresbolag har det. Det är guld värt att få ut en fackman!

Du måste använda sängen för att locka fram lössen (jag vet, det låter hemskt!) under natten så de kommer i kontakt med giftet (vad det nu är för gift).

Vägglöss är obehagliga, men inte farliga. Jag förstår att det känns hemskt och obehagligt men ta några djupa andetag och försök tänka på annat :)

Insåg precis att nattaro nog bara säljs till företag. Hmm, har lite dålig koll på det fria utbudet. Ska forska lite i alternativen och återkommer!

Myrnix finns! Det är kisel som man kan strö ut längs lister mm. Vägglössen dör när de kryper igenom det.
Det är som ett fint damm så det kommer inte se nystädat ut direkt :p

Det finns även olika sorters klisterfällor som man kan använda för att kontrollera förekomst och omfattning. Bra att använda i kombination med gift för att se om det fått önskad effekt.

Men som sagt, prata med hyresvärden om de inte har avtal med en saneringsfirma.

Jag tycker det låter väldigt konstigt. Varför sitter det en påse runt sängen?
Ta reda på vad som använts! Jag har svårt att se att en icke fackman får tag i speciellt effektiva grejer och risken för resistens är större.
Prata med hyresvärden om de har någon generell försäkring som skulle kunna träda in, vet att många hyresbolag har det. Det är guld värt att få ut en fackman!

Du måste använda sängen för att locka fram lössen (jag vet, det låter hemskt!) under natten så de kommer i kontakt med giftet (vad det nu är för gift).

Vägglöss är obehagliga, men inte farliga. Jag förstår att det känns hemskt och obehagligt men ta några djupa andetag och försök tänka på annat :)

Insåg precis att nattaro nog bara säljs till företag. Hmm, har lite dålig koll på det fria utbudet. Ska forska lite i alternativen och återkommer!

Påsen ska vara för att stänga inne vägglössen med giftet har de sagt, så att de inte ska rymma.
Vet bara att jag inte fick vistas i lgh förrän 2 h efter saneringen och att för gravida, djur och allergiker gällde 24 h. Så det är ju inte så snällt gift.
Jag har dock bett honom att komma och titta på sängen eftersom jag gjorde hål i påsen och tejpade med silvertejp och sedan blev supernojig. Så han kommer förbi imorgon bitti så då kan jag fråga lite mer! Vad det är för gift.
Vad menas med generell försäkring och fackman? Jag har pinsamt dålig koll på sånt här. Är ju som sagt studentboende så det är inte så lyxigt.

Jag vet, att behöva använda sängen är det värsta av allt!
Jag försökte lugna mig själv med att det bara är lössen som biter i mig, sen läste jag någonstans att larverna inte matas utan också behöver äta på mig och blev superäcklad! Stämmer det? Försöker intala mig att det bara är lite småkryp, i min värld är de monster. :angel::(
Det vore otroligt snällt om du ville kolla upp lite mer om du känner att du har tid! Jag var inne och läste lite på deras hemsida och det verkar ju superbra! Men det var väldigt dyrt så får nog bli nästa månad om jag får ihop lite då.

Skulle tro att det är myrnix de använder då! Det är ett vitt pulver.

Myrnix är helt ofarligt, det kan man äta om man vill (fast jag rekommenderar det inte).

Med fackman menar jag skadedjurstekniker, typ Anticimex eller Nomor. Hyresvärden brukar ha en egen försäkring ifall något händer och en del har separata avtal med saneringsfirmor. Det borde ligga i deras intresse att sanera, vägglöss sprider sig väldigt lätt och kan bli en riktigt utdragen historia om man har otur.

Det låter fortfarande konstigt med en påse, men de vet säkert vad de gör. Jag har aldrig använt det, inte ens när jag använt Ficam D (ett vitt pulver, kräver behörighet för att spridas och är egentligen för geting) eller K-Othrine (flytande, används mot det mesta). Däremot använder man tält eller annan tätning när man värmebehandlar ett rum, så värmen inte ska smita ut.

Vägglöss har inga larver, utan nymfer (ibland nymflarv). Det är helt enkelt en mindre kopia av en vuxen vägglus.

Nu har jag läst på lite och det är hyresvärdens ansvar att vidta åtgärder.
Det verkar de ju ha gjort i ditt fall, men frågan är om det är tillräckligt. Vägglöss är extremt svåra att få bort på egen hand!

Grejen är ju att det har varit problem med detta i hela huset och därav spridits in till mig. Så därför har de gått igenom hos alla och sanerar hos dem där det behövs.
Är det inte dumt att fråga om generell försäkring? Känner mig dum om jag frågar om det när de börjat sanera.
Fast de ser inte ut som vägglöss, vägglössen ser ut som vägglöss men larverna eller nymflarverna ser ju ut som larver!
Jag känner att jag nog får hoppas på det bästa.. Har inte råd att köpa nattaro. Men vad var det för remsor som fanns där man kan se om de försvinner? Tänker att jag gärna vill ha koll mot slutet!

Vad fan! När jag kollar på bilder så är ju nymferna mindre löss precis som du sa! Vad är det för äckliga larver jag fått in också då?

Kan du ta en bild så kan jag försöka hjälpa till att ta reda på vad det är? :)
Larver skulle kunna vara ängrar av något slag, förmodligen pälsänger.

Fråga om de inte har ett avtal med en saneringsfirma och försök luska ut vad för medel de använt.
Här: https://www.folkhalsomyndigheten.se...miljo-allmanna-lokaler-och-platser/skadedjur/
står mycket nyttigt om fastighetsägarens ansvar.
Jag tror jag låter de sanera här nu först och se om det försvinner. Och sen se om det är kvar, då höra om generell försäkring. Kanske försvinner det efter detta?
Jag tror jag bara sett 2-3 vägglöss när jag städat.
Sedan såg jag en bunt larver och det var dem jag fick mest panik över. Men jag tror att det är pälsängrar alltså! Haha hur mycket ohyra har jag samlat på mig egentligen? Ska man inte ha jättesmutsigt för att få pälsängrar? Jag har inte märkt några hål i kläder och endast damm som samlats i lådorna. Men det kanske har varit för dammigt? Tycker de borde trivas i garderoben men har inte sett några där. Får inte ihop detta. Men när jag kollar på bilder av larver ser pälsängrar klart mest misstänkta ut!
Vad jag fattat som behövs inte anticimex för dem iaf. Bara ha bättre koll på lådor som står och dammar då tänker jag.

Man får inte in pälsängrar för att det är dammigt i lådorna, de trivs bäst i badrum o i skafferier med t ex mjöl o andra torrvaror.
Men jag läste att de gillar lådor, listor, sprickor och liknande också så det skulle kunna gå ihop! Även att de kan ha flugit in då jag ofta har fönstret öppet på sommaren. Jag har köpt rödcedertrbitar som jag ska lägga ut nu! :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 077
Senast: Fiorano
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 753
Senast: cirkus
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar