Vägglöss

_CorpseBride_

Trådstartare
Jag behöver skriva av mig lite och få lite pepp/höra från andra som har varit med om dessa vedervärdiga djur!

Jag har drabbats av vägglöss och jag är helt förstörd. Har igår och idag städat hela lägenheten frenetiskt. Idag sanerades det också. Men jag drömmer madrömmar varje natt och idag, efter att ha sett på en massa äckliga larver två dgr i rad, kan jag verkligen inte gå och lägga mig. Jag har haft fobi för larver så det tar emot något sjukt. Jag försöker tänka att de måste passera giftet vid väggarna för att ta sig till sängen och att de andra är instängda i plastpåsen över den. Men kan inte sluta tänka att de kanske kommer någon annanstans ifrån (som bokhyllan där jag hittade en massa under) eller att jag har missat något hål i plastpåsen. Plastpåsen gick sönder lite när jag försökte träda den över sängen och jag har undersökt den noga och satt silvertejp över hålen. MEN tänk om jag missat ett hål! :cry:
Jag vet, jag är tokig nu, men jag kan verkligen inte stå ut, inte efter att ha sett dem.

Så har någon annan haft vägglöss? Hur klarade ni det? Hur tog ni er igenom det psykiskt? Hur lång tid tog det att bli av med, behövde ni sanera flera ggr?

Andas! Det kommer att bli bra.

Varför tror du att det är vägglöss du har? Av vad jag förstår så ska vägglöss inte ha ett larvstadie, så är det larver du har så är det något annat som härjar. Pälsängrar?

Sedan är det såklart inte omöjligt att du har vägglöss också. Det är skittråkigt och kan vara svårt att bli av med, men det går. Det viktiga är att du fortsätter sova i din säng trots att det tar emot - flyttar du till soffan så kommer de följa efter och så sprider sig problemet och blir ännu svårare att bli av med.

Är sängen sanerad? Har du en plastpåsen/använder plast? är tveksamt om den hjälper något. Håligheter i vägg men även i möbler dagtid så bra om du inte har så mycket saker så blir det lättare att hålla efter.
Var det Anticimex som sanerade?

Andas! Det kommer att bli bra.

Varför tror du att det är vägglöss du har? Av vad jag förstår så ska vägglöss inte ha ett larvstadie, så är det larver du har så är det något annat som härjar. Pälsängrar?

Sedan är det såklart inte omöjligt att du har vägglöss också. Det är skittråkigt och kan vara svårt att bli av med, men det går. Det viktiga är att du fortsätter sova i din säng trots att det tar emot - flyttar du till soffan så kommer de följa efter och så sprider sig problemet och blir ännu svårare att bli av med.
Ja det är vägglös. Bor i studentboende och de gick igenom hela huset nu eftersom det varit såna problem. Jag hade inte märkt något eller fått några utslag men det hade spridit sig till mig.Tydligen är de larver innan de utvecklas till löss (eller skalbaggar egentligen). Har läst på nu. :p

Är sängen sanerad? Har du en plastpåsen/använder plast? är tveksamt om den hjälper något. Håligheter i vägg men även i möbler dagtid så bra om du inte har så mycket saker så blir det lättare att hålla efter.
Var det Anticimex som sanerade?
Ja sängen är sanerad med plastpåse över. Som sagt så blev det dock lite hål i påsen som jag tejpat över. Är rädd att den inte ska hjälpa om jag glömt något hål. :(
Jag har slängt en väldig massa grejer efter det här. Hade en massa lådor under sängen bland annat som jag gått igenom och bytt ut/ställt i garderoben i hallen istället. Har gått igenom och dammsugat och våttorkat överallt och ska tvätta allt jag har. Vissa grejer vill jag inte slänga dock så jag har kvar.
Det var min hyresvärd som sanerade.

Ofta ser man dom om man lyfter på madrassen. Man måste sanera på rätt sätt. Värme dör dom av. Man värmer upp rummen till 55 grader tror jag det är. Då dör dom små asen.
Jag har inte sett dem under madrassen. Bara under sängen bland sakerna jag hade där, samt under bokhyllan bredvid och en kista på andra sidan rummet. De har sanerat längs alla väggar och under hela sängen då de kan gömma sig på undersidan också.
Har inte möjlighet att värma upp rummet dock. Lever riktigt kallt om vintrarna här (min hyresvärd tycker inte att studenter behöver värme). :p
Jag börjar seriöst att planera att flytta när saneringen är över. Slänga sängen, bokhyllorna och kistan där jag sett dem, dammsuga allt igen och tvätta allting en gång till. Sedan skaffa nytt.

Har haft vägglöss. De försvann helt efter värmebehandling. Alla människor får inte bett, du kanske är en av dem. Det är bara små djur. Ta det lugnt. :)

Ja alltså de är väl inte farliga egentligen, men om vi skulle få det här hemma skulle jag antagligen få panik och vilja kasta allt. Förhoppningsvis skulle jag väl sansa mig. Usch tänker ibland att tänk om grannarna drar hem väglöss och ställer ner tex resväska i förrådet och sen flyttar vägglössen in i alla andras förråd med. Eller de kanske inte överlever nere i källaren utan värddjur?

Ja alltså de är väl inte farliga egentligen, men om vi skulle få det här hemma skulle jag antagligen få panik och vilja kasta allt. Förhoppningsvis skulle jag väl sansa mig. Usch tänker ibland att tänk om grannarna drar hem väglöss och ställer ner tex resväska i förrådet och sen flyttar vägglössen in i alla andras förråd med. Eller de kanske inte överlever nere i källaren utan värddjur?
Jag tror inte att de överlever i källaren. Som du sa behövs någon att äta på. Det är därför jag måste stanna i min lya. Skulle jag sticka och lämna allt skulle de krypa vidare till nästa bara.

Jag tror inte att de överlever i källaren. Som du sa behövs någon att äta på. Det är därför jag måste stanna i min lya. Skulle jag sticka och lämna allt skulle de krypa vidare till nästa bara.

Tydligen kan vuxna vägglöss överleva 10 månader utan föda... :eek:

Har man ett kallförråd under vintern kan det nog funka om det är en kall vinter, några dagar med -15-16 grader eller så borde göra susen.

Kiselgur dödar vägglös om de kommer i kontakt med det. Finns att köpa på t ex Granngården!

Tydligen kan vuxna vägglöss överleva 10 månader utan föda... :eek:

Har man ett kallförråd under vintern kan det nog funka om det är en kall vinter, några dagar med -15-16 grader eller så borde göra susen.

Kiselgur dödar vägglös om de kommer i kontakt med det. Finns att köpa på t ex Granngården!
Men säg inte såå! :nailbiting:

Vi hade vägglöss på jobbet rätt nyligen. Det var ganska besvärligt att bli av med. Anticimex fick sanera i 2 omgångar varav den ena var värmebehandling. Vår chef lät en "lushund" gå igenom hela huset 2 gånger. Några i personalen mådde ytterst dåligt psykiskt, andra brydde sig inte. Det som är bra är att vägglöss inte är farliga - bara äckliga. Jag ick själv över 100 bett och blev sjuk men jag tål inte mygg och liknande heller.
Man kan förutom att värmebehandla, även frysa saker. Jag frös ner skor, skärp och väska i en vecka (det krävs en vecka i frysen enligt de order vi fick från Anticimex) och det som gick att tvätta ska tvättas i minst 60 grader och sedan torktumlas i minst 50 minuter. Det var ett evigt tvättande och frysande av saker men vi har fått ordning på det hos oss. Det tog ungefär 2 månader.
Man behöver sällan/aldrig slänga något. :)

Vi hade vägglöss på jobbet rätt nyligen. Det var ganska besvärligt att bli av med. Anticimex fick sanera i 2 omgångar varav den ena var värmebehandling. Vår chef lät en "lushund" gå igenom hela huset 2 gånger. Några i personalen mådde ytterst dåligt psykiskt, andra brydde sig inte. Det som är bra är att vägglöss inte är farliga - bara äckliga. Jag ick själv över 100 bett och blev sjuk men jag tål inte mygg och liknande heller.
Man kan förutom att värmebehandla, även frysa saker. Jag frös ner skor, skärp och väska i en vecka (det krävs en vecka i frysen enligt de order vi fick från Anticimex) och det som gick att tvätta ska tvättas i minst 60 grader och sedan torktumlas i minst 50 minuter. Det var ett evigt tvättande och frysande av saker men vi har fått ordning på det hos oss. Det tog ungefär 2 månader.
Man behöver sällan/aldrig slänga något. :)
Fy fan. De värmebehandlar ju inte här. Jag hoppas att det inte krävs flera ggr. Jag har inte gjort något med skorna eller väskorna, men tror inte att de har varit i garderoberna i hallen heller, har inte sett något där.
Jag tvättar allt i 60 grader, men har inte fått några order om tolktumling. De ska dö av värmen av tvätten vad jag förstått.
Nu blir jag nojig att jag inte gör nog!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 077
Senast: Fiorano
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 753
Senast: cirkus
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar