vägarar gå in i transporten.

Bobbo

Trådstartare
Jag tror vi alla någongång har haft problem men hästar som vägrat gå in i transporten, så nu vill jag höra dina bästa knep för att "bota" transporträdslan. (:

Sv: vägarar gå in i transporten.

Jag har ett tips. Jag klickertränar mitt sto, så när jag skulle träna henne att lastas så klickade jag när hon gjorde rätt, alltså sökte sig mot transporten, gick upp på rampen etc. Fast detta funkar nog bara om du är van vid klickerträning och om hästen är "inklickad".
Annars är det väl bara att öva öva öva. Ha tålamod och bli inte arg.

Sv: vägarar gå in i transporten.

Transporten ska förknippas med något trevligt och är man häst så är all typ av foder trevligt. Jag hade en väldigt svårlastad häst tidigare som under en period fick sitt kraftfoder i transporten. Första dagarna tog det lång tid att få in honom men när han förstod att maten fanns där inne så gick han in frivilligt. Efter någon vecka kunde man lägga grimskaftet runt halsen och säga åt hästen att gå in och stänga luckan bakom.

Lugn, tålamod och mycket beröm vid rätt beteende skapar resultat!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 316
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar