Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?
Jag håller helt och fullt med er!
Det är så många orsaker tror jag till att det blivit så här, bland annat som Boop skriver, det finns en ganska låg nivå på hästkunskapen OCH att väldigt många går "med rosa solglasögon" på sig. Både överskattar sig själv och sin förmåga.
Men sen har vi alltid referensramen också.
Det är något som slog mig när jag skulle sälja en VÄLDIGT pigg ponny.
Det skrev jag i annonsen samt att det inte var en "första ponny". Bara för att hon var söt som socker, hoppade käckt och var en "fin ponny färg" var jag nerring av kreti och pleti.
Jag sa rakt ut i tekefon till flera att; nej, jag tror inte att detta är ponnyn för er.
Men flertalet kom ändå på provridning för att "dottern hade sagt att hon ville ha en pigg ponny".
När det sedan kom till ridningen så var det flertalet som inte vågade sitta uppp, några som grät efter ett par varv i ridhuset och någon som åkte av...
Det är väldigt stor skillnad att gå från lektionsponny till privatponny.
En tjej som vill ha en pigg ponny när dom slutar på ridskolan är för mig = en ponny som rör sig måttligt efter några smackningar, men för dom är den PIGG...
Denna historien slutade med att min ponny blev värre och värre på var ända visning (för hon lärde sig att hon kom undan).
Tillslut hittade jag en tjej (där föräldrarna verkligen inte framhävde henne i telefon så jag tänkte nästan säga "nej tack") och hon bara klickade med ponnyn direkt!
Jag var helt ärlig med allt om vad hon hittat på och att hon farit runder innan hon hamnade hos mig.
Dom prutade men jag kände verkligen att detta var rätt ryttare så jag sålde henne till slut för 5 tusen under vad jag själv gett (plus att hon kostat mig en del under dom 6 månaderna jag hade henne)...
Jag har fortfarande kontakt med denna familjen och dom och alla deras tränare bara lovordar ponnyn!
Men hon har också stött på folk på tävling som kommit fram till henne och sagt; är inte det *****, den ponnyn är ju helt jävla dum i huvudet och oridbar...
Men, nopp, det är hon inte, med rätt ryttare!
Lång inlägg, men det jag vill komma fram till också är att många oseriösa säljare säljer till första bästa som viftar med pengar, det blir inte alltid billigast i längden och det är faktiskt hästarna som blir lidande till slut