Vågar man avmaska nu? maskfynd i träcket

kitty79

Trådstartare
Vågar man avmaska nu i januari? vi har iofs en period med mildväder men det kanske inte påverkar?

Till saken hör att mina två blev inte avmaskade i höstas , Blev maskade i våras sedan släppta på parasitfria marker (hästfria sedan många år tillbaka) hade planerat att ev maska mot styngfluga i nov då jag såg några ägg ,det blev dock inte av innan vintern kom.

Idag hittade jag en mask i skiten när jag mockade , ganska lång säkert runt 7 cm , med en smal spetsig ände ,efter lite googlande kom jag fram till att det verkar vara rätt sannolikt att det kan röra sig om springmask ,den ena hästen kliar dessutom rumpan lite mer än hon borde..

Ska självklart ringa vet.imorgon och rådfråga jag måste ju få bort skiten och nu verkar jag ju ha fått svar på varför hon kliar sig ,vilket har vart ett problem. Men om de får kolik då? Känns som en pest eller kolera situation det här!

Sv: Vågar man avmaska nu? maskfynd i träcket

Varför skulle det vara farligt att avmaska nu enligt dig?

Det är risk för kolik om du inte avmaskar också.

Min hade stora problem med spolmask hela förra året trots upprepade avmaskningar och när hon fick kolik vid den här tiden i vintras gjordes efter (förstoppnings)kolik nr 2 ett träckprov som visade 1600EPG spolmask.

Jag hade avmaskat, dragit ner på fodret några dagar, skrittat/promenerat henne och sen motionerat ordentligt så fort det går med tanke på maskmedlet.

kl Jag har fått lära mig att man ska undvika att avmaska för sent på vintern ,pga av att den lilla blodmasken ligger i dvala då.
Har läst mig till att Cydectin verkar vara säkert att använda även på vintern .

Usch, springmask är inte kul. Den är väldigt svår att bli av med, så ja, avmaska. Risken för massuppvak av lilla blodmasken är ganska liten om man har koll på sina rutiner.

Jag vet Madick, vi har prata mycket om det.
Ska det vara riktig gjört för vi gå över till det americanska systomet:
Allså flera track prov, två innan ett avmasking för att få ett korrekt provtagning och ett par till efter en avmaskning för att se om medlet har tagit sig och att hästen har inte byggd upp ett resistance mot just den medel.
Det skulla innabar ett valdig kostnad för häst ägern...och inte att säjer allt jobb for mask prov mottageren :D
Du vet det finns ingen prov for stynprov (utan att slänga ner igenom näsen), och jag håller inte med SVA att man ska inte avmaska för stynflug!!! och jag är inte ensom om det.
Vi måste vara realistik i hur vi ska bekämpa parasiterna.
I know your thoughts....and I agree, but it´s not praktical, I cain´t make my neighbor clean up his shit, all I can do is protect my horses the best I can.
Oh....god förtsättning.

God fortsättning själv!

Grejen är att om man har koll på sina marker och sina hästar så behövs inte massor av prov och avmaskningar. Förebyggande - inte behandlande, det är vad vi måste sträva mot. Det är dessutom inte hästen som bygger upp resistens mot medlet utan själva maskarna.

Styngflugans larver behöver man inte ta prov för, de ser man med blotta ögat. Eftersom hästen ska visiteras varje dag är det inga problem att vare sig se dem eller skrapa bort. Att vänta med avmaskning till nu finns det ingen anledning till, de skador hästen ev. fått har då redan uppstått, alltså avmaskar vi i Sverige på hösten mot styngflugans larver eftersom livscykeln och vårt klimat gör att det är lämpligast.

Om man flyttar till ett nytt land är det lämpligt att lära sig hur parasiterna fungerar just här, när det är lämpligast att avmaska mot de olika maskarna. Den här tiden (januari) är det i stort sett bara fölen som behöver kollas om de behöver hjälp med spolmasken. Springmasken som TS har problem med kan dock behöva tas när som helst på året när man upptäcker den.

När det gäller springmasken, sanera allt som hästen kan ha kliat sig emot och även golvet där äggen kan ha trillat ner. Livscykeln är 4-6 månader lång så det kan dyka upp nytt i april-maj, dvs avmaskning i vår även mot springmasken är lämpligt.

tips på vad jag ska sanera med? virkon kanske
hästarna går på lösdrift och har en stor uppvuxen aspdunge
som är full med klivänliga träd ...kul missade vet tel.tid imorses,
ska jag be om cydectin?

Cydectin funkar. Knepigt med alla träd... Virkon är det vi alltid använt, men vi har å andra sidan inte haft springmask.

Den här tiden (januari) är det i stort sett bara fölen som behöver kollas om de behöver hjälp med spolmasken. Springmasken som TS har problem med kan dock behöva tas när som helst på året när man upptäcker den.

Så då är det dags att ta ett träckprov nu om man har en fölunge? Den är avmaskad två gånger med axilur 2012 såklart, men är det dags igen nu?

En fölunge här avmaskades inte som min och den blev rejält angripen, men dom har visserligen inte gått i samma hagar alls.

Men uppenbarligen så finns den spolmask här.

God fortsättning själv!

Grejen är att om man har koll på sina marker och sina hästar så behövs inte massor av prov och avmaskningar. Förebyggande - inte behandlande, det är vad vi måste sträva mot. Det är dessutom inte hästen som bygger upp resistens mot medlet utan själva maskarna.

Styngflugans larver behöver man inte ta prov för, de ser man med blotta ögat. Eftersom hästen ska visiteras varje dag är det inga problem att vare sig se dem eller skrapa bort. Att vänta med avmaskning till nu finns det ingen anledning till, de skador hästen ev. fått har då redan uppstått, alltså avmaskar vi i Sverige på hösten mot styngflugans larver eftersom livscykeln och vårt klimat gör att det är lämpligast.

Om man flyttar till ett nytt land är det lämpligt att lära sig hur parasiterna fungerar just här, när det är lämpligast att avmaska mot de olika maskarna. Den här tiden (januari) är det i stort sett bara fölen som behöver kollas om de behöver hjälp med spolmasken. Springmasken som TS har problem med kan dock behöva tas när som helst på året när man upptäcker den.

Jag sa tidigar du och jag kommer aldrig att se eye to eye, och efter en diskussion med min vetrenär, det som kom främ var ett stor "NY MODIG BULL SHIT":grin: som för löppa lina utt tills staten kommer in och sätter avmasknings krav på hästhållning.
Tills det, vill folk risker hästens hälsa och liv (som händer mer än du vet) med sån dålig råd....värsågod :bow:

Jag sa tidigar du och jag kommer aldrig att se eye to eye, och efter en diskussion med min vetrenär, det som kom främ var ett stor "NY MODIG BULL SHIT":grin: som för löppa lina utt tills staten kommer in och sätter avmasknings krav på hästhållning.
Tills det, vill folk risker hästens hälsa och liv (som händer mer än du vet) med sån dålig råd....värsågod :bow:

Prata med de veterinärer som faktiskt enbart jobbar med parasiter, t.ex. SVA eller SLU i Uppsala. En veterinär som uttalar sig som din anser jag har förbrukat sin rätt till parasitrådgivning.

Att avmaska som jag vet att du gör är däremot att riskera hästarnas hälsa. Dock går väl de ensamma i hage och har knappast några större bekymmer förrutom att de möjligtvis blir övermedicinerade.

Så då är det dags att ta ett träckprov nu om man har en fölunge? Den är avmaskad två gånger med axilur 2012 såklart, men är det dags igen nu?

En fölunge här avmaskades inte som min och den blev rejält angripen, men dom har visserligen inte gått i samma hagar alls.

Men uppenbarligen så finns den spolmask här.

Japp, för att se att fölis har fått egen motståndskraft eller om den behöver hjälp att bli av med det sista. De flesta brukar inte behöva avmaskas, men jag skulle inte riskera att hoppa över.

Prata med de veterinärer som faktiskt enbart jobbar med parasiter, t.ex. SVA eller SLU i Uppsala. En veterinär som uttalar sig som din anser jag har förbrukat sin rätt till parasitrådgivning.

Håller med dig. Det verkar vara många veterinärer som inte är uppdaterade med det senaste utan kör på i gamla vanliga spår.

Jag tror att det ligger en del i vad du säger.

Många följer VISSA av riktlinjerna- man skickar in prov o avmaskar vid stor maskbörda, men man mockar inte, man får in nya hästar frekvent, alla hästar går i samma hagar samt samma hagar vinter o sommar.

Jag har ju inte sett styngflugeägg på 30 år, men sen jag fick nya grannar- året därpå så fanns de här.

Ingen ska inbilla mig att styngflugans larver nu helt plötsligt skulle vara helt ofarliga oavsett mängd. Den som ansågs vara värst förr:confused: Den parasiterar ju. Lever på värden.

Många privata Vet samt DV har inte sett en buköppnad häst sedan de gick i skolan. De som sett resultatet av förändringen avmaskar sina egna hästar som förr. Hur många hobbymänniskor kostar på en bukop? Eller är det mer hästar som inte går på gräs?

Tja vi får se. Många fler kolikanfall sker ju nu senhöst /vinter. Kan masken / styngflugelarven ha en skyllan?

Har en fråga om avmaskning av styngflugan.... Om man inte avmaskat för den i höstas, är det lönt att göra det nu då? Eller ska man vänta till i vår? Några av hästarna här gick på antibiotika när det var meningen att vi skulle avmaska, därför blev det inte...

Jag tror att det ligger en del i vad du säger.

Många följer VISSA av riktlinjerna- man skickar in prov o avmaskar vid stor maskbörda, men man mockar inte, man får in nya hästar frekvent, alla hästar går i samma hagar samt samma hagar vinter o sommar.

Jag har ju inte sett styngflugeägg på 30 år, men sen jag fick nya grannar- året därpå så fanns de här.

Ingen ska inbilla mig att styngflugans larver nu helt plötsligt skulle vara helt ofarliga oavsett mängd. Den som ansågs vara värst förr:confused: Den parasiterar ju. Lever på värden.

Många privata Vet samt DV har inte sett en buköppnad häst sedan de gick i skolan. De som sett resultatet av förändringen avmaskar sina egna hästar som förr. Hur många hobbymänniskor kostar på en bukop? Eller är det mer hästar som inte går på gräs?

Tja vi får se. Många fler kolikanfall sker ju nu senhöst /vinter. Kan masken / styngflugelarven ha en skyllan?

Grejen är att leafhillranch säger att vi ska vänta med att avmaska till i dec/jan mot styngflugan. Med de medel vi har idag kommer vi åt styngflugans larver i tidigt stadie, faktiskt redan när den kommit in i munnen på hästen.

Jag har inte sagt att man inte ska avmaska, däremot att man förebygger genom att skrapa bort äggen varje dag istället, då behövs ingen avmaskning. Om man är lat eller hästen blir totalt nedlusad så det i princip är omöjligt att få bort allt, ja då avmaskar man, dock på hösten så larven gör så liten skada som möjligt i hästen.

Många hästmänniskor (och veterinärer för den delen) lyssnar på en liten bit av vad som diskuteras och informeras om och hör gärna det billigaste alterantivet = "du behöver inte avmaska" men de missar i vilka situationer det är och hur man jobbar med marker och andra förebyggande åtgärder för att det ska fungera, dessutom så avmaskas vissa individer ändå.

Skillnaden nu och förr är att vi försöker arbeta strategiskt mot parasiterna och i första hand förebygga och därmed bara medicinerar de hästar som verkligen har problem och sprider smitta. Jämför tidigare avmaskningsrekommendationer (alla ska avmaskas och samtidigt) med om husläkaren skrev ut antibiotika till hela skolklassen när ett barn hade halsfluss.

Har en fråga om avmaskning av styngflugan.... Om man inte avmaskat för den i höstas, är det lönt att göra det nu då? Eller ska man vänta till i vår? Några av hästarna här gick på antibiotika när det var meningen att vi skulle avmaska, därför blev det inte...

Hade de ägg på sig då? Avmaskar ni nu så dör de ju och ni slipper "era" nya styngflugor i sommar. För hästarnas skull är skadan redan skedd om det är någon.

Jo du har helt rätt, men det hjälper inte så mkt när vissa struntar i allt som är jobbigt, alltså bara tar med vissa ingredienser i receptet.;)

Som att USA o Kina inte skriver på Kyotoavtalet

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka