Vågar jag?

arabia

Trådstartare
För att få rätt balans på min foderstat på fångisen behöver jag tillsätta 0,5 kg havre, 200gr betfor + 50g krafftminer grön, enligt henne som räknar mina foderstater? Vågar jag ge fångisen havre? Har inte hövärdena i huvudet den gav jag till henne som räknar. Eller finns det något bättre alternativ som ger samma värden? Jag får en kvot på 6 på detta.

Sv: Vågar jag?

Jag hade inte gvivit en fånghäst havre eller betfor. Måste finnas bättre alternativ. Vet att det finns en ny special"betfor" för just fånghästar, finns säkert mer på markanden.

Hej
Ofta kan man klara sig utan att ge havre. Tex att ge lusern med lite olja på om det är energin hon var ute efter. Om du lämnar höanalysen här så tror jag många hjälper dig.
Jag undviker alltid stärkelserikt foder till min fånghäst. Det är en onödig risk.

Betfor finns utan melass. märke är Speedi-beet och Kwik beet som rekommenderas till fånghästar.

Anki

Tyvärr får jag inte i henne lusern längre det har hon slutat äta, både som hack o pellets.

Om du häller olja för energin i betfor då? och kanske om extra protein behövs linfrökaka. Mängden på dessa fodermedel går ju att justera efter behov för att likställa med värdena i tex havre.

Kolla även foderprogrammet på hippocampus. Om du matar in ditt hö där och lägger på linfrökaka och olja och se hur det stämmer.
(vet inte om man får in oljan i det programmet dock?)

Linfröolja har ju även visat sig motverka fång i vissa tester :-)

Hoppas du får fler svar här.

Jag själv använder Linfröolja, lusern och speedibeet när jag behöver ge extra foder till höet, eller lite bara, att blanda mineraler och probibim i.

Varken havre eller betfor är ju några extrema foder med avseenede på energi eller protein. Finns en rad andra fodermedel som lätt ersätter dem. Som redan nämnts finns betfiber utan melass, linfrökaka, lucern utan melass m. fl.
Hur pass försiktig du behöver vara med fodret beror ju mycket på orsaken till din hästs fång.

Ja vad som orsakade hennes fång är för oss en gåta. Hon fick fång i januari för snart 2 år sedan o då åt hon bara hösilage av bra värde samt lite halm.

Ja, då är det ju svårare. Om man inte vet orsaken. Men det är ju inte fel att försöka minimera mängden stärkelse och socker.

Har en Fångis hemma! Tycker absolut inte att du ska ge Havre . Men Betfor Tycker jag du ska ge ! Sen beror det ju på hur mkt. Du Rider ! En Fång Häst Måste ha Mkt. Motion !

Ha de Bra // Cheeky_Nicke :) :)

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 808
Senast: Imna
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 539
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 400
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?