Vågar jag?

Rosenblad

Trådstartare
Det ska hållas ett KM i hoppning med stilbedömning på min ridskola, då grundomgången kommer att vara 80 cm och finalen på 90 cm. Jag vet inte om jag vågar ställa upp, då jag bara hoppat 80 cm som högst och det var ett litet tag sen sist. Finalen är ju dessutom tio decimeter högre, men dit tror jag ändå att jag aldrig kommer :angel:. Är det kanske osmart att ställa upp?

gör det..
så gör jag det med.. har samma dilemma fast på min ridskola...
o med dressyr iställer..
e LA:1 o jag har bara ridigt upp till LB ngt..
o då red jag fel två gånger..
men man får chansa..
go for it babe.. :bump:

Samma här, klubben anordnar dressyrtävlingar
och lägsta klassen är LA:5, och innan dess har pållen bara startat LB:1.
det kan ju inte annat än o gå dåligt o det är ju inte hela världen ;)

Ja, normalt tycker man ju att man ska träna på högre nivå än den man sen ska tävla i men du kan säkert testa att starta!

... Finalen är ju dessutom tio decimeter högre...
Är du säker på att den är 10 DECIMETER högre?

Jag tycker att du borde vänta med att vara med om du aldrig har hoppat så högt. Vi hade en tjej som var med på vårat KM i höstas (A1:a). Var nolla i grunden och kom till omhoppning. Hindrena var då 90 cm höga och de krachade rakt in i en oxer och "min" ponny (jag tävlar honom i vanliga fall i högre klasser) har fortfarande inte fullt självförtoende i hoppning med andra ryttare än mig. :( Usch, vad det där lät skrytigt... :crazy:

Klart du ska va med! Gör ditt bästa å ta det lungt så går det jättebra ska du se. Jag önskar att jag kunde vara med på min klubbs KM, men jag och "min" (ridskole)häst, har inte tävlat så himmla mycke än och våran grundomgång går i 1.10, omgång två i 1.20 och finalen i 1.30... Kanske kan vara med på omgång ett om ngt år kanske vore kul! :D

Prova!!! :D Känner du att du inte fixar det så är det ju bara att utgå :)

Gör det!! Hästen kan väl hoppa det? För det är hästen som ska hoppa, just hoppet kan inte vi göra något åt, men det är du som rider som visar hästen vägen, bromsar upp något osv. Du fixar det..!

Jag är mest rädd för höjden eftersom jag aldrig hoppat 90 cm. Hade gärna velat känna på några hopp först, men det finns ingen möjlighet då jag kommer tävla på ridskolan.

Jag tycker inte att du ska vara med.
Många här säger - det är bara att chansa.
Men i hoppning ÄR det inte bara att chansa...
Som någon skrev så kan det ju hända olyckor, och det är absolut inte bra för varken häst elelr ryttare.
Går allting fel så kan det ju förstöra både din och hästens hoppglädje/trygghet.
Det kan va ett enda ltiet misstag och sen så kanske inte hästen går att hoppa mer på jättelänge.
Eftersom du nu inte är van vid att hoppa så "högt" så kan det ju faktiskt hända att du blir feg, råkar dra lite mycket i munnen eller bli hängande i tygeln o sen så hoppar inte hästen mer...
Visst - du skulle kunna testa (om du nu hoppat en hel bana med 80cm hinder med breda oxrar o "läskiga" hinder) att hoppa klassen o sen see hur det känns inför finalen.
Men jag rekommenderar det absolut inte...

Vissa säger oxå att dom kanske inte heller vågar sej på att tävla högre men det är dressyr dom pratar om.
Det är STOR skillnad, i en dressyrklass är det inga hinder med,där gör det inget om ryttaren råkar göra nått litet fel.
För deras stolthet kanske - jovisst
Jo det kan väl hända olyckor i dressyr oxå men knappast på samma sätt som i hoppningen.. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 394
Senast: Fiorano
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama