Vågar jag prova? Vad tycker ni andra?

M

Myssi

Jag är på gång med att skaffa en ny häst, endera så köper jag eller så tar jag på foder. Jag har sen tidigare också häst, och hela mitt liv sen barnsben har gått ut på att vara med hästar (är nu snart 30 år gammal) Många stall har jag hunnit jobba i, i mitt liv och massa 100 olika hästar har jag hunnit träffa på den tiden. Till saken hör att jag inte är så värst intresserad av att rida/köra, jag är mer intresserad av kommunikationsbiten med hästarna, rykta och pyssla, lära saker från marken, gå ut på promenader vid hand, studera dem i hagen och liknande. Något som ställer till lite problem då man ska ta någon annans häst på foder. Ingen vill ju ge bort sin häst till ett hem där dom inte blir ridna :( Visst, någon skritt tur i skog och mark det kan jag helt bra göra, men att börja rida dressyr på plan och hoppa och ha mig, nej det är jag inte det minsta intresserad av.
Har nu sökt häst hur länge som helst, men inte hittat någon som jag har velat ha, varken foder eller köpa. Endera så blir man erbjuden hästar som dom vill att man ska tävla med eller så är det jättegamla hästar som man inte vet hur länge dom lever mera, eller så är det så kallade "problem"hästar som man inte kan rida/köra alls och/eller som är svårhanterliga.
Jag har inget emot äldre hästar, jag har själv en sådan, men jag vill ju helst ha något lite yngre, som man kan ha i åtminstone några år, innan man blir tvungen att börja fundera på de evigt gröna ängarna.
Nu fick jag för en par dagar sedan ett mail av en kvinna som undrade om hästen jag söker måste vara riden. Jag svarade och frågade vad hon hade. Fick till svar att hon hade en 1-åring som behövde ett nytt hem. Hon är noga med vart den hamnar och ville veta vad jag hade att erbjuda, och ville även se bilder härifrån.
Hästen är snäll och har blivit hanterad från dag 1. Hon säljer den, i mina ögon, billigt så länge rätt hem hittas till den.
Nu sitter jag här i valet och kvalet hur jag ska göra. Vågar jag ta ett föl/unghäst? Jag har ju aldrig haft något sådant tidigare. Inridningen senare är inget problem att ordna, jag har en väninna som håller på med inridning/tillridning av hästar och hon ställer upp på den punkten.
Jag diskuterade saken med några vänner för någon dag sedan, och de avrådde mig från att köpa, på grund av allt arbete som ett föl/unghäst kräver. Joo, jag vet att det är mycket jobb som gäller, men samtidigt så är det ju sådant "jobb" som jag vill göra: markträning, vänja dem vid olika saker, kommunikation osv. allt förutom att rida/köra.
Själv är jag också osäker på om jag kommer att klara av det eller inte. Jag menar, tänkt om jag gör något fel och den blir förstörd? Låter jag löjlig nu kanske? Många frågor och funderingar snurrar i mitt huvud...
Vad tycker ni som håller på med föl/unghästar dagligen, vågar jag prova? Eller ska jag avstå och fortsätta min sökning?
 
Sv: Vågar jag prova? Vad tycker ni andra?

Inte för att vara sån, men det låter ju precis rätt för dig! :p Varför tveka?

Perfekt med unghäst om det är markträning och pyssel du gillar! Visst kan det bli meckigt med en unghäst ibland, men du verkar ju ha en gedigen vana. Alla hästar måste ju "läras om" i ett nytt hem, mer eller mindre, och skillnaden är inte jättestor mot att lära nytt. Man får vara övertydlig, noggrann och väldigt konsekvent. Det fixar man om man har mycket hästvana, läser på och tar hjälp när det behövs.
Det besvärligaste är inridningen om man inte har erfarenhet, men den ligger två år fram i tiden och du vet redan att du ska få hjälp.

Jag tycker du ska köra. Låter perfekt, förutsatt att du gillar den lille. ;)
 
Sv: Vågar jag prova? Vad tycker ni andra?

Tja, varför inte? Då kan du ju prägla den precis hur du vill vilket kan vara svårare med en äldre häst. En ung häst kanske har mindre tålamod och mer energi, men det är ju från individ till individ. Att blir ridna/körda är väl inget som en häst kräver;) Det är ju vad vi utan deras egentliga tillåtelse använder dem till. Vad behöver en häst? Mat, vatten, motion (utevistelse där de kan röra sig fritt), social samvaro med andra hästar, vård och omhändertagande. Ridning/körning - nä, inte sett ur hästperspektivet.

Verkar åringen stämma överens med vad du önskar med ditt hästägande så ser jag inget hinder. Det viktgaste jag tror är att hitta rätt individ.
Söker man en folkabubbla ska man inte komma hem med en Ferrari, då får man problem och det blir inte kul att äga häst.

Har du funderat på hästagillity? Kanske något för den som inte vill rida.
 
Sv: Vågar jag prova? Vad tycker ni andra?

Tycker det låter perfekt för dig! Så färfärligt mycket jobb är det ju inte heller. Ju yngre de är ju kortare träningspass (även från marken), så borde inte vara övermäktigt för den saken skull.
 
Sv: Vågar jag prova? Vad tycker ni andra?

Tack alla för era fina ord! :)
Jag fick igår kväll bilder på den lilla. Oj så härlig och söt den är! Har otroligt tjock och lång man & pannlugg för att vara så ung! Och de mest mjuka ögon jag någon gång har sett! Hon ser helt lugn och harmonisk ut. Jaa, jag är en sådan person som alltid tittar på hästens ögon. Ögonen är själens spegel, och det tror jag på till en viss mån, hur dumt det än låter i andras öron :)
Ska komma överens om en dag med ägaren då jag kan komma och titta lite, så man får se hästen in-real-life också. Känner mig dock fortfarande lite tveksam till om jag ska våga eller inte. Men jag får väl tro på det min väninna sade till mig igår: "åk du och titta på unghästen. Du märker direkt om du ska ha den eller inte, du känner det då du står där bredvid den. Då faller alla bitar på plats, och du vet hur du ska göra."
Kanske har hon rätt i det hon säger ;)

Sickan: Joo, jag har funderat på hästagility, och har tittat på en hel massa videor på nätet. Är väldigt sugen på att prova på det :d men jag ska lära mig lite mer om det först. Hundagility är jag bekant med sedan tidigare, så jag tror att det är lite som det, fast i mycket större format :D

Tänkte också att jag skulle passa på att ställa en liten fråga till er här inne. Hur brukar ni göra med unghästar då de ska vänjas med trafiken? Går ni ut och går med dem bara så de får lära sig att det är inget farligt eller hur gör ni? Min nuvarande häst är bombsäker, reagerar inte på bilar, traktorer, lastbilar eller något alls. Kanske man kan ta "hjälp" av honom då i så fall? Typ ta med honom på promenaderna, så kanske den lilla skulle vara lugnare då också då inte den äldre reagerar på något?
 
Sv: Vågar jag prova? Vad tycker ni andra?

Jag håller med din kompis - gå på magkänslan. Känns det rätt så är det ofta det.
Ang trafiksäkerhet. Vi "utsätter" våra föl för olika saker så tidigt som möjligt. Vi resonerar som att ett föl föds "blank" och ser de människor, hundar och annat direkt så är det "så här världen ser ut" - alltså naturlig del av livet.

En äldre stabil häst till en unghäst är det mest värdefulla man kan ha. Men när man byggt upp ett förtroende hos hästen brukar vi människor också duga.
 
Sv: Vågar jag prova? Vad tycker ni andra?

Jag rider ju iofs mina hästar, men jag har haft min unghäst som handhäst till min ridhäst just för att unghästen skall ta efter ridhästens ickereaktioner på bla trafik, så det är helt rätt tänkt :)
 
Sv: Vågar jag prova? Vad tycker ni andra?

Det är bara att satsa tycker jag. Föl/unghästar är oskrivna blad och helt underbara varelser, roliga, nyfikna, positiva (om dom haft det bra).

Absolut inte ett dugg jobbigt enligt mig. Korta pass av hantering och sedan helst ut i en blandad flock med både likasinnade och äldre hästar som uppfostrar (om man har möjlighet). Jag har en otrolig hjälp av de äldre, visa stona, som visar vägen för den yngre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
999
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 817
Senast: Sel
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
838
Senast: Esmeralda
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 153
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp