Vågar jag låta mina katter bli "utekatter"??

B

Becca

Jag och min sambo är på väg att köpa ett hus som ligger i ett lugnt villaområde med c a 500 meter avstånd till en väg. Vi har haft våra katter som innekatter då vi har bott i lägenhet och istället låtit de vara ute på vår balkong, ( som är in nätad för att de inte ska kunna trilla ut).
Nu när vi flyttar till hus så kommer vi att ha en rätt liten tomt, 300 kvm. Ska man bygga typ en hundkoja o låta de sitta i den då o då eller ska man helt enkelt vänja de vid att bli fria utekatter o skaffa en kattlucka?
Vi älskar våra katter och känner att på ett sätt ska katter får vara fria, men samtidigt skulle det kännas fruktansvärt OM de t ex blev påkörda av en bil. :cry:
Vad anser ni? Vågar man ha de som utekatter eller ska de förbli innekatter?
OM man bygger en liten hundgård, vart kan man köpa en sådan?

Sv: Vågar jag låta mina katter bli "utekatter"??

Varför släppa ut dem och riskera deras liv och lem samt grannsämjan om de är glada och nöjda med att vara innekatter?
Bygg en rastgård till dem om du vill att de ska vara ute.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 537
Övr. Katt Hej alla, Jag har två katter som är under året gamla. Vi bor i hus i ett vanligt villaområde och har en trafikerad väg 50 meter bort...
Svar
14
· Visningar
7 158
Senast: Daimstruten
·
Ridning Hej! Har en sexårig ponny som sjuåriga dottern ridit in samtidigt som hon själv lärt sig att rida. På ridbanan vågar jag låta dom...
2
Svar
21
· Visningar
2 908
Katthälsa Nu har jag haft Lava i ca 3 månader (bara?!) och hon är innekatt. Hon har levt hela sitt liv som innekatt men är otroligt nyfiken på...
Svar
11
· Visningar
6 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka