vågar inte riktigt...

NightRain

Trådstartare
det är så att jag har en häst som blir "rädd" för saker lätt å de leder till att han hoppar åt sidan ordentligt. i skritten sitter jag kvar.. å oftast i traven.. men när de kommer till galoppen så har han kastat åt sidan ett antal gånger nu som lett till att jag flyger av... de har gjort att jag blivit väldigt reserverad mot att galoppera... främst i paddocken.. i skogen är de inte lika illa men märker själv att de blir inte mycket galopp när man är ute..

å bestämmer jag mig för att galoppera så blir de att jag spänner mig å de blir pannkaka... fattar han galopp å jag känner att de är rätt okej men att han börjar öka då blir jag tillbakadragen å håller in honom så att han saktar av till trav... detta tycker jag är jätte jobbigt. vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga alls..

de är så att han har lite svårt med att galoppera kort å samlat åxå för att han är inte tillräckligt stark i galoppen.. men den måste väl tränas för att han ska b li stark i den? så känns som att jag sitter lite fast som läget är just nu..

nån som har nåt tips på hur jag kan bli "modigare" eller övningar som kan stärka både honom å mig..

eller nån som varit ute för samma sak å kan dela med sig om hur ni gick tillväga å hur de går nu eller vad jag kan testa osv..

hjälp! tycker att detta är jätte jobbigt tycker inte jag får ut samma sak av ridningen längre sen de blev såhär..

ska jag kämpa? eller helt enkelt lägga av med allt?

tips tack! =)
 
Sv: vågar inte riktigt...

Min är också en skyggare, men inte i paddocken, vad är det han blir rädd för där? När jag rider ut låter jag henne sträcka ut ordentligt på vana sträckor, där hon sett allt. Är vi på ny väg sitter jag lite djupare i sadeln. Men då har min nitat så många gånger att jag vant mig och hinner reagera själv. Så rid samma runda ofta är mitt tips, samt vänj honom vid paddocken. Du har ingen tränare som kan hjälpa dig slappna av i galoppen på banan?
 
Sv: vågar inte riktigt...

Jag känner samma "feghet" vid uteritt, har en ny sadel som är platt som en pannkaka och hästen kan hoppa till emellanåt. Första ridturen i nya sadeln flög jag av t ex ^_^, så sen blev jag mer reserverad och red inte gärna ut själv.

Kan säga att jag ramlat av denna hästen 3 gångar varav 2 ggr var i skritt :rofl: så är ingen större risk att jag ramlar av. Men man blir spänd ändå.

Jag kör på full utrustning, fegis rem, hjälm, väst, handskar, spö, sadelklister, helskodd ridbyxa, korta stigläder osv. Allt för att känna mig säkrare och väl förberedd för diverse krumbukter.

För 2 år sedan så gav jag mig ut barbacka på samma runda :p, galopp intervaller osv. Då hästen hade sin period när hon bockade och stegrade som värst :p.

Men gör så att det känns säkert för dig, så blir det lättare att slappna av.
 
Sv: vågar inte riktigt...

Min är också en skyggare, men inte i paddocken, vad är det han blir rädd för där? När jag rider ut låter jag henne sträcka ut ordentligt på vana sträckor, där hon sett allt. Är vi på ny väg sitter jag lite djupare i sadeln. Men då har min nitat så många gånger att jag vant mig och hinner reagera själv. Så rid samma runda ofta är mitt tips, samt vänj honom vid paddocken. Du har ingen tränare som kan hjälpa dig slappna av i galoppen på banan?

han kan bli rädd för allt som finns runtom paddocken..ena dagen kan de vara en gren på en buske... en av hstarna som går i hagen bakom... en blomma som vajjar i vinden eller om han skvätter sand på staketet..
jag rider oftast samma väg när jag rider ut å de kan gå bra 5 gånger sen 6e gången kan han hoppa åt sidan för nåt som varit där hela tiden:S
med tränare så blir jag bara mer nervös att rida för att de känns som att de krävs så mycket mer av mig då så de blir värre känns de som:S
 
Sv: vågar inte riktigt...

Jag känner samma "feghet" vid uteritt, har en ny sadel som är platt som en pannkaka och hästen kan hoppa till emellanåt. Första ridturen i nya sadeln flög jag av t ex ^_^, så sen blev jag mer reserverad och red inte gärna ut själv.

Kan säga att jag ramlat av denna hästen 3 gångar varav 2 ggr var i skritt :rofl: så är ingen större risk att jag ramlar av. Men man blir spänd ändå.

Jag kör på full utrustning, fegis rem, hjälm, väst, handskar, spö, sadelklister, helskodd ridbyxa, korta stigläder osv. Allt för att känna mig säkrare och väl förberedd för diverse krumbukter.

För 2 år sedan så gav jag mig ut barbacka på samma runda :p, galopp intervaller osv. Då hästen hade sin period när hon bockade och stegrade som värst :p.

Men gör så att det känns säkert för dig, så blir det lättare att slappna av.

jag använder åxå fegisrem men kan ju inte hålla i den jämt:S
vet inte vad jag ska göra riktigt. de senaste gångerna har jag slagit mig så illa.. en spricka i ett revben å ett par gånger innan dess var jag bara en cm från att slå pannan i en sten.. förra sommaren hopade han till så jag höll på att trilla av å bli spetsad av en spetsig gren som stod upp:S så känns ju rätt farligt. å de är nog de som får mig att tänka lite extra antar jag,,,
 
Sv: vågar inte riktigt...

Ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig få en tryggare häst!
Det finns tex problemlösare som arbetar med sånt.

Det går att arbeta bort mycket av hästars reflexer att kasta sig, stanna, sticka etc. De flesta tror att deras hästar "är så". Men det går att förändra!

Sen kan du ju arbeta på hans galopp avsuttet med om du har svårt för det uppsuttet. Sitter du på och spänner dig, bromsar omdevetet etc så blir det iaf inte så bra träning.
Ta det avsuttet då tills du känner dig tryggare.

Tänk på att en tränare inte förväntar sig få se ett färdigt resultat, som en domare. Tränare kommer ut för att hjälpa dig och din häst bli bättre och är där för just utvecklingens skull.
Alla har vi börjat någonstans! Även tränare har varit där du är nu.

Galopp är svårare att sitta kvar i i kast, bockningar etc iom att de är rundare i sprången där än i skritt och trav. Så det blir en annan snärt i det, utöver att det går snabbare.

Hur gammal är din häst?
 
Sv: vågar inte riktigt...

ja avsuttet tränar jag mycket galopp å där fattar han galoppen snabbt å galoppera relatvit samlat..

ja han är extremt svår att sitta kvar om han kastar sig i galoppen då han har så stort galoppsteg för att orka..

han är 8 år
 
Sv: vågar inte riktigt...

Jag har också problem med att jag spänner mig mycket ibland oavsett om det är i på ridbana eller ute. Men en sak som får mig mycket mer avslappnad är att ha "något att fokusera på". För mig räcker det med några koner att rida runt i olika mönster, en bom som ligger på banan som vi ska rida över eller runt osv.. Ju mer fokuserad jag är på det ju mindre sitter jag och tänker ut läskiga saker som händer runt om. Då slappnar jag av och de gör även min häst.
En annan sak som min tränare har tipsat mig om är att sjunga när jag rider, det får mig också att slappna av. Men visst, de känns lite fånigt ibland men hellre vara fånig än rädd :)
 
Sv: vågar inte riktigt...

Min unga arabhäst skyggar och drar iväg för minsta lilla! Ljud, fåglar, nysningar, allt! Min stora räddning var att köpa en westernsadel! Man sitter djupare i den, och när jag blir rädd att han ska skygga, så håller jag ett hårt grepp om knoppen men rider i övrigt på som vanligt. Det har hjälpt oss massor! :) tar också hjälp av en duktig tränare (klassisk dressyr), så vi pillar på och gör framsteg.
 
Sv: vågar inte riktigt...

Det är guld värt att ta hjälp av en tränare! Prova det först!

Har han mycket energi? Isåfall kan du longera honom 10 min innan du sitter upp och låt honom galoppera av sig om han behöver det. Så kanske han inte blir lika spänd sedan?
 
Sv: vågar inte riktigt...

Min medishäst är en sån som hoppar till för saker och ting. Förut brydde jag mig inte, men nu har jag också blivit nervös.
Får hjälp när jag ska rida henne. Någon som går med och som kan ta tag i henne om det behövs. Hon har aldrig stuckit med någon, endast studsat till, men jag är nervös för att hon ska sticka ändå.
Har blivit mycket promenader med henne för att vi ska finna varandra igen.
 
Sv: vågar inte riktigt...

Låter som en trist o jobbig situation, känner igen mig, har också blivit rädd efter att ha åkt av och det kan ta tid att komma tillbaka.
Hur verkar han trivas annars? Tänkte på om han går med andra hästar i hagen o är ute mycket? För en del hästar gör det väldigt mycket att de är psykiskt avslappnade o att de får utlopp för sina instinkter. Har själv haft häst uppstallad med "hyfsat normal" utevistelse, men för den individen alldeles för lite, framförallt när han ofta gick ensam med. Han blev väldigt tittig o kastade sig om jag inte tog kommandot.
Annars tycker jag att det brukar fungera att jobba av dem i lina först och sedan ha en plan med ridningen, ha en planerad övning (kolla på Hippson tex) att jobba efter, behöver inte alls vara avancerat.
 
Sv: vågar inte riktigt...

Ärligt talat så skulle jag byta häst.

Det ska vara roligt att rida, det finns så många trygga, trevliga och välskolade hästar + att det finns orädda tuffa ryttare som gillar att rida sprattelben.

Det kostar så mycket pengar och tar så mycket tid, livet är för kort för att slösas på hästar man inte passar med.
 
Sv: vågar inte riktigt...

Min gamla häst höll på så, och oftast var det för att komma undan arbetet och jag fegade ur, men när jag väl fattade vad han höll på med och stod på mig, krävde lite extra i galoppen, då slutade han, men det tog någon månad.
 
Sv: vågar inte riktigt...

Ärligt talat så skulle jag byta häst.

Det ska vara roligt att rida, det finns så många trygga, trevliga och välskolade hästar + att det finns orädda tuffa ryttare som gillar att rida sprattelben.

Det kostar så mycket pengar och tar så mycket tid, livet är för kort för att slösas på hästar man inte passar med.

Det här har jag funderat på, som inte har en egen utan är medryttare. Men det finns inte så många här där jag bor - och framförallt så är denna på 7 min cykeväg bort och kostar mig inget. Men jag letar annonser lite emellanåt.
 
Sv: vågar inte riktigt...

Det är guld värt att ta hjälp av en tränare! Prova det först!

Har han mycket energi? Isåfall kan du longera honom 10 min innan du sitter upp och låt honom galoppera av sig om han behöver det. Så kanske han inte blir lika spänd sedan?

har ridit för tränare några gånger å då sagt detta problemet.. men hon säger att jag då ska ställa honom från de som är läskigt.. å de kan jag hålla med om.. om han förvarnar vad som är läskigt.. man kan gå där i form å jobba å så smäller de bara å man har ingen aning om vad han blir rädd för_:(

nä vill inte påstå att han har mycket energi.. spelar ingen roll om han är trött eller inte han hoppar iallafall:S nästan ner när man har ridit ett pass å ska skritta av eller ta de lugnt sista biten hem på ridturen..
 
Sv: vågar inte riktigt...

Ärligt talat så skulle jag byta häst.

Det ska vara roligt att rida, det finns så många trygga, trevliga och välskolade hästar + att det finns orädda tuffa ryttare som gillar att rida sprattelben.

Det kostar så mycket pengar och tar så mycket tid, livet är för kort för att slösas på hästar man inte passar med.

jo jag har fudnerat på att byta.. men jag har inte så lätt att hitta en häst heller då jag behöver en häst som är viktbärande så de har gjort att jag tvekar fram å tillbaka på om jag ska byta eller inte.. men i övrigt så tycker jag om hästen han är helt underbar att hålla på med å de gånger han sköter sig(för han hoppar ju inte jämt) så är han helt underbar å jätte fin..

så jag velar fram å tillbaka hela tiden..

de går i perioder åxå som han håller på såhär.. nu har han inte gjort de på ett tag men man vet inteheller när smällen kommer... å då komemr den ordentligt..
 
Sv: vågar inte riktigt...

Jag har en liten fundering när du säger att det kommer i vågor men att hästen inte verkar hög i energi..
Mitt sto, när hon har en brist på selen bete sej som en komplett dåre och hon är i princip världens tryggaste annars. Hon blir rädd för allt och då menar jag allt, slänger sej om och rusar hem för minsta lilla rörelse. När hon i vanliga fall inte rör på örat om det flyger upp en flock ankor i ansiktet på henne..

Innan vi kom fram till detta höll jag på att bli tokig, hon var värst tidig vår och under vintern, då hon inte går på bete alls kunde hon ha perioder under sommaren också. Nu ger jag seloE under vintern och under sommaren klarar hon sej på selenberikade mineraler. Det är ju inte alls säkert att det är detta, men en tanke bara..:)

Mvh Domino_s
 
Sv: vågar inte riktigt...

tack=)... de kanske man borde testa... men har hört att selen är farligt i höga doser? men kan man ge de rekomenderade ändå även om man inte vet att hästen har brist på de?

vilka mineraler är de du ger?
 
Sv: vågar inte riktigt...

Jag har två tips.

Träna upp din balans så att du blir ordentligt stadig i sitsen. Går att träna i skritt. Stå upp i stigbyglarna i skritt. Res dig o sätt dig utan att hålla balansen i tyglarna. I trav kan du oxå stå i lätt sits samt rida lätt med fördröjning. Sitt ner två steg, stå upp i ett och stå upp i två steg o sitt ner i ett steg.

När han gör sina sidohopp så försök låtsas som ingenting. Beröm inte heller i närheten av ett sidohopp.

Har du möjlighet att vara med på någon "polishästträning"? Det är fantastiskt lärorikt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
1 037
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp