vågar inte riktigt...

Sv: vågar inte riktigt...

Det finns tränare som arbetar som problemlösare och har vana att arbeta bort såna här rädslor i hästar. Kontakta en sån!
Då slipper du så mkt skutt och ångest kring det.
Hästar, alla, går att få Mkt tryggare än så.

En bra sån tränare är betydligt effektivare än de där polisträningarna.
Jag blev impad av polisgrejen för 15 år sen. Antingen har jag lärt mig mer eller så har kvaliteten sänkts.
För det är inget jag skulle betala för längre.
En stund med en bra problemlösare är annat!
 
Sv: vågar inte riktigt...

tack för tipsen de ska testas...=) dock vet jag inte hur jag ska kunna slappna av när jag rider så men de löser sig väl då:P för han hoppar ju i alla gångarter men skritt sitter jag kvar i oftast.. om han inte hoppar flera gånger fram å tillbaka..

när han hoppat nu på senaste har jag bara ddrivit på å fortsatt framåt.. så att han itne saktar av för att titta extra om man säger.. men ibland så hänger jag ju typ runt halsen å då måste jag ta mig upp innan man kan fortsätta..
 
Sv: vågar inte riktigt...

Det finns tränare som arbetar som problemlösare och har vana att arbeta bort såna här rädslor i hästar. Kontakta en sån!
Då slipper du så mkt skutt och ångest kring det.
Hästar, alla, går att få Mkt tryggare än så.

En bra sån tränare är betydligt effektivare än de där polisträningarna.
Jag blev impad av polisgrejen för 15 år sen. Antingen har jag lärt mig mer eller så har kvaliteten sänkts.
För det är inget jag skulle betala för längre.
En stund med en bra problemlösare är annat!

jo gäller att hitta en i närheten kan hjälpa en:S de blir nog de svåra problemet.. å jag tror åxå att de går att få bort som sagt gäller jubara att få hjälp å veta hur--
 
Sv: vågar inte riktigt...

tack=)... de kanske man borde testa... men har hört att selen är farligt i höga doser? men kan man ge de rekomenderade ändå även om man inte vet att hästen har brist på de?

vilka mineraler är de du ger?

Jag ger vanliga mineraler anpassade till hästens foderstat. Den sort som passar bäst in väljer jag helt enkelt. Sen ger jag extra SeloE. Du kan ge ganska hög dos utan att det blir för mycket enligt min veterinär. Tydligen är detta ett ganska vanligt problem som är så lättlöst. Jag frågade min veterinär om man kan "testa" hemma utan att ta prover om det hjälper då en kompis fick samma problem med sin häst och det tyckte vet gott att hon kunde göra.. Och det hjälpte på den hästen också..

Mvh Domino_s
 
Sv: vågar inte riktigt...

okej=) då kan de ju vara värt att prova.. för till vårt hö som vi hade nu i vintras fick vi inte ge mineraler då de var för hög dos redan men selen å vitamin E gav jag ett tag.. men han har ju varit såhär sen jag köpte honom för två år sen å innan dess med så de kanske tar ett tag för de att gå ut i kroppen för att man ska märka nån skillnad?
vad blandar man de i såfall med?
 
Sv: vågar inte riktigt...

okej=) då kan de ju vara värt att prova.. för till vårt hö som vi hade nu i vintras fick vi inte ge mineraler då de var för hög dos redan men selen å vitamin E gav jag ett tag.. men han har ju varit såhär sen jag köpte honom för två år sen å innan dess med så de kanske tar ett tag för de att gå ut i kroppen för att man ska märka nån skillnad?
vad blandar man de i såfall med?

Jag märkte skillnad efter 2 veckor.. Markant skillnad efter 1-1,5 månad.
Hur länge gav du i vintras?

Jag blandade mitt SeloE (flytande) med lite, lite lucern..:)

Mvh Domino_S
 
Sv: vågar inte riktigt...

jadu de var nån månad... hade flytande e-vitamin + selen från lantmännen..
ska tilläggas att jag inte red direkt nåt i vintras.. skrittade bara ut någon gång i veckan. å då funkade han bra med all snö osv..

okej då kan jag ju blanda med betfor eller så=)
 
Sv: vågar inte riktigt...

Känner också igen det där. Jag tänker på att ta ner hälarna ordentligt och ha hästen "framför mig" litegrann. Tar man skänkarna lite neråt-framåt i galoppen på hästar som är lite markskygga eller hoppar åt sidorna/nitar så tippar man inte lika lätt framåt utan åker ner i sadeln vid en tvärbroms. Lyckas man sitta kvar ordentligt och tillrättavisa några gånger är det inte lika intressant för hästen att försöka. Om jag misstänker att hästen kommer skygga för något när jag kommer galopperande håller jag om lite med motsatt skänkel och stänger till med tygeln så brukar det gå att rama in såpass att man undviker sidokast.
 
Sv: vågar inte riktigt...

tack=)

dock så varnar min häst inte först.. man märker inget alls innan de händer:S hade han förvarnat på nåt sätt hade de varit enklare..
 
Sv: vågar inte riktigt...

Om du ändå funderar på att prova något fodertillskott så finns det olika lugnande som skall vara bra till nervösa och skvättiga hästar. Equi-calm är ett exempel, magniesium eller tryptofan kan vara andra. Sök här buke så hittar du olika tips.
 
Sv: vågar inte riktigt...

ja då har de hnt igen.. flög av idag rätt ner i brännässlor.. allt pga en gren i skogen som han inte tyckte om (tror att de var den grenen iaf.. då han glodde på den efter å man inte kunde leda förbi honom)

blir så less:S
 
Sv: vågar inte riktigt...

liten undran, Vad har du för sadel? känner du att du har stöd av den? ordentliga klossar framför och bakom skänklen brukar hjälpa när hästen smiter åt sidan. min gamla passier sadel satt jag som gjuten i oavsett vad hästen gjorde, min nya sitter man väldigt löst på då den knappt har några stöd :p. saknar den gamla men denna passar hästen så går inte att göra så mycket åt med min budget :/.
 
Sv: vågar inte riktigt...

jag har en tekna dressyrsadel... jag tycker att jag sitter som gjutet men tydligen gr jag inte de:P har ingla klossar då de känns som att låren går emot.. men kanske ändå skulle testa att sätta dit dom bara för att prova.. har inte tänkt på de.. tack=)
 
Sv: vågar inte riktigt...

Det kommer regelbundet en rutinerad och mycket duktig problemlösare till Kalmar.
Jag hade satsat på att försöka få tid för honom om jag vore du.
Jag vet att han arbetat med liknande fall med goda resultat.
Det säger så klart inte att kan garanterat kan hjälpa dig greja din häst.
Men han kan nog iaf ge dig mer hjälp än de flesta andra. Och även ev vara ärlig nog att säga att du får det för svårt om så är fallet.

Du kan PM:a om du är intresserad.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
1 037
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp