Vågar du rida...

Sv: Vågar du rida...

Men alltså.. Vad gör man om hästen inte vill stanna? :angel:
Det är min största "rädsla" om jag skulle prova galoppera... Skritta, trava, flytta för skänkel o dyl funkar. Kanske ska hålla mig till det tills jag känner mig trygg/litar på att hon stannar?

Men alltså.. Vad gör man om hästen inte vill stanna? :angel:
Det är min största "rädsla" om jag skulle prova galoppera... Skritta, trava, flytta för skänkel o dyl funkar. Kanske ska hålla mig till det tills jag känner mig trygg/litar på att hon stannar?

Var inte så rädd för stannandet. Rid framåt istället om hästen inte vill stanna. Den tröttnar. Så fort den visar minsta tecken på vilja stanna ge kommando igen o när den då stannar ge MASSA beröm det där fattar de ganska fort.

att använd halsring kan vara bra i början, man behöver ju inte använda den. Men om man känner att hästen inte vill stanna så kan man ta till den.

Kan vara kul om man har en häst det funkar med. Dock inget jag skulle fundera på att göra med någon av mina hästar. Den ena är en liten herre på 156 cm som bockar när man rider barbacka. (Han känner mycket väl att man sitter lösare då...) Den andra, halvblodsstoet, har lite väl mycket egna idéer för sig för att jag skulle våga försöka. Den tredje är bara en bebis på fem månader, så där är det inte att tänka på på länge! :p

på min förra häst som numera är pensioner red jag i ridhuset med en rem runt halsen och hoppade.
jag var ung o dum(typ13) o stora syrran stod o hejade på . det gick i full fart men kul var det!!

idag skulle jag dock inte göra det, har ingen häst jag skulle kunna testa det me.. jag sträcker mig tilll att rida barabacka på vår nordis.

Mina muskler tröttar säkerligen innan pållan tröttnar på galopp... :crazy::D

Halsring, vad är det? Jag använder halsrem nu (ett stigläder) och kan hänga och dra i det hur mkt som helst, hom ser inte det som en bromsande hjälp.

Jag red på grannens travare förut.. tog inte alls lång tid innan han förstod att halsremmen betydde stop. Han tvärstannade så fort jag rörde den, höll jag in honom en stund blev han lite irriterad och skrapade i marken med hoven, men stod kvar. :crazy:
Jag red visserligen med repgrimma, stop var det enda halsringen funkade till.. omöjligt att svänga på vikthjälp..x) Men jag ''lärde'' honom vad den betydde genom att först ta i den ganska kraftigt (så att han säkert skulle känna det, men inte jättehårt eller så) och direkt efteråt i tyglarna rätt lätt (han stannar lätt på tygelhjälper). Ett par gånger bara så kopplade han och stannade vid minsta antydan till att jag rörde halsremmen. Snäll pålle:P

Jag har ridit en häst utan bett! Alltså ett speciellt träns so minte har bett. Det funkar riktigt bra! Men man är lite rädd att man ska slita sönder alla läderremmar! Iaf på den hästen jag red som va så j'vla stark :P

alla mina hästar går att rida på sidepull träns lika bra som på bett och i grimmaäven min 2,5 åring har jag skrittat med bara halsring å hon fattar =)

Det skulle jag också vilja kunna!
Men jag tycker det är lite för våghalsigt att rida ut. Tänk om man möter en annan häst och inte kan hålla in hästen och de börjar bråka. Eller om man rider bredvid en väg och hästen hoppar rakt åt sidan och man hinner inte flytta undan den.

Annars är jag vääääldigt imponerad!;)

Måste bara berätta lite om mitt ena sto...

Vi köpte henne i våras som enligt ägaren besvärlig o hård i mun osv... (jag älskade henne direkt jag såg o provade henne) förra ägaren red henne knappt alls o var allmänt rädd för henne.

Jaktkandar i munnen på hästen o när jag bad att få köpa med tränset som passade hästen väl sa hon ok, men inte bettet. Jag fick med ett vanligt tränsbett o tänkte när jag var hemma att vad tusan, ingen kondis har hon så skit samma om hon vill springa. Hon stannar tillslut:)

Idag rider vi såhär:

Hon älskar att gå sådär o vi rider så både ute i skogen o hemma på banan. Ibland har vi bett men hon verkar gilla den här varianten bäst...

Rida utan sadel och träns gör rätt många nu för tiden. Har provat några gånger på mitt varmblod. Red ofta så när jag va liten på en shetlandsponny jag hade som sommar häst. :D

Jag har en sidepull (bettlöst träns) på min och mammas nordis. Och sen rider jag alltid mitt varmblod i repgrimma:)

Jag roade mig med att prova det på min gamla hopphäst. Gick hur bra som helst. Vi fick till och med hoppat hinder på normalt höjd för oss.
Det gick hur bra som helst tills jag började fundera på att sluta. Då började hon seriöst bjuda på paddock staketet...som var 150cm högt och det vara bara några meter mark utanför paddocken sedan var det dike.
Då var det inte lika roligt längre. :crazy: :D

Ja det vågar jag.. och gör det nästan alltid..:D Har inte ridigt med sadel på.. humm 2 år.. XD och träns på kanske 3 veckor..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama