Vågar du rida...

Sv: Vågar du rida...

Jag kikade in på hans sida och klickade in på FAQ. Det första som kommer upp är frågan vart man hittar hans DVD och sen länkar. Så jag ska söka lite där.

Vart finns forumet? Kan man inte läsa i det någonstans även om man inte kan vara med och skriva?

På min häst rider jag så gott som bara på bettlöst (ett sidpull). Känner mig väldigt obekväm med bett på honom. Sen finns det ingen anledning till att rida med bett på honom. Han går betydligt mycket bättre med bettlösa.

När jag rider ut barbacka så rider jag aldrig med bett. Han har så skumpig trav så jag vill inte av misstag rycka honom i munnen om jag skulle tappa balansen.

Har ridit ganska mycket i grimma också, och provat på att rida utan träns/bettlöst/grimma i typ hagen, har gått så där.. Min polle är lite nonchalant..

Red ut en gång i grimma och grimskaft. Mamma och hunden var med (Easy och hunden Zicco brukar springa i kapp med varandra). Jag skulle knäppa om grimskaftet och sätta det som tyglar så dom kunde få pringa (jag satt kvar på ryggen..). När jag hakar loss grimskaftet så får jag det inte på plats med en gång. Easy drar i väg i galopp.. Har ingen broms eller nått (bara ett grimskaft i handen, som inte leder till hästens grimma :p ). Det vara bara att åka med. Han brukar alltid stanna när vägen tar slut, och det gjorde han den här gången med. Resten av ridturen red jag med grimskaftet som tyglar.. ;)

Här är Easy och bettlösa

jag rider i grimma ibland och barbacka m.träns..

kl

Man blir ju typ helt ..kär när man ser alla filmer :love: Helt vackert typ ju. Jagvillockså :D

Halsring? Varför då?
kolla på den här tjejen istället

http://www.youtube.com/watch?v=fZIYM76mYag

Titta på hela filmen, de fina stoppen och ryggningen kommer i slutet

Stacey Westfall heter hon, en westernryttare.
Vill ni se fler som rider hästen utan träns och sadel så är ni välkomna till Western riders club gotlands två westernshower som vi håller varje sommar, där har vi nästan alltid nån som visar hästen utan träns som rider genom presseningar etc.

Min går att arbeta i grimma och grimskaft uppsuttet (inte repgrimma, vanlig grimma), när hon var ungdom red jag ofta ut så. Bettlöst är inga problem... Halsrem skulle nog gå det också, har inte provat, hon går ändå mest på sitsen.

Min förra som var unghäst gick bettlöst nästan hela sitt korta liv, inga problem!

*knapp*

Här kommer en dum fråga... Hur stannar man hästen? Vikthjälp? Rösthjälp? Något annat?

Jag skulle gärna prova (har bara skrittat) men tror att det kan bli lite väl kul med mina galoppglada hästar... :D

Tolkar det som att du stannar med vikthjälper, rätt?
Är det "samma" hjälp som vid ridning med sadel och träns?

Jag och min fyraåring nu i våras!

12417183.jpg

Målet är att kunna rida som Stacy Westfall men man måste börja någonstans så tills vidare är det halsring(=tyglar som är ihopknutna) som gäller.
Tyvärr är hon skadad nu så det blir ingen träning.
Jag har bara vågat mig på skritt och trav än så länge för hennes galopp är ganska busig :) hon är ju bara 4år.

Tolkar det som att du stannar med vikthjälper, rätt?
Är det "samma" hjälp som vid ridning med sadel och träns?

Egentligen ingen skillnad vad man har på hästen. Det är bara stabilare med sadel. Vikthjälperna o så är de samma.

Det verkar ju finnas en del här som rider utan någonting. Kan ni inte berätta lite hur man går tillväga? Förberedande övningar osv.

Min häst är snäll och go, har en trav som gör att man studdsar typ en meter upp i luften, kan vara nonchalant och så pigg på hemvägen (fast det är dock inget större problem, så länge man håller sig till skritt:smirk: ). Jag rider bara på bettlöst (se bilden i mitt tidigare inlägg) och rider en del i grimma också, det känns som en liiiten början iaf..

Jag brukar rida min ena häst utan sadel och träns, och utan halsring också. Någon sådan äger jag inte ens... :p

Har för övrigt inte ridit honom med sagel eller träns sedan i augusti, eftersom vi ska vara med i Globen och rida utan sadel och träns :D

Töltar utan sadel och träns (dock hade han på sig sin nya repgrimma på sig, därav de lååånga snörerna vid knuten, den är hemmagjord :idea:)

tycker det är imponerande att man kan rida utan några hjälpmedel på sin häst men sen tror jag faktiskt att vissa hästar är lättare än andra att kommunicera med
jag har haft/har många olika hästar och vissa av dom vill jag absolut ha träns på de är riktiga tuffingar och gåpåiga i sitt sätt och litar inte riktigt på att de stannar utan,de stannar inte gärna för små signaler och har för mycket eget fy för sig
sen så har de flesta araber/fullblod jag ridit vart väldigt lätta att kommunicera med har ridit 2 hästar i alla gångarter flyttat för skänklar ryggat utan något hjälpmedel alls och helt utan problem.
Tror säkert det går att rida utan grejjer på de flesta hästar men vissa individer är lättare än andra att jobba med.

Jag har haft min häst sen hon föddes så jag tror det gjorde saker o ting lite lättare. Vi hade en stark relation till varandra när insittningen skulle börja så jag hoppade faktiskt upp på henne endast iförd grimma och grimskaft.

Eftersom det är de hjälpmedel man använder sen födseln så är det en "naturligare hjälpgivning" för hästen än bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama