Väga hund

H

Hannahbal

Finns det någonstans där man brukar få kunna väga sin hund? Jag är ju ny vad gäller allt sånt här, och har ingen koll på det praktiska som hundägare, bara som hundvakt och liknande.
Mira var ju lite överviktig när hon kom till mig, och nu efter bara tre veckor tycker jag att hon ser otroligt mycket bättre ut! Hämtade henne vid vet-besiktningen, och där passade vi på att väga henne på en våg som stod i väntrummet. Nu vill man ju se om det har blivit någon skillnad, men… Vart kan man bara gå in och låna en våg?:confused:

Jag ser henne ju hela dagarna, varje dag, och vet inte om jag blir hemmablind eller ser i syne, men jag tycker att hon ser ut att vara i jättebra hull som det är nu. Men det känns konstigt att det skulle kunna gå så fort som tre veckor, från att inte ha haft någon midja och varit rätt oformlig i kroppen till att ha en midja som syns någorlunda tydligt… Nu har det ju säkert blivit en stor förändring vad gäller livsstil också, inte i närheten av så mycket leversnittar som i tidigare hemmet och antagligen många fler och längre promenader (såg ut att mest vara hundgården tidigare), men går det verkligen så fort?
Men, det skulle ju vara trevligt med någon kunnig persons synpunkt på henne, någon som inte träffar henne hela tiden. Jag vet bara inte riktigt vad jag ska hitta den här personen?

Sv: Väga hund

Ja det kan gå fort. Kan du inte ta några bilder och lägga ut så får vi se hur hullet ser ut? *nyfiken*

Har du ingen personvåg hemma? Väg dig själv, och sen dig själv med hunden i famnen. Andra vikten minus den första = hundens vikt.

Annars har vet.mottagningar ofta en våg i "ankomsthallen".

Jag vet inte var i stan du finns, men jag klämmer gärna om du vill det.

Senast ändrad:

Har du ingen våg hemma då? Bara väga sig själv först och sedan väga sig med hunden i famnen och sen dra bort din vikt.

Ja, jag kan knäppa lite bilder! Hon är inte helt inne på att stå modell, det är mycket roligare att sitta vid matte och undersöka den där stora svarta grejen som hon tittar genom;)
Så har hon nån grej med att hon inte vill stå vid oss, och gör hon det trycker hon ihop sig, hon är fortfarande väldigt ranglåg gentemot oss, lägger sig på rygg när man rör vid henne och så.
Får försöka ta några bra bilder imorgon, så kan ni jämföra med bilder från åttonde dagen hon var hos mig. Men Mira var inte alls på humör att stå ordentligt inne just nu.

Vi har ingen våg hemma, tyvärr:(

Knacka på och låna hos grannen?:idea:

Annars brukar större vet mottagningar ha en våg i väntrummet, ring och fråga och knalla förbi. :D

En del zooaffärer som säljer foder har en våg för att kunna se kundernas hundars vikt. Vinsta Zoo tex har en stor våg.

Jag skulle göra som gabbi säger.. Arken har våg, vet jag:)
Kolla upp djuraffärerna där du bor:idea:

Om en hund är i lagom hull, kan man lätt känna revbenen på bröstkorgen och uppifrån sett ska hunden smalna av över midjan (mitt för ljumskarna). Det där med vikten är lite lurigt, med tanke på hur musklad h*n är och hur gammal h*n är.

I rasstandard brukar det stå hur mycket varje ras ska väga i genomsnitt. Om du fortfarande tycker att det är svårt, fråga någon annan hundmänniska (kanske på någon hundklubb) alternativt veterinär. Våg finns som flera redan sagt vid veterinärer och i vissa zoobutiker. Tre veckor brukar inte räcka för att rätta till övervikt såvida du inte har exempelvis cykeltränat + bytt till dietfoder. Det är mer troligt att du har vant dig vid hennes utseende under de veckor hon bott hos er.

Lycka till!

Hälsningar
Marianne

Tack för utförligt svar!

När jag fick henne var hon ju inte fet så det var skamligt, hon var bara lite överviktig och i avsaknad av midja. Nu tycker jag att hon har midja, och det ser man verkligen uppifrån, men man inte känna ens någon hint till revben om man känner över bröstkorgen.

Hon har ju på sätt och vis hamnat på diet, eftersom jag har slutat trycka i henne så mycket godis som hon fick hos förra ägaren, men hon har fortfarande samma foder. Personligen tror jag att det var allt godis och avsaknaden av promenader (jag misstänker bara att promenaderna har lyst med sin frånvaro, då förra ägaren hade väldigt många hundar, plus att vissa var valpar, så jag har svårt att tro att hon han med att promenera alla hundar ordentligt.) som fick henne i lite överhull. Det ändrads ju drastiskt när hon kom till mig, så en slags diet hamnade hon ju på.

Rasstandard är svårt eftersom hon är blandras.

Vi väger våran hund på vågen hemma. Husse bär och ställer sig på vågen, väger sig sen utan hund och drar bort sin egen vikt. Men våran hund väger ca 35 kg och då fungerar det ju. Har man en yttepytte där minsta lilla hekto räknas kanske man vill väga bara hunden, sen kan det ju också bli an ening tungt med en hund på 50kg i famnen om man har en sån. :D

Jag hade ringt närmaste veterinär och frågat om man kan göra det hos dem. Eller kanske tom på djuraffären?

Säkert inga problem alls att hitta en våg. :) Ring runt och fråga. Har ni ngn brukshundsklubb kanske de har en våg där också. Har ingen direkt erfarenhet av brukshundsklubbar så jag vet faktiskt inte hur det brukar vara. Ring ring ring.. :)

Tack för utförligt svar!

När jag fick henne var hon ju inte fet så det var skamligt, hon var bara lite överviktig och i avsaknad av midja. Nu tycker jag att hon har midja, och det ser man verkligen uppifrån, men man inte känna ens någon hint till revben om man känner över bröstkorgen.
- - -
Rasstandard är svårt eftersom hon är blandras.

Hur gammal är hon? Vilka raser har hon i sig och är hon kastrerad? (Det är lätt att kastrerade och äldre hundar lägger på sig lite extrakilon.) Om revbenen inte känns alls, är hon nog ganska överviktig.... Man ska kunna "spela" på revbenen, skinn och underhull ska bara vara några mm tjockt tillsammans.

Vad ger du för foder idag? Hur mycket fett och protein innehåller det? Fettet omvandlas till direkt energi. Om hunden får för lite fett, börjar den nagga på proteinet som energikälla, vilket innebär att proteinet som ska gå till muskelbygge kanske blir för lite...då kan hon tappa även muskler... Om du drar ner för mycket på fettet kommer hon förmodligen att bli slöare. Men för mycket kan också göra att hon inte går ner i vikt... Det är en inte helt enkel balansgång.

Eucanuba har ett bra dietfoder till större hundar. Det är ganska dyrt men innehållet är bra, bättre än Hills.

Jag skulle nog kombinera dietfoder och att utöka promenader i både tid och hastighet under kanske 2-3 månader för att se vad det ger för resultat. Förmodligen är det dumt att börja cykla med henne om hennes revben inte känns alls. Snabba promenader på mjukt underlag är bättre till att börja med. Om du har råd, ger simträning i bassäng också ett snabbare kanonresultat samtidigt som det inte skadar skelettet. 2/3 av hundens vikt bärs upp av frambenen varför de belastas hårdast vid övervikt. Det är också bra om du kan fråga någon som kan lära dig att stretcha hennes ben på rätt sätt efter motioneringen för att minska skaderiskerna. Tills du får henne i lite mer form, försök undvik hopp och lek med andra hundar just pga skaderisken.

Hälsningar
Marianne

Vi väger våran hund på vågen hemma. Husse bär och ställer sig på vågen, väger sig sen utan hund och drar bort sin egen vikt. Men våran hund väger ca 35 kg och då fungerar det ju. Har man en yttepytte där minsta lilla hekto räknas kanske man vill väga bara hunden, sen kan det ju också bli an ening tungt med en hund på 50kg i famnen om man har en sån. :D

Jag hade ringt närmaste veterinär och frågat om man kan göra det hos dem. Eller kanske tom på djuraffären?

Säkert inga problem alls att hitta en våg. :) Ring runt och fråga. Har ni ngn brukshundsklubb kanske de har en våg där också. Har ingen direkt erfarenhet av brukshundsklubbar så jag vet faktiskt inte hur det brukar vara. Ring ring ring.. :)

Jag tänker på den där reklamen med hussen och golden på vågen, "Men, väger du 90 kilo??" ;)

Hur gammal är hon? Vilka raser har hon i sig och är hon kastrerad? (Det är lätt att kastrerade och äldre hundar lägger på sig lite extrakilon.) Om revbenen inte känns alls, är hon nog ganska överviktig.... Man ska kunna "spela" på revbenen, skinn och underhull ska bara vara några mm tjockt tillsammans.

Vad ger du för foder idag? Hur mycket fett och protein innehåller det? Fettet omvandlas till direkt energi. Om hunden får för lite fett, börjar den nagga på proteinet som energikälla, vilket innebär att proteinet som ska gå till muskelbygge kanske blir för lite...då kan hon tappa även muskler... Om du drar ner för mycket på fettet kommer hon förmodligen att bli slöare. Men för mycket kan också göra att hon inte går ner i vikt... Det är en inte helt enkel balansgång.

Eucanuba har ett bra dietfoder till större hundar. Det är ganska dyrt men innehållet är bra, bättre än Hills.

Jag skulle nog kombinera dietfoder och att utöka promenader i både tid och hastighet under kanske 2-3 månader för att se vad det ger för resultat. Förmodligen är det dumt att börja cykla med henne om hennes revben inte känns alls. Snabba promenader på mjukt underlag är bättre till att börja med. Om du har råd, ger simträning i bassäng också ett snabbare kanonresultat samtidigt som det inte skadar skelettet. 2/3 av hundens vikt bärs upp av frambenen varför de belastas hårdast vid övervikt. Det är också bra om du kan fråga någon som kan lära dig att stretcha hennes ben på rätt sätt efter motioneringen för att minska skaderiskerna. Tills du får henne i lite mer form, försök undvik hopp och lek med andra hundar just pga skaderisken.

Hälsningar
Marianne

Hon är två år, inte kastrerad och har antagligen border collie och spaniel, antagligen springer, i sig, men hon är irländsk hittehund så det går ju bara att spåna.

Jag har haft henne i tre veckor, och det har blivit en enorm skillnad vad gäller livsstil för henne. Hon har varit låg hela tiden men tycker jag ser förändring i henne varje dag. Jag har hållt mig till promenader på, som mest, 2 eller 3 km då hon verkar ha rätt dålig kondis, flåsar för det mesta och är rätt seg i allmänhet (vilket säkert har mycket med omställnigen att göra också).

Hon får Royal Canine medium adult. Det var det hon fick i förra hemmet, så vi fortsatte på den vägen, kändes dumt att byta foder samtidigt som hemmet. Foder är ju en sån enorm djungel, man vet inte vem man ska lita på och vem som vet bäst.
Hon fick 2 dl morgon och kväll, det var det som förra hemmet tyckte att vi skulle ge, tills för kanske en vecka sedan, då vi tyckte att hon verkade ha så lite energi och vägde vad 4 dl vägde för att jämföra med rekomendadtionerna. Då la vi till en dl till för att komma upp i rekomendadtionen. Hon får då 2 dl på mrgonen och 3 dl på kvällen, men hon brukar lämna lite på morgonen.
Om man trycker så kan man ju känna att där finns något, men tsnken är väl ändå att man ska kunna ana revbenen när man lätt smeker med handen över bröstkorgen? Hon är ju lite pälsig också, vilket väl bidrar till att det är svårare att känna revbenen?

Hon har fått sig en liten midja, men hon är fortfarande bred över bröstkorgen, ser ut som att fettet har färdats från midjan till bröstkorgen:crazy:

Fanns i alla fall en våg på en djuraffär i närheten, så hon vägdes idag. Hon har gått ner 1 kg på ter veckor, från 16 till 15. Är det en sund nergång, eller för lite/mycket? Vill inte skynda på viktnedgången för mycket heller, vill att det ska gå i ett någorlunda lugnt tempo också, inte stressas ner eller så.

Andra hundar är hon inte nämnvärt intresserad av ändå, hon är nyfiken på håll, men när man kommer nära för att hälsa är hon rätt tillbakadragen. Enda gången hon har lekt med någon var i rastgården för en vecka sen med en hund som jag känner i samma storlek, ungefär. Dom brottades inte eller så, de sprang mest tillsammans och busade lite grann.

Jag vill inte experimentera för mycket med foder och motion på egen hand, men samtidigt vet jag inte riktigt vem jag kan lita på. En djuraffärsägare med två egna hundar tyckte, för två veckor sedan ungefär, att hon "är så smal och fin", när jag sagt att hon väger lite för mycket till annat hundfolk har de varit lite förundrade, utom en bukare som tyckte att hon nog hade lite extra hull. På veterinärbesiktningen när jag hämtade henne sa de att hon hade lite extravikt, men inte hur mycket hon borde gå ner till.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 300
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 495
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31