Väg genom gården

wrangler

Trådstartare
Ok, vad har man egentligen för rättigheter?

Vi bor i skogen och har en allmän grusväg som går genom gården. Den går till en annan gård och sedan vidare in i skogen och slutar i en vändplan.

Vi lär ju inte vara ensamma om detta problemet :grin: Men vissa grannar och deras vänner kör extremt fort här igenom, och vi misstänker också att det handlar om en del fyllekörningar emellanåt.
Jag är orolig över hästar, hundar och katter :(

Vad kan vi göra?

Sv: Väg genom gården

fixa lite "naturliga farthinder" i form av gropar eller pucklar. Nu är det rätt årstid för detta, kan ju alltid skylla på tjällossning :D

Mikan, som är känner sig lite elak idag :devil:

Flytta vägen, det gjorde vi.

Folk körde inte så fort, men det var en himla trafik, folk promenerade, cyklade, red alldeles förbi trappen och kökfönstret och de var inte blyga för att ställa sig ochh titta in... :mad:

Som tur var det realativt lätt att göra en ny väg, anlade den längs södra tomtgränsen och fick bort vägen 15 m från huset, innan gick vägen så nära runt huset, att två steg av trappen så stod man på vägen. :cool:

Före:

Efter:

Hoppas du kommer på någon lösning, inte kul att behöva vara rädd för sina djurs liv, för att folk inte bryr sig.

Kram, Maya

Är det en allmänväg så får man nog ta upp med förvaltaren (Trafikverket, kommunen alt vägföreningen) av den att det är problem. Att förslå hastighetsgupp före och efter gårdsplanen är ju en bra och enkel lösning på en grusväg. Finns även möjlighet att köpa lösa gupp om man inte vill lägga på grus och göra dem.

Känner igen problemet, vi har bara ett grannpar som kör genom gården, precis utanför stalldörren, och kvinnan i detta par verkar öva inför rally året runt. Hon gasar förbi så att gruset skvätter. Med jämna mellanrum försöker jag förekomma henne och smäller upp stalldörren precis när hon gasar förbi, det är det som verkar ha bäst effekt... Känns fånigt att man ska behöva sätta upp en skylt eller fartgupp när det bara handlar om ETT hushåll som berörs. Jag har ju som tur är koll på hästarna, men det finns barn som leker på gården och cyklar och kör 4-hjuling, är mest rädd att de ska råka illa ut... Lycka till!

Du kanske kunde försöka få ut några 30skyltar hos kommunen (eller vilka som nu har dem) och sätta upp.
Så kanske det går upp ett ljus för dem.

På en sån liten väg så hjälper nog inte det.

I gamla stallet så hade vi vägen 2 m från stalldörren. Och vissa grannar körde rally förbi, vi ställde ut skottkärror, tunnor, farthinder på vägen lite då och då. Detta hjälpte väldigt mkt faktiskt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 662
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 918
Senast: Karamello30
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 228
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka