Värme i hösilagebal

P

Picasso

Vad är det egentligen som händer? Hur kan det uppkomma i en alldeles nyöppnad bal (utan hål i omslaget)? Hur farligt är det? Skall hela balen kasseras??
 
Sv: Värme i hösilagebal

Om det börjar bli varmt inne i balen måste du kolla noga så att det inte börjar lukta illa. Har du tur så kan du öppna hela balen nu när det är varmt så kanske det inte fortsätter att bli varmt. Den får ju inte stå i solen öppnad. Den ska helst stå svalt och så kallt som möjligt. Efter värmen börjar det mögla rätt så fort.
 
Sv: Värme i hösilagebal

Men vad är det som händer - egentligen?
 
Sv: Värme i hösilagebal

Värmen kommer av att en nedbrytningsprocess har börjat. Jag skulle aldrig ge av hösilage med värme i. Mögel syns inte alltid. Jag skulle kassera hela balen, men kanske är jag överdrivet försiktig.
 
Sv: Värme i hösilagebal

Det beror lite på...är den nyinslagen?? det tar ju några veckor innan ensileringen är Fullföljd.

Jag har fodrat länge med hösilage så jag kan avgöra om det går att fortsätta fodra med balen eller inte....det får INTE lukta äckligt, men det är svårt att råda såhär över nätet...
 
Sv: Värme i hösilagebal

Socker bryts ned av mikroorganismer som kan föröka sig med hjälp av syre, förruttnelseprocess, då bildas det bla värme. Om syre inte är tillgängligt händer inte detta, då används sockret istället till att bilda mjölksyra och en positiv fermentation sker som i sin tur sänker pH-värdet i balen, konserverat gräs :d
 
Sv: Värme i hösilagebal

mao om det bildas värme så är det ett tecken på att balen inte är ordentligt inplastad elelr att det bildats luftfickor i den? hur vet man vad som är vilket? hur farligt är det om det bara är luftfickor?
om balen är otät så är den ju kiss kass anannas.......
 
Sv: Värme i hösilagebal

Det bildas alltid lite värme i början i en inplastad bale innan syret somm finns kvar har tagit slut. Detta känner man särkilt om man inte plastar omedelbart efter pressningen. Om balen är tät så avstannar denna process relativt snabbt.
 
Sv: Värme i hösilagebal

SLÄNG!!! Har du även jästbildning i balen eller?!? Jäst och mögel "tävlar" om existens i balen, men detta är ej en bra situation för mögel som därför bildar mycotoxiner. Ge därför aldrig VARMT ensilage! Vi fick precis slänga en halv bal i stallet då denna var full i jäst och en otrolig värmeutveckling. Detta hände på ett dygn, så fort gick det!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 686
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 568
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 381
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp