vänder bort huvudet - olika tolkningar

Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Men aouch :crazy:

Tänka sig, här har du ju en livs levande Parelli-fanatiker... och SÅ tokiga var väl inte mina tankar?

Vänligen dra inte alla över en kam, oavsett inriktning, varför skulle just Parelli-fanatiker "gissa sig fram" och inte veta vad vi sysslar med? :confused:
Vår första "Parelli-regel" är: "sätt alltid relationen först"
Det är alltid prio 1 att bibehålla en stabil och bra relation med sin häst, man ska alltid fundera på varför hästen inte gör som man vill, innan man bestämmer sig för hur man ska få den att göra det man bad om.
Förstår den inte? Har jag inte förklarat tillräckligt bra? Var jag otydlig i mina signaler? Hur kan jag förklara bättre?
Är den rädd att försöka? Varför? Hur kan jag stärka dess förtroende för mig, så att den vågar försöka?
Kan den inte? Har den ont? Är den inte tillräckligt stark?
Osv.

Jag har inte hört många från "den klassiska sidan" som funderar så, de tar bara till skarpare bett eller längre sporrar :mad:
Det är min erfarenhet av den klassiska sidan, men jag antar inte att alla är så.
Om ni har dålig erfarenhet av "Parelli-fanatiker" skulle iaf jag uppskatta om ni tänkte efter innan ni sorterar alla i samma fack.

Det är otroligt frustrerande att upprepade gånger få "sin inriktning" trampad på, av folk som inte ens vet vad den innebär.
:cool:

Oooops, jag var lite upprörd och tänkte inte på det det kunde uppfattas så!

Jag menade inte att trampa någon på tårna, du har mycket kloka tankar!! För mig är fanatiker ett skällsord, typ religös fanatiker - någon med tunnelseende och som vägrar i sten att ända sig eller lynssna på någon annan. Dvs något negativt - jag tänkte inte på att det kunde tolkas på ett annat sätt när jag var upprörd och förb****d.

Parelli-fanatiker var nog ett dumt ordval. Jag menade INTE att just Parelli-utövare bara gissar sig fram och inte vet vad de sysslar med! Det jag menade var en person som har hört talas om NH, skaffar sig ett rep och en morotspinne och går ut och viftar utan att veta vad den gör eller varför, kanske för att de har sett seven games på youtube eller hört det någonstans. En massa repviftande utan något bakom så att säga. En sån som axel tycks tro att alla som ens nämner NH, rundcoraller eller arbete från marken är helt enkelt.

Ang just Parelli:
Jag har sett några av hans dvd-packs, har läst boken några gånger osv och jag gillar en hel del i Parelli-systemet. Har till och med haft en gratismånad på medlemssidan för att lära mig lite mer då jag har en bekant som pratar väldigt mycket parelli och jag ville försöka hänga med bättre utan att komma med konstiga nybörjarfrågor :) Jag har haft en hel del nytta av deras sätt att träna och tänka "at liberty" bland annat. En del andra saker gillar jag inte, eller ser inte nyttan med, och använder det inte.

Jag står inte i corallen och gör join-ups hela dagarna som den värste Monty Roberts-fanatiker, eller ger mig ut för att träna hingsten att uppföra sig bland frömmande ston som Hempflings, men plockar godbitar och värderingar ur deras "system" som passar in med mina egna.

Igen - jag är hemskt ledsen att jag gjorde dig förb****d! :o
 
Senast ändrad:
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Det är lugnt, inte förbannad, mest frustrerad.
Just Parelli får så mycket oförtjänt skit här på forumet tycker jag, och när man vet hur bra det är, så rör det upp lite känslor ;)

Jo, jag förstår precis "vilka" du menar, och jag blir också otroligt frustrerad när (bla) Axel ska ha det till att alla som arbetar med hästen från marken tvingar den att krypa i underkastelse :grin:

Det finns alltid idioter, det är bara att inse.

Någon gång när jag blir jättemogen så ska jag sluta ta åt mig, för jag vet ju att jag är bra med mina hästar. Och jag vet att det är Parelli som hjälpt mig komma dit. Och det är ju det som är viktigt. För mig.

Igår lekte jag med unghästen på ridbanan, vi kör mest liberty för han är så följsam och villig. :love: Hans paradnummer är circling i trav runt mig, om jag står still och pratar med någon annan på ridbanan så kan unghästen börja circla mig helt spontant :p om jag inte bryr mig så circlar han tightare och tightare tills han gnor sig hela vägen runt :rofl: så söt..
Iaf så skulle jag ha honom att gå i en 8-a runt ett par koner framför mig. Runt ena konen gick han fint i både skritt och trav, men när han ska runda andra konen så blir han alldeles prillig och så bränner han iväg i sin stooora fina trav i en JÄTTEcirkel runt mig istället :rofl: jag skrattat så jag nästan kissar på mig, så får jag ropa "men hörrö? du skulle ju gå här?"
Då gör han en vid båge och kommer travande där jag bad honom, så går han runt första konen igen, och ser sådär flurig ut.. och så blir det samma igen när han ska runt andra konen :rofl:
Ni skulle sett filmen, snacka om en häst som är helt okuvad och full av liv och egna ideer :love:
Och från grunden helt Parelli-tränad...
Nästan så man inte kan tro det.. ;):D
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Självklart finns det saker inom alla inriktningar som man av ena eller andra anledningen inte använder sig av.
Och man apar ju inte efter allt som Pat gör heller, vi har fått lära oss att läsa hästar och anpassa oss och övningar efter det. Sedan måste man själv kunna bedöma vilken häst man har framför sig och vad man kan/ska/bör göra med den.

Det dras ofta upp att Linda tex var jäkla osmidig och tuff med en häst i en film, eller det där Pat gjorde med nån kändis-häst i England förra året.
Och det de gjorde var inte snyggt, och inte enligt de principer de utbildat oss. Det var dumt och klantigt, men det betyder ju inte att alla vi andra börjar göra så.
En bra lärare lär eleverna att tänka själv, inte apa efter.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Självklart finns det saker inom alla inriktningar som man av ena eller andra anledningen inte använder sig av.
Och man apar ju inte efter allt som Pat gör heller, vi har fått lära oss att läsa hästar och anpassa oss och övningar efter det. Sedan måste man själv kunna bedöma vilken häst man har framför sig och vad man kan/ska/bör göra med den.

Det dras ofta upp att Linda tex var jäkla osmidig och tuff med en häst i en film, eller det där Pat gjorde med nån kändis-häst i England förra året.
Och det de gjorde var inte snyggt, och inte enligt de principer de utbildat oss. Det var dumt och klantigt, men det betyder ju inte att alla vi andra börjar göra så.
En bra lärare lär eleverna att tänka själv, inte apa efter.

Jag håller helt med dig - det borde vara så i alla fall. Jag vet inte vad allt kallas, så jag sätter "fnuttar" runt orden - det ska inte tolkas som sarkasm ;)

Tyvärr är min erfarenhet att många inte vill lägga de pengar som det kostar att gå "programmen", kurserna osv utan provar sig fram själva och använder just google, youtube osv för att lära sig. Jag är själv inte helt pigg på att betala dyra pengar för att gå en helgkurs för en "certifierad" PNH-instruktör för att lära mig leda hästen och veva med repet för att få hästen att backa. (Jag backar min häst jag också ibland när det behövs, men jag använder andra signaler för det som funkar för mig och min häst.)

Grunderna är viktiga och det är där man måste börja, men du förstår kanske poängen ändå. De allra flesta är inte elever till Parellis (eller Moore, Roberts, Hempfling etc), utan såna som tar gratis-vägen och då får man räkna med att det kan bli knas, även om det kan bli bra också med en vettig människa som har grundkunskaper om hästars beteende och kan läsa hästen.

Jag har dock varit anmäld till ett par olika "dyra grundkurser" kurser, en för John Moore-elev och en Parelli-elev. Jag blev nekad att vara med på båda, eftersom jag har hingst. (Han sköter sig bland andra hästar och motiveringen från en av dem var att han kan störa stona... :confused:)

Sist men inte minst är det ju alltid så att folk gärna tittar på misslyckanden och de mindre bra exemplen, för att gotta sig i "vad var det jag sa" eller för att ha något att förskräckas över... jag tycker också det såg fördjävligt ut med exemplet med den "kända hästen" - precis lika illa som det såg ut med en westernryttare nyligen som blev filmad när han ryckte och slet i hästen under framridning på Bökeberg, eller rollkürer som en del stora dressyr-namn ägnar sig åt.

Summan av mitt svammel är nog att jag tycker att trots att man har förebilder behöver man inte se dem som felfria och perfekta - och man ska räkna med att det alltid finns någon där som är snabb nog att bevisa det för världen. Det är upp till en själv att avgöra vad man vill sortera bort, och vad man vill använda och inspireras av.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Ja, det är trist med folk som alltid ska gena, ha snabbfixar och helst ska det vara gratis... När ska man fatta att det inte går att läsa sig till sånt här? Filmerna är ju till för att man ska få se samma sak, många gånger, med olika hästar. Och såklart få lite målbilder osv. Inte att folk ska lära sig allt från bara dem.
Och verkligen inte bara från några klipp på youtube...

De där grundkurserna tycker jag inte har varit nått vidare.
Nu började vi med privatlektioner då vi hade ett specifikt problem med hästen hemma, en engagerad tränare som tränade repviftning utan häst(för att vi skulle få lite skills utan att sabba hästkrakarna) visade oss tonvis med filmer och material att läsa.
Det tog tid, jättemycket tid, innan det blev flyt, men då blev det så jäkla bra :love:

Jag tog även en grundkurs på 2 dagar(dyyyrt) och den var verkligen..blaha.. antagligen för att man försökte klämma in så mycket som möjligt på två dagar, men sen känner iaf jag att jag behöver tränarens odelade uppmärksamhet i början, för att verkligen lära mig att läsa hästen och få kommentarer om mitt kroppsspråk. Och så blir det ju inte på en kurs med kanske 10 deltagare som jamsar runt med snören och carrotsticks överallt :angel:

Så jag kan förstå om man inte blir så imponerad av såna kurser.
Tycker att det är först nu, när jag kan arbeta mer självständigt, som det kan ge något att vara med på gruppkurser.

Angående det där med hingst(iaf med Parelli) så är det bara så det är sagt, att på nybörjarnivå bör man inte ha hingst, antagligen för att man kan oavsiktligt vara provocerande innan man fått ordning på kroppen. Och därför får man inte ha med hingst på kurs i level 1 heller.
Tycker det är vettigt, men för dig som faktiskt inte är på nybörjarnivå känns det ju knepigt såklart. Du hanterar ju uppenbarligen din hingst idag utan större problem.
Men den som anordnar kursen vet ju kanske inte det, dessutom är det ganska ofta så att folk kommer med sina problemhästar till level 1-kurser, och det kan mycket väl bli ganska stökigt, hästar kan tappas osv. Och i det läget kan jag också tycka att det är vettigt att inte ha en hingst på banan. Det kan ju bli rejält struligt om det börjar fara runt ett par galna lösa ston med långa snören kring din hingst.. :angel:

Sen är det ju vissa ställen som helt enkelt inte tar emot hingstar på kurser, men det är väl en annan fråga.

Det är egentligen samma grej med unghästar, jag har en 2-åring som är hur trevlig och nice som helst att jobba med, men jag skulle inte få komma med honom till en level 1 kurs.
Minns inte om det är typ level 3 på unghästar och level 4 på hingstar eller nått.
Jag tycker ju såklart att det är fånigt i mitt fall, men jag har en kompis som har en 4-åring som banne mig är mer vild än tam, och den hade jag inte heller velat ha med på en gruppkurs...

I sommar ska vi gå kurs för David Lichman, och då tar jag privatlektion med unghästen, så löste det sig. Det är ändå mer givande som sagt.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Jag håller absolut med at man som nybörjare inte ska försöka sig på något sånt med hingst, speciellt inte bland andra hästar. Ponnyhingsten jag hade tidigare blev rejält provocerad av att t.ex. backas undan, om nån viftade med ett rep framför honom osv och honom hade jag inte tagit med på ett sånt tillfälle.

Just i mitt fall så visste dock kursledarna om att jag själv har hållt en del hästhanteringskurser (var då mycket noga med att påpeka för alla deltagare att jag inte har gått någon egentlig NH-utbildning, detta var dock innan Parelli mfl blev stora namn inom NH). En av tränarna hade dessutom träffat min häst och sett mig hantera honom. Hon tog dock inte emot hingstar av princip, för så gör XXX. Motiveringen att andras hästar (ston) kan bli ofokuserade för att det är en hingst i närheten tyckte jag dock var dålig, det är väl på en NH-kurs om nåt som sånt "bär" komma fram - och inte på framridnigsbanan på tävling... Sen är det visserligen inte så lämpligt med lösa ston runt en hingst, välhanterad eller ej, men det är en praktisk sak som går att lösa.

Jag hade velat gå "mark-kurser" med min häst för att träna än mer på att vara på främmande platser bland främmande hästar, och jag tänker som så att en NH-kurs är ett lämpligt sådant tillfälle. Bättre det än att åka till klubben när det är "öppen träningstid" så att säga.

Visst hade jag kunnat ta med en annan av mina hästar på kursen, men nu var det ju just den hästen som råkar vara hingst som jag ville ha ett träningstillfälle med och inte nån av de andra. Jag själv kan redan grunderna som lärdes ut (även om jag inte använder allt). Jag åkte dock som läktardeltagare på en av kurserna, och det slutade med att instruktören frågade mig om råd med ett av deltagarnas hästar...
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Ja, det var ju lite osmidigt iofs. Just vad gäller Parelli och en "licensierad"(minnas inte vad det heter) instruktör KAN det vara så att de faktiskt inte FÅR ta emot hingstar i vissa fall. Typ att instruktören då kan "bli utesluten" elelr liknande. Men jag är inte säker, kan ju ha varit något sånt.

Men jag håller med, perfekt träningstillfälle ju, man undrar om det hade varit mer ok om nivån på den tänkta kursen varit högre?
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Ja, det var ju lite osmidigt iofs. Just vad gäller Parelli och en "licensierad"(minnas inte vad det heter) instruktör KAN det vara så att de faktiskt inte FÅR ta emot hingstar i vissa fall. Typ att instruktören då kan "bli utesluten" elelr liknande. Men jag är inte säker, kan ju ha varit något sånt.

Men jag håller med, perfekt träningstillfälle ju, man undrar om det hade varit mer ok om nivån på den tänkta kursen varit högre?

Jag frågade, och nej - hon tar inte emot hingstar alls eftersom JM inte gör det (vet inte om det också har nåt att göra med att Moore själv tydligen tycker att paintar generellt är mycket otrevliga att hantera... :confused:)
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Jag frågade, och nej - hon tar inte emot hingstar alls eftersom JM inte gör det (vet inte om det också har nåt att göra med att Moore själv tydligen tycker att paintar generellt är mycket otrevliga att hantera... :confused:)

Det kanske har med säkerheten att göra, även om du har koll på din häst så kanske inte dom övriga deltagarna har samma koll på sina.

Dom flesta clinics som jag har deltagit på har varit väldigt blandat vad gäller "nivå", många nybörjare. Incidenter uppstår och JM:s försäkringar täcker inte allt...

Sen kanske man måste ha en sån regel av princip, alltså även om man ser att någon har bra grundkoll så kanske man inte kan göra undantag pga att dom som inte har koll då kommer att känna sig förorättade.

Det där ryktet med paintrar är överdrivet, en god vän till mig hade en paint som JM tyckte mycket bra om.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

jo säkert är det så, men surt är det likväl... vi med hingst behöver ju också få vara med på kurser. Hur som helst så ja, förmodligen är det överdrivet... nu var det iofs inte Moors själv som höll kursen utan en av hans svenska elever.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

jo säkert är det så, men surt är det likväl... vi med hingst behöver ju också få vara med på kurser. Hur som helst så ja, förmodligen är det överdrivet... nu var det iofs inte Moors själv som höll kursen utan en av hans svenska elever.

Du får ta hem nån till ditt eget och ha kurs. Det gjorde min kompis och det gick bra.
Fast nu kom jag på du bor lite avigt till.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Min vänder bort huvet när han måste tänka till lite. Har inget att göra med hans space ute i hagen.
Inne i boxen gör han det när han inte vill göra nåt jag vill.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Du får ta hem nån till ditt eget och ha kurs. Det gjorde min kompis och det gick bra.
Fast nu kom jag på du bor lite avigt till.

Ja jag gör ju det... :) Har ingenstans att erbjuda stallplats heller direkt, förutom att till och med veterinären gnäller på att det är fasligt långt att åka till oss. Plus att jag är så kinkig att jag gärna vill träna på bortaplan :P
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

kl
vi har en enormt signalkänslig häst i stallet. Det är omöjligt att få ge fysisk kontakt till henne om jag har mitt ansikte emot hennes. Enda möjligheten är att vrida huvudet bort. Hon vrider alltid sitt huvud bort när jag av misstag har mitt huvud emot hennes.
Jag har läst en bok som handlade om hundars signaler, lugnande signaler. Att vrida bort huvudet är en sådan signal, lugnande och avväpnande. Att stirra rakt emot en annan individ är mera påträngande och mera intensiv känsla av att uppmärksamheten är focuserad på just den individen. Boken må vara skriven om hundars signaler, men jag känner att den är universiell, hundar, människor eller i detta fall hästar. Jag kan känna mig provocerad och träng om den som är min chef stirrar stint rakt på mig...

Vissa individer är mera signalkänsliga tycker jag mig ha märkt. Jag gör inte så stor affär av det, den häst jag nämnt ovan visar jag min respekt genom att vara lite extra försiktig med hur jag använder mitt huvud. Om jag inte är extra försiktig med henne, backar hon undan. Hästarna använder sig av mångt mycket mera signaler än bara sto-skri, öron, hugg i luften etc. De har ett spektrum av signaler som skickas ut, vi har bara inte upptäckt alla av dem.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Kul att du gillar inlägget. Boken heter Lugnande Signaler, av en norsk författare som heter Turid Rugaas.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Ska kolla in den, på valpkursen pratade vi mycket om lugnande signaler. Jag har inte tänkt på att man antagligen kan överföra dem ganska bra på hästar. De är ju också flockdjur, precis som hunden :idea:
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Ska kolla in den, på valpkursen pratade vi mycket om lugnande signaler. Jag har inte tänkt på att man antagligen kan överföra dem ganska bra på hästar. De är ju också flockdjur, precis som hunden :idea:

Gått , hund, häst och människo kurser i hantering och beteende. :) Alla var inom samma månad också haha. Mycket var väldigt likt och påminnande, och mina anteckningar från kurserna skilde inte mycket ifrån varann. Man bör dock vara noga med att tänka att hunden och människan är rovdjur, hästen är flyktdjur, så vi reagerar olika i olika situationer. :) även fast människor och hundar också gärna flyr från jobbiga situationer. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 611
Senast: Freazer
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 109
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 702
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 728
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp