vänder bort huvudet - olika tolkningar

Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

De flesta hästar har en sida de hellre vill ha människan på och ett öga de hellre har människan "i". Man kan på vissa se att tom då de vänder sig mot ägaren fortf inte "släpper ena ögat mot" eller yttre ögat. Men ögat brukar vara det som dröjer till sist, för det mesta. Det yttre ögat kan kika på annat.

Varför de väljer just den sidan de väljer är svårt att svara på.
Många leder ju hästarna mest på ena sidan, "högerslavar" som min tränare kallar dem. :p Sen kan det ju vara stelheter i kroppen, att de råkat ut för ngt på ena sidan, ser sämre på ena sidan, är rörligare att fly åt andra hållet, hur människan uppför sig olika på de olika sidorna etc.
Men i stort sett alla hästar har en favoritsida. Och det är oftast efter hur vi hanterat dem.

Vissa hästar är mer ok att placeras på den sida de inte riktigt gillar. Andra ballar ur och en del försöker valla sin människa till "rätt sida", och lyckas. Jag har en sån i träning nu. Han vill helst ha människan på ena sidan. Och det är väldigt starkt i honom. Han har utvecklat en teknik att valla sin matte rätt utan att hon ens fattade det förrän jag påtalade det. Han gosade, kliade huvudet eller var i hennes zon med sitt huvud och störde lite subtilt så hon gradvis flyttade sig lite undan omedvetet. Så smög han ngt steg själv. Och vips var hon på andra sidan.

Det är just för att få stöd för ytteröga och på så sätt få in det som en del människor väljer runkorall med bra staket/sarg ist för att jobba hästar i lina i ridhus av större mått.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

tuaphua

min polla har vänsterögat som favorit. :) hon går även bättre i vänster varv. Oftast när man borstar henne och ska gå över på andra siden så följer huvudet med nästan till det är en krok så man får ta och putta bort det för att byta till andra ögat. När vi jobbat i runcorall har vi jobbat båda sidor lika mycket, och inte det ögat som är sämre mer. Samma sak i ridningen, vi skippar inte den dåliga sidan men tränar den inte mer heller, utan lika mycket på båda sidor. :) Det är roligt i rundcorallen att se när hästen "valt" fel sida och ångrar sig. Dom gör allt för att få byta varv. Samma sak när vi jobbar i övrigt, hon backar gärna lite, går åt sidan eller liknande för att få över en på rätt sida.

Jag har fått höra att hästar är som oss "höger och vänsterhänta". Vilket man märker i ridningen med. Men som du säger, så har dom ett favoritöga också och det är ju oftast det öga som sitter på den sida där hästen går bättre i ridningen med.

Men jag har aldrig sett det som att när jag väl står på "fel sida" att hon vänder bort huvudet för att byta. För att byta öga måste hästen vända mot dig väldigt mycket för att få fram rätt öga. Står du å andra sidan framför hästen kan den ju vända huvudet så den får rätt öga. :)
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Nej, vända bort brukar de inte göra så mycket för att fly det. De måste ju då isf snurra runt själva för att placera en i rätt öga. Och det är de oftast för lata och för kortsiktiga för.
Det menade jag heller inte att de gör med min text. Någon tog upp favoritsidor och jag spann vidare på det. :)
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Att hästen vänder bort huvudet men har uppmärksamhet på människan är en inbjudan. Han bjuder in ägaren till sig.
Människor tror gärna att det är att hästen ignorerar, men det är alltså tvärtom. :)
En av mina hästar gör det motsatta när jag kommer med sadeln, hon blockerar mig. Dvs sätter sitt huvud i vägen. (Jag väntar tills hon är redo för sadeln och när hon vänder bort huvudet lägger jag lugnt på sadeln och allt är ok).

En sak förstod jag inte riktigt, vänder hästen huvudet ifrån ägaren eller mot ägaren när hon gör halt under longering? Vänder han sig mot henne i det läget är det en fråga till henne om han får komma till henne. De två är i samma flock, och hon är bestämmaren som "jagar" iväg honom från flocken, han svarar att han är snäll och frågar "får jag komma tillbaka till flockens trygghet?"
Vänder han sig bort men ändå har öronen på henne i det läget visar han kanske att han vet att han ska stå still och bjuder istället in henne.

Summan är iallafall att han är inte ute efter mer space eller tycker det är obehagligt på något vis, utan han känner sig trygg med sin människa och litar på att hon inte gör honom skada. :)

Om jag nu förstått allt rätt på dina beskrivningar. ;)
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Att hästen vänder bort huvudet men har uppmärksamhet på människan är en inbjudan. Han bjuder in ägaren till sig.
Människor tror gärna att det är att hästen ignorerar, men det är alltså tvärtom. :)
En av mina hästar gör det motsatta när jag kommer med sadeln, hon blockerar mig. Dvs sätter sitt huvud i vägen. (Jag väntar tills hon är redo för sadeln och när hon vänder bort huvudet lägger jag lugnt på sadeln och allt är ok).

En sak förstod jag inte riktigt, vänder hästen huvudet ifrån ägaren eller mot ägaren när hon gör halt under longering? Vänder han sig mot henne i det läget är det en fråga till henne om han får komma till henne. De två är i samma flock, och hon är bestämmaren som "jagar" iväg honom från flocken, han svarar att han är snäll och frågar "får jag komma tillbaka till flockens trygghet?"
Vänder han sig bort men ändå har öronen på henne i det läget visar han kanske att han vet att han ska stå still och bjuder istället in henne.

Summan är iallafall att han är inte ute efter mer space eller tycker det är obehagligt på något vis, utan han känner sig trygg med sin människa och litar på att hon inte gör honom skada. :)

Om jag nu förstått allt rätt på dina beskrivningar. ;)

Ja, fast det beror ju på hur dom vänder sig bort. :) Känner mig inte så inbjuden då min polla blänger på mig då jag kommer med sadeln, och sen vänder bort huvudet med en väldigt sur min. Förr hoppade hon undan och försökte blockera. Nu accepterar hon det med en väldigt stoig min. :) Om dom som du skriver, har uppmärksamet på ett trevligt sätt men vänder sig bort skulle jag inte ta det som om hästen ignorerar, utan bjuder in precis som du säger :)
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Ja, vi är ju själva höger- eller vänsterhänta, så vi har ju garanterat olika kroppsspråk beroende på vilken sida vi är på. Det inverkar säkert mycket på känsliga hästar.
Vår lille är också bra på att valla eller tricksa lite sött och charmigt, och så vips, är man inte på den sidan man tänkte sig :p

Angående det där med rundkorall är jag lite skeptisk, om man inte vet preciiiis vad man gör.
För om hästen(som min) är känslig för tryck, så blir det ju bara ökat tryck i en rundcorrall, vilket egentligen bara förvandlar honom till en rodel som far runt runt och stressar upp sig. Så, det är lätt att man bara ökar obehaget för hästen. Bättre att jobba med hästen så att den förstår att jag önskar att han söker ögonkontakt med mig, och belönar där.
På så vis har jag snabbt och lätt fått båda hästarna att kunna "longera sig" runt mig utan lina, med uppmärksamheten inåt.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Visst är det en himla intressant diskussion! :)

Fick ett sms om att hästen verkar nöjd med att hon tog ett pyttesteg bakåt, så det var nog nåt sånt han ville få fram så att säga. Hon provade även att ta ett litet steg närmare hästen, men det uppfattade den som tryck och backade undan till sitt avstånd igen.

Ang rundcorall så beror det förstås på vad man har för häst, och hur stor corall man har. Min häst är ganska känslig, men älskar att jobba i corallen, han "frågar" och är lugn och sansad i samarbetet. Han är inte alls lika van att longeras i lina, så då stressar han lätt upp sig. Det gäller förstås som du säger att veta vad man gör, framförallt hur man minimerar trycket inne i corallen så att det inte är konstant pressande på hästen.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Ja, vi är ju själva höger- eller vänsterhänta, så vi har ju garanterat olika kroppsspråk beroende på vilken sida vi är på. Det inverkar säkert mycket på känsliga hästar.
Vår lille är också bra på att valla eller tricksa lite sött och charmigt, och så vips, är man inte på den sidan man tänkte sig :p

Angående det där med rundkorall är jag lite skeptisk, om man inte vet preciiiis vad man gör.
För om hästen(som min) är känslig för tryck, så blir det ju bara ökat tryck i en rundcorrall, vilket egentligen bara förvandlar honom till en rodel som far runt runt och stressar upp sig. Så, det är lätt att man bara ökar obehaget för hästen. Bättre att jobba med hästen så att den förstår att jag önskar att han söker ögonkontakt med mig, och belönar där.
På så vis har jag snabbt och lätt fått båda hästarna att kunna "longera sig" runt mig utan lina, med uppmärksamheten inåt.


Håller absolut med dig! Jag jobbar aldrig helt själv i rundcorall utan de gånger jag är i rundcorall har jag haft en "utbildad instruktör" (säger man så om NH instruktörer?). Största annledningen är för att vi inte har en egen rundcorall, så för att jobba i corall måste jag ta mig ut till hennes gård, och då går man kurs! :) Vet många som lägger upp balsnören runt hinderstöd, detta ser absolut livsfarligt ut! Menat att gå snett.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Att hästen vänder bort huvudet men har uppmärksamhet på människan är en inbjudan. Han bjuder in ägaren till sig.
Människor tror gärna att det är att hästen ignorerar, men det är alltså tvärtom. :)
En av mina hästar gör det motsatta när jag kommer med sadeln, hon blockerar mig. Dvs sätter sitt huvud i vägen. (Jag väntar tills hon är redo för sadeln och när hon vänder bort huvudet lägger jag lugnt på sadeln och allt är ok).

En sak förstod jag inte riktigt, vänder hästen huvudet ifrån ägaren eller mot ägaren när hon gör halt under longering? Vänder han sig mot henne i det läget är det en fråga till henne om han får komma till henne. De två är i samma flock, och hon är bestämmaren som "jagar" iväg honom från flocken, han svarar att han är snäll och frågar "får jag komma tillbaka till flockens trygghet?"
Vänder han sig bort men ändå har öronen på henne i det läget visar han kanske att han vet att han ska stå still och bjuder istället in henne.

Summan är iallafall att han är inte ute efter mer space eller tycker det är obehagligt på något vis, utan han känner sig trygg med sin människa och litar på att hon inte gör honom skada. :)

Om jag nu förstått allt rätt på dina beskrivningar. ;)

Jadå du har nog förstått det hela rätt på mina beskrivningar! Jag hoppas bara att jag har beskrivit hästen och situationen rätt ;)

Vid halt i longering vänder hästen sig om ett kvarts varv så att den står med framdelen mot linföraren (det är väl bland annat det hon vill träna på, att hästen ska stanna på voltspåret och inte vända sig mot henne) - precis som du säger - frågar om den får komma in. När den har snurrat det där kvartsvarvet och står med framdelen mot henne vänder den alltså bort huvudet från henne.

Buke är så himla bra ibland, så här i efterhand känns det som om hästen är väldigt tydlig i sina signaler men ibland snurrar man till det med för många olika tolkningar för sitt eget bästa :)
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Kul att höra :idea:

Jo, att jobba i corrall är ju en sak, men att försöka "komma åt" hästen, eller korrigera, det kan lätt bli fel i en corrall tycker jag.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Visst är det en himla intressant diskussion! :)

Fick ett sms om att hästen verkar nöjd med att hon tog ett pyttesteg bakåt, så det var nog nåt sånt han ville få fram så att säga. Hon provade även att ta ett litet steg närmare hästen, men det uppfattade den som tryck och backade undan till sitt avstånd igen.

En annan "beskrivning" på det är kanske "release".
Hästen kanske inte alls är stressad eller känner obehag, den visar bara att den fortfarande upplever trycket, att den inte fått någon release när den gjorde rätt. Så den kanske bara försöker visa henne hur hon ska göra för att tydligt visa och ge eftergift?

När vi började jobba med vår lilla känsliga var man tvungen att helt vända sig bort för att han skulle känna att han fick eftergift och beröm. Vartefter som han blivit mer självsäker så behöver han inte lika mycket eftergift.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Vid halt i longering vänder hästen sig om ett kvarts varv så att den står med framdelen mot linföraren (det är väl bland annat det hon vill träna på, att hästen ska stanna på voltspåret och inte vända sig mot henne) - precis som du säger - frågar om den får komma in. När den har snurrat det där kvartsvarvet och står med framdelen mot henne vänder den alltså bort huvudet från henne.

Hur ber hon om halt då?
När vi började jobba med "longering" på cirkel så "avbröt" jag genom att fokusera på hans rumpa(disengage) då "slänger" han ut rumpan, vänder sig mot mig och kommer in.
När jag nu jobbar med att stanna på voltspåret så har jag börjat "skaka" repet lite upp-och-ner för att växla ner gångart. Enklast att börja med typ trav, lite skak för att bryta av till skritt, man kan ju lägga till en ljudsignal också. I början frågade han då om han skulle komma in, men då pekade jag bara att han skulle fortsätta i skritt runt mig.
När han fattat att skaket betyder sakta av, men stanna på spåret, så är det ganska enkelt att skaka i skritt, då blir det naturligt en halt på spåret.

När den i det läget du beskriver ovan så vänder den antagligen bort huvudet för att säga "kan du ta bort trycket så jag får komma in? eller vad ska jag göra?"
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Jag skulle se det som negativt o då inte kräva backning dessutom:mad:

Gör dig mer intressant om nu hästen ska ha fokus hela tiden:confused:

tänk att sitta på en helt ointressant supertråkig föreläsning eller ngn som dessutom kräver uppmärksamhet istället för att vara intressant.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Jag skulle se det som negativt o då inte kräva backning dessutom:mad:

Gör dig mer intressant om nu hästen ska ha fokus hela tiden:confused:

tänk att sitta på en helt ointressant supertråkig föreläsning eller ngn som dessutom kräver uppmärksamhet istället för att vara intressant.

Det gäller som sagt inte mig själv och min häst, och ingenstans har jag sagt att ägaren kräver fokus hela tiden... eller backning heller för den delen. :mad: tillbaka på dig själv.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Hur ber hon om halt då?
När vi började jobba med "longering" på cirkel så "avbröt" jag genom att fokusera på hans rumpa(disengage) då "slänger" han ut rumpan, vänder sig mot mig och kommer in.
När jag nu jobbar med att stanna på voltspåret så har jag börjat "skaka" repet lite upp-och-ner för att växla ner gångart. Enklast att börja med typ trav, lite skak för att bryta av till skritt, man kan ju lägga till en ljudsignal också. I början frågade han då om han skulle komma in, men då pekade jag bara att han skulle fortsätta i skritt runt mig.
När han fattat att skaket betyder sakta av, men stanna på spåret, så är det ganska enkelt att skaka i skritt, då blir det naturligt en halt på spåret.

När den i det läget du beskriver ovan så vänder den antagligen bort huvudet för att säga "kan du ta bort trycket så jag får komma in? eller vad ska jag göra?"

Jag TROR att hon bara har ett röst-kommando, har dock tipsat henne om att hon ska tänka på sitt eget kroppsspråk och var på hästen hon sätter signalerna så att säga (hoppas ni hänger med på hur jag menar).

Hästen ser ut som "nu gjorde jag rätt va, får jag komma in till dig eller vart ska jag ta vägen?" när den vänder upp mot henne. Jag ser som sagt inte hästen ofta, och det är inget stall jag är i regelbundet.

Jag tror iofs att hästen tycker det är rätt trist att longeras runt runt och öva på halter och övergångar, men det är inget jag lägger mig i hur hon väljer att träna sin häst. Det är endast en bekant, och ingen jag är tränare till eller så, så jag har ingen anledning att komma och försöka "proppa på henne" mina åsikter om longering eller övrig häst-träning/hantering. Tyckte dock funderingarna hon hade om vad det är hästen försöker förmedla var intressanta.

Release var ett bra ord, det är så jag har uppfattat den också - inte direkt stressad och obekväm utan nåt som bara ligger och gnager som den inte får gehör för så att säga. Nu verkar det ha varit rätt svar att ta det där lilla pyttesteget bakåt. :)
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Dessa eftergifter endast.

prova att berömma hästen o den tycker att även traggel kan vara roligt.

Gör ni lika med era hundar o barn?

det är väl inget nytt att hästen eller hunden skiter i ngn som den inte vill vara med. Nonchalerar.

Jag fattar inte att man vill ha en undergiven häst, hund eller då unge.

Jag är hellre en rolig trevlig prick, som bara sätter upp gränser som de då lätt accepterar. en tolerant person som de har respekt för o gärna umgås med.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

:confused:
Var det där svaret till mig, eller var det knapplån?

Man kan berömma utan att ge eftergift, man kan ge eftergift utan att berömma.

Att jag nämner eftergift är för att jag tänkte att det kanske är det hästen söker. Ägaren kanske berömmer, men missar eftergiften.

Vad undergivna hästar, hundar och ungar har att göra med diskussionen vet jag inte..?
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Ja, och det var ju kul :idea:
Man kan ju alltid tipsa om att om man varierar sig så blir träningen roligare, och nyttigare, för hästen :idea: sådär lite by the way...
Fast hästen kanske kommer att tycka det är mycket roligare nu, när den förstår bättre vad som menas.

Skoj "case" iaf, tack för det :bow:
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Dessa eftergifter endast.

prova att berömma hästen o den tycker att även traggel kan vara roligt.

Gör ni lika med era hundar o barn?

det är väl inget nytt att hästen eller hunden skiter i ngn som den inte vill vara med. Nonchalerar.

Jag fattar inte att man vill ha en undergiven häst, hund eller då unge.

Jag är hellre en rolig trevlig prick, som bara sätter upp gränser som de då lätt accepterar. en tolerant person som de har respekt för o gärna umgås med.

Min häst är då varken en hund eller ett barn så jag tränar den inte som en sån heller. Det är fortfarande ingen som har pratat om att de vill ha undergivna hästar i den här tråden. Jag vill ju dock att hästen respekterar mitt "personal space" och att den känner sig trygg med mig som ledare, annars kan det gå illa, men jag tror inte det är det du menar med en undergiven häst.

Att hästen får beröm när den gör rätt är väl självklart?!

Jag har redan lämnat ett underforum här på buke pga dig axel, och jag blir bara så trött och less på att överallt läsa dina konstiga och förutfattade kommentarer. Du verkar rent generellt tycka att allt som har med NH i någon form att göra är förkastligt, totalt fel och bara rent skit. Varför läser du trådarna över huvud taget?

Sen vill jag också påpeka med tanke på din tidigare kommentar om backning, att det inte är något tal om repviftande och backande i all oändlighet i det här fallet - sluta anta att alla som funderar över hästhantering (eller för den delen säger att de jobbar med sina hästar från marken) är Parelli-fanatiker som gissar sig fram och inte vet vad de sysslar med. (Tjejen som äger hästen i mitt grundinlägg sysslar inte med någon form av NH för den delen)

För min del är Nh Natural Horsemanship - dvs naturlig hästhantering - varken mer eller mindre och utan någon etikett eller namn på. Jag leder min hingst i repgrimma istället för stigbett, det betyder inte att jag vill ha en undergiven häst som ska backa runt på en volt medan jag slår grimskaftshaken i hakan på hästen eller att jag lär honom stegra för att det ser coolt ut. :mad: Någon specialgrimma med ringar och extrarep på eller morotspinne med snöre på äger jag inte.

Jag la tråden under NH eftersom jag tyckte den passade bäst där, men det handlar helt enkelt om kommunikation med hästen och etologi. Någon sån underrubrik fanns dock inte.
 
Senast ändrad:
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Jag har redan lämnat ett underforum här på buke pga dig axel, och jag blir bara så trött och less på att överallt läsa dina konstiga och förutfattade kommentarer. Du verkar rent generellt tycka att allt som har med NH i någon form att göra är förkastligt, totalt fel och bara rent skit. Varför läser du trådarna över huvud taget?
Det har jag undrat länge, men aldrig fått något svar. Jag tror Axel gillar att provocera, särskilt när man så enkelt kan göra det anonymt som här på buke...

... är Parelli-fanatiker som gissar sig fram och inte vet vad de sysslar med.

Men aouch :crazy:

Tänka sig, här har du ju en livs levande Parelli-fanatiker... och SÅ tokiga var väl inte mina tankar?

Vänligen dra inte alla över en kam, oavsett inriktning, varför skulle just Parelli-fanatiker "gissa sig fram" och inte veta vad vi sysslar med? :confused:
Vår första "Parelli-regel" är: "sätt alltid relationen först"
Det är alltid prio 1 att bibehålla en stabil och bra relation med sin häst, man ska alltid fundera på varför hästen inte gör som man vill, innan man bestämmer sig för hur man ska få den att göra det man bad om.
Förstår den inte? Har jag inte förklarat tillräckligt bra? Var jag otydlig i mina signaler? Hur kan jag förklara bättre?
Är den rädd att försöka? Varför? Hur kan jag stärka dess förtroende för mig, så att den vågar försöka?
Kan den inte? Har den ont? Är den inte tillräckligt stark?
Osv.

Jag har inte hört många från "den klassiska sidan" som funderar så, de tar bara till skarpare bett eller längre sporrar :mad:
Det är min erfarenhet av den klassiska sidan, men jag antar inte att alla är så.
Om ni har dålig erfarenhet av "Parelli-fanatiker" skulle iaf jag uppskatta om ni tänkte efter innan ni sorterar alla i samma fack.

Det är otroligt frustrerande att upprepade gånger få "sin inriktning" trampad på, av folk som inte ens vet vad den innebär.
:cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 611
Senast: Freazer
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 109
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 702
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 728
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp