vadför vill han inte gå på asfalten? ömfotad?

T

Tola

Jag har en fjording som var nära varnvårdad i sina hovar när jag köpte honom och jag vet inte om det kan ha något med mitt "problem" att göra.
Det är nämligen så att min häst blir väldigt seg och försiktig när han ska gå på asfalt, och går kors och tvärs på vägen för att gå ut i vägkanten för att antaligen få det mjukare under hovarna... För såfort det blir gräs under hovarna så går han som vanligt igen.
Kan det vara så att han e väldigt ömfotad och kan det då hjälpa med att sätta en sulor mellan hov och sko, vad tror ni?

Sv: vadför vill han inte gå på asfalten? ömfotad?

Vad säger hovis?
Rent generellt ska de inte bli ömma av asfalt, såvida det int eligger en massa grus7stenar på den. Alltså inte vanligt slät asfalt.

Han bryr sig inte, så han säger inprincip att hästen är fjantig.

Då tycker jag ärligt talat att du ska byta hovslagare. Varför inte prova sko och sätta sula och sedan testa ? Blir det ingen bättring så får du ev undersöka hästen.

Då tycker jag ärligt talat att du ska byta hovslagare. Varför inte prova sko och sätta sula och sedan testa ? Blir det ingen bättring så får du ev undersöka hästen.

Jag vet. Vet inte hur många chanser jag gett denna hovslagaren, han e såååå svår, vi har väldigt svårt att prata med varandra, blir överkörd varje gång... Bytte stall å tänkte att nu byter jag men då visade de sig att de hade samma i de stallet, typiskt... Men har kollat upp en kille som varmskor som ska vara duktig.

men det är ju bara att byta, man behöver ju inte ha samma hovslagare som övriga i stallet har;)
har verkar inte vara mycket att ha fö (även fast han kanske är duktig på att sko), man ska kunna komma överens med sin hovslagare, annars blir det ju bara en obehaglig upplevelse varje gång hovis kommer.

Jag har en fjording som var nära varnvårdad i sina hovar när jag köpte honom och jag vet inte om det kan ha något med mitt "problem" att göra.
Det är nämligen så att min häst blir väldigt seg och försiktig när han ska gå på asfalt, och går kors och tvärs på vägen för att gå ut i vägkanten för att antaligen få det mjukare under hovarna... För såfort det blir gräs under hovarna så går han som vanligt igen.
Kan det vara så att han e väldigt ömfotad och kan det då hjälpa med att sätta en sulor mellan hov och sko, vad tror ni?

vet inte riktigt vad jag ska tro ...vår nordis var JÄTTEÖM så vi fick ha extra tjocka skor på henne då hon slet ner något fruktansvärt..men hon gick inte runt så utan blev jättehalt och kunde knappt gå..men ömmade inte något vidare på asfalt utan det var ju på grus som hon var öm....

tycker du att det verkar som att han har ont:confused:'
som du beskriver det så verkar han mest låpig:idea:

lycka till

Min häst höll på sådär innan han fick skor på bakhovarna. Nu traskar han på som vanligt vart jag än rider. Är din häst skodd runt om?

Hovslagaren är ju expert på sånt här och om han inte kan hjälpa dig så tycker jag att du ska anlita en annan hovslagare.

I vanliga fall så har han skor runt om, men just för tillfället bara fram, men han har gått sådan även om han haft skor på alla fyra.

Då är det troligtvis inte hovarna det beror på.

Full? ha, ha, nää, men kanske tappar bjudningen och börjar lurva?

:rofl::rofl:

Dags att se över foderstaten, lite för mycket jäst där kanske...:D

Nog skämtat nu.

Han kanske tycker att underlaget är för stumt och då kan det vara andra problem inne i hoven. Hovbroskförbening kan vara en sak men jag vet inte om det syns tydligare på asfalt. På kompisens häst märktes det när vägen lutade mer och vinkeln blev annorlunda.

Ja det kan hjälpa.

Undrar bara, har hästen tidigare haft fång? Våran ponny är "fångponny" och han är inte glad över att gå på asfalt även som frisk. (Han får dock lov att leta sig ut till vägkanten :) pga att jag vill inte ha sulor, vill inte missa ett begynnande fånganfall.)

Skulle också byta hovis. Hovis är en viktig partner i vården av ens häst.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 628
Senast: Amha
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka