Sv: Vad??

Ja, det är nog lite olika från häst till häst, tror jag. Men jag kom oxå att tänka på en annan tub...Nån som börjar på P. Det ska vara bra för känsliga karlederna.

Sv: Vad??

Oj, det låter lite som att ni kommit in i en ond cirkel du och din häst...

Matsmältningsapparatens kondition påverkar otroligt mycket vad gäller hull, humör, gallor och mugg bland annat..
Jag gissar på att din häst har någon störning med matsmältningen. Gallor kan man ofta sätta i samband med matsmältningen såvida inte hästen har ledinflammationer och dyl.
Troligen har hon också problem med ett dåligt immunförsvar (tarmstörningar brukar leda till det i sinom tid...)...En häst med svagt immunförsvar drabbas lättare av mugg och andra hudåkommor.

Det första man i allmänhet brukar prova, men som egentligen är det värsta man kan göra.. är ju att öka kraftfodergivan eller prova något annat foder. Det är ju inte bra för en känslig mage.

Jag vill inte råda dig till ett ge något specifikt foder eller så, utan mest uppmärksamma dig på att du troligen har ett matsmältningsproblem. Hittar du inte lösningen till det, då är jag rädd att du får ha dessa besvär länge oavsett vilka foder du testar.

Försök så långt det är möjligt att få hästen att äta så mycket grovfoder av hög kvalitet som det går i första hand. Spannmål är okej men undvik förädlade foder och kraftfoder med hög SRP-innehåll (över 100 g SRP/kg räknas som högt när du har magproblem). Lucern kan du ge om hästen gillar det, det är ju ändå ett grovfoder. Hästen måste ha tillgång till grovfoder för jämnan, att stå på tom mage är inte bra.

Du kan även prova att ge aloevera-juice under ett par månader, det är även bra att badda på muggen.
Aloevera är välgörande för irriterande slemhinnor i tarmarna samtidigt som man tillför lite nyttiga ämnen. Inget mirakelmedel men kan göra väldigt gott.
Själv använder jag mig av örter och tinkturer när jag har något "mindre problem" men det är svårt att ge något tips på sådant när man inte sett hästen.
Hos veterinärer kan du köpa t ex Pronutrin som är bra för magen.

Till sist, undvik foderbyten och sådant som kan stressa hästen.

Ja, det var knappast så mycket till hjälp men hoppas du kan få ordning på problemet. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
696
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 568
Senast: AraSlei
·
Övr. Barn Jag har träffat någon ett tag (drygt 3 mån på riktigt, 6 mån allt som allt egentligen, se förklaring nedan), och det var länge sen något...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
21 874
Kropp & Själ Hej alla! Jag är ny här men har läst länge och sett vad mycket kloka människor det finns här! Och nu behöver jag själv lite hjälp med...
2
Svar
24
· Visningar
6 405
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka