Vad VILL ni ha på era hästar?

Russis

Trådstartare
Blev lite inspirerad av Centaurs tråd om vad man av estetiska skäl inte vill ha på sin häst... Så nu vill jag veta: vad tycker ni är snyggt att ha på hästen (och dej själv). Utrustning, ridkläder, färger mm.

Sv: Vad VILL ni ha på era hästar?

På min fröken är det snyggast med träns och grimmor med smala remmar. Färger på lädret spelar egnetligen ingen roll, men av praktiska skäl har jag valt svart läder och silverspännen som är lättast att matcha, förutom grimman som är ljusbrun med mässingspännen.
I modellen anser jag att enklast är snyggast, och jag är så glad över att hon funkar med engelsk nosgrimma, den är mest klädsam på henne om man ska resonera så.

Lite "glitter" på pannbandet funkar bra, bara det inte blir för mycket. På kandaret har hon små strasstenar i en rad på pannbandet, vanliga tränset har vita dekorsömmar på pannband och nosgrimma, hon passar utmärkt i bägge.

Färger, hon passar i det mesta förutom vinrött faktiskt. Jag håller mig mest till grönt och brun/beige.

I övrigt så försöker jag ha så diskreta saker som möjligt på henne, något kan gärna få "lysa upp" lite, som ett klargrönt schabrak eller strasspannbandet. Alltså har hon svarta benskydd för det mesta, om jag inte har lindor som matchar till schabraket, svarta boots, svart läder som sagt.

Det största avsteg jag gör från mina diskreta prylar är hennes betesgrimmor, den ena är grå med mintgrönt flugpannband, den andra är lila med rosa flugpannband (hagkompisens matte som kallar den "barbie-grimman", undrar vad hon kan mena med det!?).

Mig själv försöker jag mest matcha med Wanessa, dvs. grönt och brunt, svarta skor, shortchaps och hjälm.

Min tott är snygg i det mesta.
Pullarnosgrimman tycker jag han är snygg i .. men det är lätt att det blir för mkt på hans nätta huvud.
Ska inhandla ett Träns med nott roligt pannband till bara (ett träns med engelsknosgrimmma)
Har helst mässingspännen på han (vilket jag själv tycker är jättefint!)
på shabrak har jag gärna vinrött (och vinröda lindor + att jag har vinröda ridbyxor)
sadel och träns ska vara svart (lätt matchat och snyggt)
täcken och sånt spelar ingen roll (det ska ju ändå bara användas i hagen).. så just nu har han ett lilaregntäcke..:S inte fint men det är bra!!

sanwan skrev:
jag är så glad över att hon funkar med engelsk nosgrimma

menar du att du inte klarar av att rida din häst utan nosgrimma?

nåväl på min 3 års märr försöer jag ha lila i färgen på. hon är jättefin i det (är dock mest till tävlingsutrustningen dvs. lila förbygel, selunderlägg, hätta, lila benlindor)

Min pålle, han passar fint i vinrött, han är mörkbrun. Så det flesta färger passar, svart dressyrmundering, bara för att det ska "smälta in" o brun hoppmundering för sadeln var brun, o det är en trevlig färg! Täcken o sånt kvittar, hittar jag ett schysst täcke med konstig färg bryr jag mej inte, bara det funkar! Eg tycker jag inte om "bebisfärger", men de hade bara en shysst billig grimma med fodring på eko.. babyblå... ;-)

På min lilla rödbruna val vill jag helst ha smala remmar, bruna/rödbruna lädersaker som "smälter in". Och mörkgröna saker. Brunt/mörkgrönt alltså!

tänkte ha vinrött först men eftersom han är rödaktig i pälsen valde jag bort det snabbt! :)

Vill ha saker som smälter in så man ser hästen mer än sakerna :smirk:

Och mässingspännen!

Senast ändrad:

Är ju jättelänge sen jag skapade den tråden, nån måste ha plockat fram den igen. :)

Men iaf... Det här har jag på mina hästar, efterosm jag tycker det är snyggast:

Arrow Fux. Ljusbrun hoppsadel, mörkbrunt eller mellanbrunt träns. HG tränset har aachen, Pessoa tränset pullar. Tycker han är snyggast med pullar, och trivs bäst med det. Sadel och träns måste inte ha exakt samma färg, men om jag har mörkbrun martingal, så måste tränset vara mörkbrunt också. Mässingspännen på allt, och mässingbett. Schabrak i creme, blått eller grönt. Benskydd i brunt. Fårskinnspad.
Svart dressyrsadel, svart träns med mässing, lite bredare aachen-nosgrimma. Vita benskydd eller lindor som matchar schabrak (blå, grön, creme).

Kefir Vit/skimmel. ¨Tobacco/rödbruna lädersaker och sadel, pullar eller aachen. Snyggast i aachen, men trvis bättre med pullar. Mässingspännen. Creme¨, blå eller grön på schabrak/lindor. Bruna, vita eller blå (blåa är Proffesionals choice) benskydd.

På täcken har dom lite olika, men mest olika nyanser av blått. Tävlgingstäcken i marinblått. Arrow har två gröna också. Blå haggrimmor, bruna lädergrimmor. Kefir har ett Burberry-rutigt täcke från Hansbo som han är jättefin i!!

Jag har nästan bara mörkblå och svarta saker på min fux val (om det nu är fux, står då det i regestreringsbeviset men någon sa att det inte är fux då päls och man/svans inte är samma färg. Min är brun med nästan vit man/svans. Fux?? jaja...) Jag vet inte om det är för att jag gillar dom färgerna eller för att han passar bäst i dom. Fast han är ganska snygg i dom ändå! Stilrent ska det vara...och inte en massa småtjaft som bara är onödigt!

Alla märkesgrejer :devil:
Jag har/vill ha mest märkesgrejer både till mig & hästen, för jag tkr det har bäst hållbarhet o kvalitet. Sen är det snyggt dessutom!
Min frank baines-sadel är grymt snygg, vill ha ett fb-träns m aachen oxå, annars är mitt M&N pullarträns väldigt fint.
Gärna fårskinnsludd får det va under sadeln, i benskydd osv. men det får INTE va för mkt! hästen ska inte bada i ludd.... :smirk:
Färger tkr jag om mörkblått, mörkgrönt, rätt mörkt grått, cremefärgat o mörkbrunt. För min fuxhäst passar bäst i det! Lädret ska va mörkbrunt o me mässingsspännen.
På shabrak, flugluvor & lindor får det gärna va equiline, eskadron, hansbo el Mia's
Täcken gillar jag bäst från Horseware, macpro, hansbo, equiline, mia's. vill ha ett tunt vintertäcke från HW, nåt fint tävlingstäcke från equiline, hansbo el john whitaker, ett regntäcke till.
Skydd från eskadron, vill oxå ha veredus senskydd & låga bak

Jag trivs bra me min charles owen-hjälm, men skulle inte tacka nej till en GPA
handskar roeckl
ridbyxor älskar jag sarm hippique & euro star
jackor tja, börjes har många fina som e bra, men tkr oxå om min john whitaker-jacka o den från equiline
stövlar har jag från tampa, jättebra
jodphursskor från börjes (dom dyrare, super), leggins från jackson, oxå bra!

Min svarta lilla tös har mest blått har jag upptäckt. :) Marin/ljusblå grimma, marint regntäcke blått svettäcke. Hon har lite röda saker (vinröda) också, en och annan färgklick är snyggt på henne eftersom hon är helsvart. Sadeln jag beställt är svart, ville ha brun men det fanns inte. Har beställt ett islandsträns med rundsydd nosgrimma som jag tyckte var jättesnyggt. Har haft svart Aachen innan, blääää. :eek: Hata hata hata. Men det var bara ett billigt slit och släng inridningsträns... Har även ett brunt sidepull som hon ser gudomlig ut i :banana: (synd det inte matchar min blivande sadel) Hon har ett nätt och fint huvud så hon är finast i träns med smala remmar som framhäver det.

jag har svarta saker med silverspännen. benlindor har jag i khakigrönt, grått, marinblått och vita. schabrak i vitt, grått, marinblått och mörkgrönt. ridtäcke i grått. när jag tävlar har jag grå kavaj med svart krage. till skogsridning är det inte lika noga, har det som är rent och någorlunda snyggt.

Hel och ren utrustning av bra kvalitét.
Tycker han är fin i klassiska färger som mörkgrönt, marinblått och creame. Har engelsk nosgrimma på dressyrtränset och pullar på hopptränset.
Själv tycker jag mycket om jordfärger, så det brukar bli mycket i beige/bruna nyanser.
T.ex.
PICT1059.jpg

Passiers rundsydda kandar, brunt

Amerigo dressyrsadel

RG-täcke

RG-schabrak

enbart Horseware-täcken i stall o ute o så

N.E.W.-dressyrdamasker

Grön/gul/blå-"golden stripe" filt

Jag tycker det är snyggast med stilren utrustning, inget kraffs med andra ord. Har en naturfärgad sadel till bruna stoet. Tyvärr har den en del silver men inte så mkt att jag spyr. Har tänkt införskaffa ett naturfärgat träns oxå. Just nu rider jag med sidepull och det är svart. Övrig utrustning har hon i vinrött. En uppsättning resegarderob i klarblått dock. Svart sele.

Ponnyn som är ljusblack har svart sadel och naturfärgat träns (har svarta oxå men använder dem inte lika ofta). Även selen är svart, tömmarna dock naturfärg. Hennes övriga utrustning är oxå svart. Ser ut som fantomen på sommaren med svart flygmask. Hon passar även i klarblått men det är svårt att hitta alla sorters prylar i den färgen så jag gav upp det.

Använder inte nosgrimmor och benskydd spec ofta. De skydd jag har är svarta med undantag för ett par senskydd som är vita. Har både stretch- och fleecelindor i resp färg.

Är inte så kräsen när det gäller färg på sadel då prio ett då är att den passar hästen. Men får jag välja så vill jag ha arbetsadlar i naturfärg som mörknar snyggt med tiden.

Allt klär ju en skönhet :smirk:

Min bruna dam har: Tabacco färgat på allt läder, träns m pullarnosgrimma och mässingsdetaljer
Då vi dressyrar har jag allt läder i svart
Bruna Veredus skydd (vill ha bruna Dyon skydd också i läder)
Schabrak + matchande lindor i färger som mörkblått, grått, svart och creme. Även fin täcken i dessa färger, det mesta är blått. Även grimma och så...

Har alla möjliga märken på mina saker, men jag föredrar märkesprylar men hittar jag något snyggt som inte är en märkespryl äre klart jag köper det ändå!

Till mig själv..har jag också mkt marinblått. måste ju matcha hästen.

Jag gillar naturfärger på min kallblodiga brunskimmel. Beige, koppar, creme-färgat och så vidare. Gillar också mörkgult. Har mängder med schabrak i de färgerna, kan tyvärr inte använda ett enda av dem då jag har bomlös sadel... :cry:
Har tre olika träns, ett london-färgat, ett svart och ett kastanjebrunt. Svart sadel med beige equalizer-pad.
Jag själv har liknande färger, ljusbruna ridbyxor (oftast med lila eller blå tröja till) samt svart i alla former.
Har aldrig nosgrimma på min häst då han avskyr det innerligt (plus att han är bra mycket gulligare utan en). :o

cämela skrev:
menar du att du inte klarar av att rida din häst utan nosgrimma?

Jag hade nästan kunnat vänta mig ett dylikt svar. Tråkigt att Buke-folk ska vara så snabba att "hugga" på andra så fort de hittar något att bita tag i.
Men för att svara på frågan, jo, jag kan rida min häst utan nosgrimma och gör det ibland (har drällt bort nosgrimman till ett av tränsen) men på mina finaste träns har jag nosgrimma.
Ska jag berätta något hemskt? Jag använder martingal vid hoppning! *förväntar mig hat-PM och minst två "stackars sanwans häst-trådar"*

Finns mycket snyggt!!
Min pålle (som jag överlåtit till syrran pga minskat intresse samt studier) har:
- Sadel (appaloosa golden star) och träns (pullarträns) i färgen tabacco, väldigt snyggt på henne då hon är nästan svart.
- Rött, vitt, grönt, creme, mörkblått m röda kantband, grått är färgerna på de schabrak hon har. Hon är väldigt snygg i rött med röda lindor eller vitt (Krafft- schabrak) med vita lindor.
- Jag använde alltid läderboots från Globus vid ridningen.
- Hade hon inte lindor under passet så använde jag vinröda eskadron-skydd eller två lindor (matchande schabraket självklart!) bak och vita senskydd fram.
- Ländtäcken: Thermo Master, svart på vintern. Mörkblått m passpoal i guld ull-täcke på hösten/våren. Grönt i reserv...
- Red ibland med thermo master fleecetäcke (vanligt täcke) så matte också fick lite värme på benen... Vinrött m svarta kanter och guld-passpoal.
- Regntäcke: Shires, grönrutigt som jag VERKLIGEN vill rekommendera då min pålla ALDRIG har varit tillstymmelsen till blöt, inte ens efter en HEL dag med ÖSregn!!
- Vintertäcke: Från svenska täcken (blått med gula kantband).
- Innetäcke vinter: Thermo från Thermo Master, vinrött.
- Innetäcke höst/vår: Fleece från Shires m bogveck! Mörkblått med ljusblåa kantband.
Har säkert glömt något...
JO! Grimmorna ja! De matchades alltid med täckena hon hade på sig!

När det gäller matte så hade jag alltid matchande kläder på mig (kanske inte med hästen men på hela mig om man säger så). Alltid rutiga strumpor + skor + chaps. Allting väldigt rent och snyggt. Tvättade ibland schabrak när jag bara använt de en gång... =)

Det var nog det jag kan komma på nu...
Ha det bäst!
//Z

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 129
Senast: Reshästen
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd