Vad vill inackorderingar ha för funktioner och utrymmen i stall?

pulkaskurk

Trådstartare
Jag och sambon min är inne på att köpa en mindre gård.

På denna mindre gård ska jag såklart ha min häst och jag funderar på att ha någon/några inackorderingar.

Så nu till mina funderingar, vad vill inackorderingar ha i ett stall?
Är det något speciellt som är värt att satsa på? Tex spolspilta? Räcker det att ha en liten varmvattenberedare som duger för att spola av benen och lite till? Eller ska man satsa på en stor så man kan bada en hel häst? Själv tvättar jag sällan min häst och de ggr jag gör det är det på sommaren med vattenslangen...
Hur mkt förvaring vill ni ha till era grejor?
Själv har jag ganska lite saker, får plats med ALLA mina hästsaker i 1 vanlig garderob och täckena i 1 dynlåda från jysk...
Tänkte då köpa X antal garderober från IKEA som man får husera med sina saker då jag vill ha enhetligt och snyggt, men då är ju frågan hur många man skulle köpa/häst?
Jag skulle ju helt klart klara mig alldeles utmärkt på 2 st 50cm breda garderober...
Detta kommer inte att vara något lyxigt, extravagant stall utan ett trevligt och funktionellt bara.
Ridbana kommer jag att anlägga enligt standard mått och ev kommer det att bli ett ridhus så småning om beroende på vilken gård det blir.
Full hinderpark kommer att finnas att tillgå.

Så berätta nu vad ni gärna vill ha för något i stallet som ni tycker är bra och inte bara ren lyx :)

Hur mkt skulle ni betala i kallhyra när stallet ligger ca 4-5km från en större mindre stad dvs inte sthlm, gbg eller malmö.

Sv: Vad vill inackorderingar ha för funktioner och utrymmen i stall?

Räcker det tex med 2 sadelhängare/häst?

Är det uppskattat om man sätter in ett litet pentry med kokplatta, litet kylskåp, micro, kaffebryggare och en vattenkokare?

Duger det om man har ett utedass (fräscht såklart) eller ngn typ av mulltoa? Då det känns lite väl dyrt att sätta in vattentoalett och dusch..
Eller vill inackorderingar gärna ha tillgång till det?

Toa är uppskattat, det duger dock gott och väl med utedass.
Rinnande vatten är också mkt uppskattat, duscha hela hästen är inte nödvändigt men att kunna rengöra benen är väldigt trevligt.

Utrymme för utrustning är lite kluvet. Visst är det trevligt och enkelt om man kan förvara allt på ett och samma ställe, men om det innebär en prisskillnad i stallhyra på x antal hundralappar för att kunna göra detta så är det för mig mer värt att spara dessa pengar och istället ha säsongsbaserad utrustning i stallet och resten hemma. Läder vill jag dock ha i stallet och detta i ett torrt (uppvärmt till ca 10-15 grader) utrymme. Två sadelhängare och en till två selhängare tycker jag vore lagomt.

Vattenkokare är för mig ett måste i ett stall, får jag bara en sådan så klarar jag mig gott och väl :)

För detta och med ett tillägg av bra hagar (gärna bete om sommaren också) tycker jag att det vore rimligt med en kallhyra på ca 600-1200kr. Det är svårt att säga mer exakt tycker jag, det är ju mkt annat (förvaring av foder & strö, vattentillförsel till hagar, uppställning för ev transport, tillgängligheten till stallet - får jag komma när det passar osv) som spelar in på huruvida jag känner att jag vill hosta upp si eller så mkt pengar i kallhyra :)

Det kommer att vara skogshagar på vintern och skog/bete på sommaren så eget bete kommer att finnas.

På vintern kommer det att stå en Thermobar tunna i hagen, jag skulle aldrig klara mig utan den :love:
Dock osäkert om jag kommer att dra vattenledning ut till hagen, annars får man använda 4hjulingen och ta med sig vatten dit det men frostfritt fräscht vatten ska hästarna alltid ha tillgång till iaf.
Även en ligghall kommer att finnas i vinterhagen och ev ett grusat vindskydd i sommarhagen.

Rinnande vatten i stallet (även varmvatten) kommer att finnas, frågan är väl mest hur mkt varmt vatten det ska finnas :)

Uppvärmd sadelkammare är också självklart, man vill ju kunna värma sig och ha det gott någonstans :)
Är det uppskattat om man har en liten hörna med pentry och bord och ett par stolar alt en liten soffa som man kan sätta sig vid?
Finns det behov av att kunna göra/äta lite enklare mat i stallet ibland?

Förvaring av grovfoder och strö kommer att finnas så man kan välja att ta hem det årsvis.
Är det bäst att köpa sitt eget foder själv eller vill man att jag ska fixa det?

Man får komma till stallet så gott som närsomhelst. Dock kanske jag inte vill ha folk i stallet efter kl 22 om det inte är något speciellt som hänt då förstås som sjuk/skadad häst eller sto som ska föla osv...
Men sen är inte klockslag skrivet i sten heller, är man klar 22,30 så blir jag inte grinig heller..

Tänkte även ha en Wascator i stallet för att kunna tvätta täcken.
Men kom då att tänka på, vill man att det ska ingå i stallhyran eller är det bättre om man får betala tex 30kr/gång man använder den?
Tänker samma sak med spolspilta om man vill tvätta hela hästen?
Jag som personligen inte spolar eller tvättar så mkt så spelar det ju ingen roll, men om det kommer ngn som tvättar många täcken och ofta och vill bada sin häst ofta kommer det ju bli en betydligt större kostnad än typ 4-5 maskiner med tvätt som jag skulle köra om året..

Senast ändrad:

Då låter det som om ditt stall gott och väl hamnar i det högra prisspannet :)

Pentry är för min del väldigt ointressant, fika kan jag lika gärna göra sittandes på en höbal i stallgången eller på en uppochnervänd hink i solen utanför (om jag nu promt måste fika när jag är i stallet). Likaså att äta mat i stallet är också ointressant, åker jag till stallet så äter jag innan om jag vet med mig att jag blir sen.

Eget foder vill jag absolut köpa in själv :)

När jag byggde stall gjorde jag det utefter vad jag själv under alla år som hyresgäst hade för önskemål. Allt det som du tar upp är bra saker, men för mig har också kvaliteten på stallet och stallmiljön för hästarna varit viktig. Rejäla, säkra boxar och bra luft inomhus. Också möjlighet till många timmars utevistelse, men det kanske är en annan sak och hör inte till din fråga.

Jo jag har också tänkt så, men jag tror inte jag behöver ha så mkt för att vara nöjd...

Saker som god ventilation i stallet och minst godkända mått på boxar av bra kvalité känns för mig som självklart.
Dessutom kommer det stå en djurskyddsinspektör i stallet med extremt känslig nos så där skulle jag få höra om något inte är som sig bör väldigt fort...

Tänkte mer om det finns några speciella önskemål som man ofta saknar?
Är det något speciellt jag ska tänka på?

Är det bättre att betala per gång man använder tvättmaskinen och "slösar" på varmvattnet när man badar eller ska man ha en förhöjd stallhyra som ska täcka upp för vissa som vill duscha/bada hästen och tvätta ofta?

Dock kan jag känna att det skulle bli orättvis i förhållande till såna som jag själv inte nyttjar såna saker i så stor utsträckning om man sätter en förhöjd stallhyra på alla.

Hur tänker ni andra?

Jag tror nog att det är vettigast att ha en fast kallhyra för box och vad som ingår i denna (vatten, el, hagar o.dyl) och sedan lägga på engångssummor för övriga faciliteter (tvättmaskin och liknande). Duschen kan man lösa med poletter eller liknande som man kan köpa, då gör ingen av med mer vatten än man betalar för (alternativt betalar för vatten som ngn annan gör av med).

Personligen känns detta upplägg iaf bäst för min del. Väljer jag ditt stall för boxar, hagar och ridvägar (och den fantastiske hyresvärden?;)) men inte tvättmaskinen eller duschen så tycker jag att det skulle kännas tråkigt att behöva få med merkostnader som läggs på hyran när jag inte är i behov av de posterna.

Betala per gång när man använder tvättmaskin är väl bäst. Så var det i ett stall jag stod i och det funkade bra. Däremot skulle jag aldrig vilja stå i ett stall där man får betala för att duscha hästen per gång :crazy: känns faktiskt väldigt snålt och då skulle jag nog fundera på vad mer stallägaren snålar på.

Ordentlig spolspilta med varm och kallvatten är ett krav för mig. En stor garderob med dubbeldörrar, alltså ca 120 cm brett (?) med hyllor och krokar osv är väldigt praktiskt. Man kan då förvara täcken ovanpå skåpet. Samt på loft/osv.

Uppvärmd, fräsch sadelkammare är viktigt. Även ordentligt utrymme för fodertunnor osv, i separat utrymme. Samt större tvättmaskin, mkt praktiskt. Toalett, dusch och pentry är oviktigt.

Ang. kallhyra så kanske 700-800 kr? Jag betalar 900 i kallhyra och har min häst 25 minuter med bil från stockholms innerstad. Då ingår alla fodringar året om samt utsläpp, insläpp sköter inackorderingarna. Då räknar jag med paddock men inte ridhus. När/om du har ridhus kan du lägga på 500 kr.

Det där med hö tycker jag man kan komma överens om, att du kan ta in extra mkt om dom vill köpa från dig, men kunna köpa eget om man har krav på annat hö/silage lr till fånghäst mm, eller svårfödd. Kan du skilja mkt i värden. Kraftfoder köps absolut in själv. Strö tycker jag ni kan ha samma, du köper in men dom köper av dig.

Lycka till!

Lycka till!

Senast ändrad:

Om man läser trådarna som folk som har inackorderingar här så drar man den här slutsaten :devil:

1. Billig stallhyra, gärna på kredit
2. Kunna komma till stallet vid 21-22 tiden på kvällen.
3 Inga utsläpp eller att dom tidigast är kl 11 på "morgonen"
4. Att stallägaren gratis ställer upp och tar hand om hästen när dom reser bort
5. Stallkamrater med mkt grejer som inte märker om det försvinner eller "lånas" saker av.

Skämt åsido, själv bryr jag mig om att stallet är helt och rent, att hagarna är välstängslade och stora så hästarna kan röra sig samt att kontakten mellan oss som står där är bra. Spolspiltor och dyl klarar jag mig utan även om den vi har är bra ;)

// Sona, som aldrig kommer hyra ut boxplatser när hon väl köpt eget

Betala per gång när man använder tvättmaskin är väl bäst. Så var det i ett stall jag stod i och det funkade bra. Däremot skulle jag aldrig vilja stå i ett stall där man får betala för att duscha hästen per gång :crazy: känns faktiskt väldigt snålt och då skulle jag nog fundera på vad mer stallägaren snålar på.

Varför är det snålt?

Det är en väldigt stor kostnadsskillnad om man väljer att bada hela hästen var och varannan vecka jämfört med som jag max 1 gång om året...
Jag som stallägare vill ju inte betala för att ha en inackordering direkt...

Jag tänker som så att självklart ska man kunna spola av leriga ben, eller ett sår och bada hästen någon gång per år men just de som gör det ofta ja då blir det ju en betydligt större kostnad framförallt när man får varmvatten genom el...
Då torde det ju vara mest rättvist att den som använder väldigt mkt varmvatten får stå för det?
Och vi andra som väljer att inte använda så mkt varmvatten slipper betala för andra som gör det.

Varför skulle jag snåla på viktiga saker? Det är knappast viktigt att bada hästen ofta...

KL

vad jag skulle kolla på som inackordering (jag som är uppväxt på egen gård : P) är väl känslan av stallet mest, att det är lite gediget och bra tänk bakom, så behöver det inte alls vara flådigt. Bra boxar, rymligt i stallet, bra ventilation, fina hagar och bra rutiner!

Jag vill inte ha för snäva mått (även om jag inte vill stalla in i en maskinhall) så att man kan mötas och man kan ställa sin ryktlåda på gången utan att det blir fullt på gången. Bra ställe där man kan putsa! det är viktigt för mig, vill inte bara doppa/skölja bettet.... Hagarna ska vara av bra mått så att även dem är små rasthagar så ska dom kunna dansa brejk. Bra rutiner är alltid önskvärt, en stallägare som kollar till och gärna gör något pass om dagen så att denne ser hur stallet ser ut och funkar i praktiken. Inga kvällsfodringar vid 8-9 för mig. Dels för att man ofta inte är klar förrän 9 ibland 10, men framförallt för att om det ska fodras vid 9 nästa morgon... alldeles för långt för mig. (som fodrar vid 23 och nästa vid 7-8).

Uppvärmd sadelkammare är ett måste. Ang. toa nöjer jag mig med utedass. Vatten räcker med kallvatten eg. men en liten beredare är inte så dumt.

kan du inte göra så att det alltid är kallt vatten i duch spiltan och att det går att koppla in varmvatten ibland men att man då får betala.
att spola av leriga ben och snabb spola av halsen efter ridning behöver man inte varmvatten till, då slipper du också att folk slösar på varmvattnet varje dag.

och sen om utrymme, har du t ex ett stall med en del till inacorderingarna och en till dig så är det super om de får dela på sadelkammare och inreda själva. dvs du sätter upp en sadel hängare var men med plats för en extra till varje häst, och vars en garderob + öppen hylla.
paint :p
32609526.jpg

röd= extra sadelhängare, orange= garderob, brun= hylla, grön = täckes hängare till blöta täcken ^_^
den streckade linjen är en osynlig gräns för inackorderingarnas utrymme.

Däremot skulle jag aldrig vilja stå i ett stall där man får betala för att duscha hästen per gång :crazy: känns faktiskt väldigt snålt och då skulle jag nog fundera på vad mer stallägaren snålar på.

Jag tycker inte att det är det allra minsta snålt faktiskt, bara förnuftigt.
Vatten kostar, i synnerhet om det skall värmas upp först.

Jag tycker du har bra ideer. Mycket av det du tar upp har vi redan i mitt stall, fast vi har separat sadelkammare och förvaringsutrymme. Vi har uppvärmt omklädningsrum och även kök där vi sitter o fikar och har stallmötena. Varmvatten bara i köket så hästarna får tvättas i kallvatten i spolspilta.
Vi får komma o gå som vi vill, inga tider bara vi släcker efter oss.

Lycka till!

Jag skulle föredra om det som finns att använda ingår i stallhyran. Tror att det lätt kan bli småtjafs annars, vem som spolade med si och så mycket varmvatten, vem som använde tvättmaskinen..."Det var inte jag..." Klassiskt uttryck;)

Annars tycker jag själv att det är bra med spolspilta, att gödselplatta/container är lätt att tippa i, gärna nedsänkt (hur många har inte balanserat på den där smala brädan uppför med en full gödselkärra?) toalett, behöver inte vara så avancerad, uppvärmd sadelkammare, hyfsat rymlig sadelkammare (men egen är för liten:( ) bred stallgång, ganska rejäla boxar, enkel hantering av hö, strö mm.

Men det viktigaste av allt - en god stämning! Alltså- ingen whiteboard med klagomål (man kan ha en för ren information), inga arga lappar, inga överenskommelser via sms. Raka besked och kommunikation! Det är nog viktigast för trivseln.

Senast ändrad:

*KL*
Jag själv skulle inte stalla in min häst i ett stall utan spolspilta med varmvatten, tror att om man inte är van vid att ha det, nä då är det ju inget man saknar, men när man väl har haft det så vill man inte vara utan. Skulle aldrig spola av min häst med kallt vatten på kroppen, bara benen, varken sommar eller vinter och därför vill jag ha varmvatten.

Gärna lite större boxar än medel då även de flesta hästarna är lite större än medel och för att man inte ska behöva tänka på det.

Plats för att förvara iaf täcken skulle uppskattas, tar alldeles för mkt plats i sadelkammaren tycker jag.
En garderob tror jag skulle räcka alldeles utmärkt för den utrustning som man använder mest, och även en sadelhängare. 1-2 tränshängare är att föredra.

Täckeshängare antingen vid resp. box eller en vägg för alla boxar där man hänger de aktuella täckena.

Möjlighet att köpa in foder gemensamt och även att köpa strö av stallägaren.

Utedass/mulltoa är ju en klar fördel jämfört med att låna hästens box/gödselstacken.
Micro, Kyl/frys är väldigt bra för t.ex sådana som mig som åker direkt från jobb till stallet, lätt att ta med mat att äta.

Men tänket "ge och ta" är viktigast, inte "det där är inte mitt så då bryr jag mig inte". Så det som gör att ett inackorderingsstall blir trevligt är just personerna. Så ha ordentlig "intervju" och ta referenser. Gärna kreditprövning

Det viktigaste för mig är självklart att hästen har det så bra som möjligt och att det finns goda träningsmöjligheter (stora hagar med bra underlag, kvalitativt foder i tillräcklig mängd, bra ridvägar, paddock etc.) men näst efter det så är jag beredd att betala mer för att själv få en bekväm vistelse i stallet. Någon sorts toalösning, möjlighet till att värma upp mat, spolspilta för tvättning av hästen inför tävling (skulle aldrig tvätta min häst med kallt vatten), bra möjlighet till förvaring av grejer m.m.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 488
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 912
Senast: Blyger
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 670
Senast: Karamello30
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 530
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2