vad vet ni om Heartbreaker och Heartbeat?

Sv: vad vet ni om Heartbreaker och Heartbeat?

Heartbeat var tydligen helt fantastiskt fin på hingsthoppningen i Herning enl bekanta som var där...Har sett en del föl nu efter honom och dom har inte varit grova, men däremot haft väldigt vacker framdel. Han har ju fullblod i 3:e led och på en del kanske det slår igenom beroende på vad man har för sto...

Heartbeat är en mycket intressant individ och det skall bli spännande att se hur han utvecklas.
Tänkte kommentera två saker.
Dels har hans dräktighetsstatistik inte varit bra (hela hans kull, dvs Danmark). Tror det var första året i o f, vilket kan vara effekt av en ung hingst som tappades hårt. Men jag valde bort honom pga av detta. Sedan vet jag att han haft fin semin här i Sverige, men det är ju inte det enda som avgör dräktighet.
Det andra är kommentarerna kring att han lämnar ädelt. Det känns som en kommentar som kommer från att man titta på sina egna föl med "rosa glasögon". Objektivt, kan detta verkligen stämma? Han har Heartbreaker-Ramiro.... inte direkt några förädlare, snarare tvärs om! Ok, han har xx i tredje led men ändå. Jag skulle ta honom för flera anledningar men att han skulle vara en förädlare skulle inte vara en av dom. Det tror jag när jag ser åtmintone ett antal treåringar efter honom.
Jag har själv använt detta blod, i Orlando och kan mycket väl använda både Heartbreaker och Heartbeat även framöver men man skall vara realistisk i sina hingstval.

Tack för tipsen. Tycker om Quite Easy, men min erfarenhet är att han kan lämna ganska smått. Detsamma gäller Guido.

Majim har mycket fullblod och det har jag redan gott som det är. Dessutom har han Sit This One Out xx som morfar. Vet en häst som var lätt virrig i pannloben och mycket känslig efter denna hingst. Men det kanske har "avlats" bort nu.

Vet någon hur gamla de äldsta Heartbeat-avkommorna är?

Tror de blir 3 i år.

Heartbreaker lämnar fantastiska hopphästar,men åt det mindre hållet och riktiga hårdingar.

Har förstått att Heartbreakers avkommor kan vara tuffa, men hur är det med Heartbeats avkommor? Blir fortfarande varnad för att använda honom...

Lite knepigt det där att Heartbeat har fin semin i Sverige och dålig i Danmark? Har du ngn teori om varför det kan vara så ? Bäst borde det ju vara på hans egen hemmastation tycker man ? Jag har svårt för att få detta att gå ihop.Och Stall Cajus är väl hans hemmastation och borde, tycker man ha den erfarenhet och kunskap som krävs.

Om man tittar på hans (danska) dräktighetsstatistik från den första tiden så var den inte bra.
Senare (typ året efter) vet jag stationer här i Sverige som använt honom och som rapporterat bra rörlighet.

Det ena har inte nödvändigtvis med det andra att göra. Dels är rörlighet ej detsamma som dräktighet, dels kan hingsten ha förändrats.

Nu visar man bara de sista årets siffror och det var 150 betäckningar och 137 föl om jag fattar det rätt. 77% vilket är ganska ok. Var betydligt lägre förut, om jag minns rätt neråt 50-60%.
(OBS i Danmark bara)

För er som är intresserade kan jag också visa vad danskarnas fölbesiktning visade.
FØLBESKRIVELSE 2007
Ensartede, passende store og muskuløse føl med et udtryksfuldt hoved. Stort, velmarkeret sadelleje og et velformet, muskuløst kryds. Særdeles god og velafbalanceret galop. Hingsten præget sit afkom positivt og kan benyttes på et bredt udsnit af springbetonede hopper.
46 føl besigtiget over to årgange.

Vet inte om ditt "bitska" inlägg var riktat till mig eller?
I så fall kan jag lova dig att jag definitivt Inte har några rosa glasögon vad gäller avel/val av hingstar/val av avelsston eller förmåga att kritiskt granska mina avkommor! Är snarare känd för att vara "för" kritisk.
Har själv ingen Heartbeat avkomma ännu, men förhoppningsvis i maj.
Men däremot har jag sett ett par stycken om du läser mina tidigare inlägg, som har varit väldigt fina, med en fin framdel.
Jag har aldrig skrivit att han är någon "förädlare", däremot har jag svarat positivt om ett föl i tidigare inlägg. Men som jag också skrivit så beror det ju också på vilket sto man har, så är det ju med all avel.
Har själv använt RobinZ på mitt Irco Marco sto och fick en avkomma som blev ett mkt ädelt sto...Vilket den kombinationen inte tyder på när man stirrar i papprena på hästarna.
Vi får bara hoppas att fölen blir fina och kommer fram som bra tävlingshästar i sporten så småningom.

Vet inte om ditt "bitska" inlägg var riktat till mig eller?
Ber om ursäkt, saknades ett *knapplån* i början

I så fall kan jag lova dig att jag definitivt Inte har några rosa glasögon vad gäller avel/val av hingstar/val av avelsston eller förmåga att kritiskt granska mina avkommor! Är snarare känd för att vara "för" kritisk.
Ok, grattis, det är få förunnat att kunna se sina egna föl objektivt. Jag har själv åkt och visat världens finaste fölungar bara för att komma hem med en Klass II rosett. Jag pekade inte ut någon utan reste en fråga: Lämnar verkligen Heartbeat ädelt?
Kan ju vara så att hans möderne slår igenom vilket skulle göra honom ännu mer intressant för svenska ston. Finns ju sådana exempel. Hans möderene vill jag minnas är av fin kvalitet, men finns andra här som vet mer om det.
Sorry om du uppfattade dig utpekad, det var inte min avsikt.

Har själv använt RobinZ på mitt Irco Marco sto och fick en avkomma som blev ett mkt ädelt sto...Vilket den kombinationen inte tyder på när man stirrar i papprena på hästarna.
Jag har själv haft en otroligt ädel och vacker häst efter Beach Boy - Irco Marco, som dessutom vann massor av blågula rosetter... i dressyr. Så nog vet jag att vad som står i papperen inte alltid är vad som står på stallbacken.

Vi får bara hoppas att fölen blir fina och kommer fram som bra tävlingshästar i sporten så småningom.
Den förhoppningen delar vi helt.

Kan också tillägga att jag inte alls håller för orimligt att jag använder Heartbeat i år för ett av våra ston. Har absolut inget emot hingsten, snarare tvärs om.

Knapp

Den 10 april kom en liten Heartbeat hingst. En riktig tuffing som efter bara två veckor smet under stacketet och rymde från hagen. Väldigt social och kommer springande när man kommer in i hagen. Älskar att bli kliad och sitter man i gräset försöker han sätta sig i knät eller lägger sig bredvid. Rör sig jätte trevligt.

Knapp

Den 10 april kom en liten Heartbeat hingst. En riktig tuffing som efter bara två veckor smet under stacketet och rymde från hagen. Väldigt social och kommer springande när man kommer in i hagen. Älskar att bli kliad och sitter man i gräset försöker han sätta sig i knät eller lägger sig bredvid. Rör sig jätte trevligt.

20153944.jpg

Mamman är irlänsk, hon är syster med Roynes förra häst Richmond Park.

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 011
Senast: Nafayette
·
Avel Pga av en olycka i söndags där jag fick en fraktur på en ryggkota och måste vara borta fran tävlingsbanorna ett halvår tänkte jag...
2
Svar
37
· Visningar
5 175
Senast: maria_b
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 213
Senast: pastejja
·
S
Avel Hej! Funderar på att betäcka med den fina hingsten Heartbeat DVH. Skulle gärna vilja veta lite mer om hur hans avkommor blir som...
Svar
2
· Visningar
1 623
Senast: Emsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka