vad vet ni om Heartbreaker och Heartbeat?

T

Tinda

Hej!

Jag har ett sto som ska gå 3-årstesten i vår. Efter detta planerar jag att betäcka henne. Hon är efter Oramé och en fullblodsmamma (som gått 1,40 i hoppning).
Hingsten behöver ha följande kvalitéer:
Ge föl med lite storlek (då hon bara verkar bli något över 1,60)
Ha bra hopp-scoop (då hon är väldigt kvick och teknisk)
Ha godkända gångarter
Inte vara för långlinjerad (då hon är det)
Ha bra temprament (hon är ganska tuff)

Har funderat på Heartbreaker eller Heartbeat. Vet någon hur dessa avkommor blir?

Andra hingstförslag?

Sv: vad vet ni om Heartbreaker och Heartbeat?

Intressant att ingen kommenterat detta. Förmodligen fel forum för mig.

Till våren kommer här föddas en heartbeat avkomma, Heartbeat valdes till detta sto för att förbättra scoopet samt få en lite större avkomma än mammman. Såg Heartbeat i Falsterbo och blev mycket imponerad av honom.

Som en till kandidat, Lucky Point HE:d

Tänker på Guido och Majim G :)
Verkar lämna trevligt, både gång och bra hopp, normala i storlek, (Guido är kompakt och Majim fick en 10 på sin typ?) Och trevliga i tempramentet, har dock hört att Guido kan lämna lite busiga avkommer.

Eller Quite Easy lämnar ju också både gång och hopp:idea:

Har funderat på Heartbreaker eller Heartbeat. Vet någon hur dessa avkommor blir?

Heartbreaker är en högt meriterad avelshingst som har lämnat många fina avkommor, tex 12 godkända hingstar i Holland

Inget direkt tips men måste få säga att jag är ruskigt avundsjuk på dig! Försökte för fyra år sedan betäcka med Oramé, men det tog sig inte och blev bannat dyrt iom att han endast finns tillgängligt på fryst. :(

Lucky Point HE som redan nämnts valde jag förra året, tyvärr så kastade min unghäst en månad innan det var dags, skulle blivit en svart fölis med vita strumpor bak. :cry:

Tack för tipsen. Tycker om Quite Easy, men min erfarenhet är att han kan lämna ganska smått. Detsamma gäller Guido.

Majim har mycket fullblod och det har jag redan gott som det är. Dessutom har han Sit This One Out xx som morfar. Vet en häst som var lätt virrig i pannloben och mycket känslig efter denna hingst. Men det kanske har "avlats" bort nu.

Vet någon hur gamla de äldsta Heartbeat-avkommorna är?

Aerline H kanske vore något. Har inte spanat in honom tidigare. Kul med både Cortez och Nimmerdor. Tycker dock att hans ston verkar kasta ganska mycket (enligt Hingstkalendern 2007). År 2005 kastade hans ston 10 av 24 föl, och 2004 var det 14 av 31 föl.

Hmm.. Jag vet inte, men när mamma betäckte sitt sto(Magnolia, e:Amulet) fick hon ett levande stoföl- Ayla(Stoet fölade 2002)
Nu är Ayla såld och har det bra i sitt nya hem!:D Jag har för mig att Ayla hoppade bra på något test..

Aerline H kanske vore något. Har inte spanat in honom tidigare. Kul med både Cortez och Nimmerdor. Tycker dock att hans ston verkar kasta ganska mycket (enligt Hingstkalendern 2007). År 2005 kastade hans ston 10 av 24 föl, och 2004 var det 14 av 31 föl.

Hmm, det är inte hur många som har kastat utan hur många som har fått föl. Kastning är ju bara en av orsakerna till att du inte får bebis, även stona som inte tog sig finns med blend dom 10 av 23 och 14 av 31...:idea:

Heartbeat vet jag inte om, men Heartbreaker rekommenderas inte till små ston (han är väldigt liten själv). Han har också ganska skarpt lynne, avkommorna är inte alltid allemanshästar precis.
Hör till mina favoriter, urläcker! :d

Maila Lena Zeilot , eklunda stuteri, ang avkommor efter Heartbreaker, mitt sto har en avkomma hos henne efter just honom ...KANON...är det enda jag kan säga, vet inte så mkt om hans son heartbeat han är ju rätt ung...

Aerline H skulle mycket väl kunna passa ditt sto. Han har ett gott temperament, god gång och fin hoppförmåga.

Har du inte funderat på Orlando? Visserligen finns han bara på fruset men det gör ju även Heartbreaker. Orlando har hög dräktighet på fruset. Heartbeat har också väldigt bra kvalitet på transport. Jag har tre avkommor efter Orlando och Heartbeat och de är lika i det att de är stora och har en del nerv. Heartbeatfölet är känsligast. Hon har bra trav och galopp, mycket resning och blir stor (mamman är 160 cm). Orlandoavkommorna blir runt 170 cm (en mamma är 162 cm och en är 170 cm). De är lätta i typen och snygga att se på. Den ena har mycket bra galopp och även bra trav medan den andre har lite sämre gång men mjuka rörelser. Det är i mitt tycke väldigt trevliga individer. Jag har försökt två gånger till med Orlando men det ena stoet blev inte dräktigt och det andra blev dräktigt med tvillingar och fostret försvann nog efter att veterinären klämde det ena. Funderar på att använda honom igen trots att det bara finns fruset.
/Coj

Coj! Hur är mamman till Heartbeat-avkomman i lynnet? Är hon mindre känslig?

Tycker om vissa Orlando-avkommor, men har även sett sådana som är tjuriga och inte vill rätta sig ordentligt i löshoppningen. Men snygga, det är de allihop!

Mamman till Heartbeatfölet är inte speciellt nervig eller känslig (förutom sprutor då!) men har en massa energi och lekfullhet. Släkten är full av energi kan man väl säga. Lite för mycket ibland! Det med känsligheten kan ju ändra sig mycket med tiden. Mamman har Pilotblod i sig och det kan ju också slagit igenom. Jag valde Heartbeat eftersom jag ville ha storlek och absolut det blodet och när Orlando bara fanns på fruset blev valet lätt. Sen var det ett plus att få en hingst med så pass bra gång på köpet.
/Coj

Senast ändrad av en moderator:

Har betäckt med Heartbeat i år efter att jag sett honom i Falsterbo som 5-6-åring, samt stod uppstallad i samma stall på unghäst VM i Zangersheide nu i höstas, Verkar vara en mkt trevlig hingst med bra temperament både i stallet och på tävlingsbanan, Dessutom har han ju fantastiska siffror från sin prövning i Danmark, samt en MKT intressant härstammning och bra storlek. Heartbreaker är ju känd för att lämna smått, men här har vi ju Ramiro som kan hjälpa till lite med storleken. Av det jag sett i Sverige så verkar han vara en typ förbättrare. Vi håller tummarna och ser vad som kommer ut till våren...

Kom även att tänka på Camaro M, tycker att han är grymt snygg, tävlar själv både hopp och dressyr och har lämnat lite av varje med bra temprament. Plus att där är ju en bra storlek på honom ;)

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 011
Senast: Nafayette
·
Avel Pga av en olycka i söndags där jag fick en fraktur på en ryggkota och måste vara borta fran tävlingsbanorna ett halvår tänkte jag...
2
Svar
37
· Visningar
5 175
Senast: maria_b
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 213
Senast: pastejja
·
S
Avel Hej! Funderar på att betäcka med den fina hingsten Heartbeat DVH. Skulle gärna vilja veta lite mer om hur hans avkommor blir som...
Svar
2
· Visningar
1 623
Senast: Emsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur