Vad väljer ni bort?

Emtherlia

Trådstartare
När ni handlar, vad väljer ni bort på grund av moraliska och etiska värderingar?

Allt från ett specifikt märke till en specifik affär till en specifik produkt osv. Är det någon grej ni först valt bort för att sedan börja köpa igen?

Jag köper inte utländskt kött.

Jag köper mejerivaror från Skånemejerier så långt det går.

Jag köper inte grejer med starka kemikalier, massor av schampo/tvål osv går bort där. Samma med tvättmedel, diskmedel osv.

Jag köper inte kosmetiska varor från märken som djurtestar. Vilket har gjort att jag måste hitta en vettig tandkräm som funkar på mina känsliga tänder, Sensodyn djurtestar nämligen. Enda undantaget är läkemedel.

Och just det, jag har aldrig handlat på Lidl pga deras personalpolitik (som väl har ändrats?) och har även några andra såna butiker som jag inte stödjer.

Jag väljer bort räkor på restaurang, älskar mangroveträsk och tycker de ska få leva. Lägger ofta in veto mot räkorna när jag är i sällskap och argumenterar varför kompisarna inte ska äta räkor ute.

Jag väljer bort RyanAir pga personalpolitiken och argumenterar flitigt för att andra ska skippa dem också.

Är nog sällan så att jag ser det som att jag väljer bort någonting, vi försöker helt enkelt välja bästa tillgängliga alternativet som vi kan nöja oss med när vi handlar. Så finns inte tex kött som känns okej kanske vi väljer att göra en vegetarisk rätt av det vi tänkt oss istället, men då blir det ju mer att jag väljer något annat istället.

Ekologiska (eller om butiken har frigående utomhus räcker det) ägg är dock en såndär sak som finns inte det, så ska vi inte ha några jävla ägg alls, tack, när vi handlar.

Här köps inget som kommer från Nestlé.

Mat väljer vi ekologiskt så gott det går och värstingarna (typ vindruvor, paprika mfl) väljs bort helt om det inte finns eko.

Vill gärna ha tandkräm/schampo mm som inte innehåller sls, till oss vuxna är jag dock inte så principfast, men till sonen vägrar jag köpa om det innehåller suspekta ingredienser.

Jag väljer bort kött av etniska anledningar.
Skulle heller inte få för mig att köpa annat än eko ägg.

Sen är det ofta jag väljer bästa tillgängliga, ex. finns inte laktosfri eko mjölk så köper jag den vanliga laktosfria mjölken.

När ni handlar, vad väljer ni bort på grund av moraliska och etiska värderingar?

Allt från ett specifikt märke till en specifik affär till en specifik produkt osv. Är det någon grej ni först valt bort för att sedan börja köpa igen?

Jag köper i första hand ekologiska ägg. Finns inte det så tar jag näst bästa med frigående. Köper inga ägg om dessa alternativ inte finns.
Jag köper inga schampoon med massa konstig skit i som silikoner, parabener m.m.
Jag försöker hålla mig till svenskt kött. Ibland blir det dock annat.

Jag köper bara svenskt kött, fast jag äter väldigt sällan kött. Jag undviker att köpa sånt som fraktats runt halva jordklotet och bojkottar produkter från Israel. Jag väljer helst ekologiskt och undviker produkter med många tillsatser eller massa socker.

Jag retar mig mycket på fånig reklam och det finns märken jag aldrig köpt för att de haft så usel reklam, typ vitamininstitutet i Schweiz. Av samma anledning köper jag alltid samma märke på tandkräm och tvättmedel.

Det finns en elektronikkedja där jag blivit nonchalant behandlad flera gånger, i olika butiker. De manliga expediterna lägger ner mycket tid på de manliga kunderna men är korta mot de kvinnliga. Där handlar jag inte heller.

Har inte ätit kyckling (förrutom när jag blev bjuden på det hos min mans kompisar) på tre år. Väljer bort kyckling då den hanteringen är inget jag vill gynna.
Väljer att inte handla på Toys r us, då deras personalpolitik för några år sedan, gjorde mig arg.
Naturligtvis inte angora-päls produkter, eller dun.
Helst handlar jag lokalt, och undviker shoppingcentrum. Gynnar gärna småföretagare.

Naturligtvis inte angora-päls produkter, eller dun.
Ja, just det, självklart inte dun eller päls.

Jag väljer bort räkor på restaurang, älskar mangroveträsk och tycker de ska få leva. Lägger ofta in veto mot räkorna när jag är i sällskap och argumenterar varför kompisarna inte ska äta räkor ute.
+ 1 på den. Jag äter inte skaldjur, men älskar sushi, såklart väljs räkorna bort även där. Men det finns ju även andra etiska själ att vara nogrann vid val av fisk - som jag försöker följa. Men det tycker jag är snårigare och svårt.

Köper bara svensk kött. Ekologiska ägg. Kaffe köper jag eko och fairtrade. Andra varor väljer jag ekologiskt om det finns.

När jag äter sushi väljer jag bort räkan.

Jag väljer bort kött, ägg som inte är ekologiska, grejer som kommer från eller tillverkats i Israel och Barillas produkter.
Annars har jag inte ekonomi till att vara sådär jättepetig, men i möjligaste mån väljer jag ekologiskt och rättvisemärkt.

Jag köper inte något från Israel, Skulle inte kunna tänka mig att resa till en diktatur eller förtryckarregim på ren semester. Bara svenskt kött, ägg från lokal producent med bra djurhållning.
Aldrig vindruvor eller paprika pga bekämpningsmedel. Inte besprutade bananer. Bara svenska tomater (mest för smaken :o)

När ja var som mest aktiv i kampen mot apartheid köptes inget från Sydafrika. Över huvud taget undviker jag sådant där det påtalats missförhållanden inom närtid. Saker och förhållanden ändrar sig - som tex i Sydafrika - så få beslut är eviga.

Jag gör så gott jag kan helt enkelt.

Kött från utlandet köper jag aldrig. Det spelar ingen roll om den danska fläskfilén är nästan gratis.
Äter inga skaldjur alls, och påpekar gärna att även andra borde låta bli jätteräkor.
Köper helst ekologiska bananer, men det händer nån gång ibland att det blir vanliga fulbananer om det inte finns (försöker dock att låta bli att köpa alls i de fallen).
Tvättmedel blir från änglamark eller grumme, aldrig några andra märken.
Väljer hellre ekologiska ägg än övriga, i andra hand blir det frigående utomhus. Några burägg vill jag inte ha, därför bunkrar jag av tidigarenämnda när det är bra pris.
Finns med största säkerhet fler liknande exempel, men som jag inte kan komma på på rak arm.

Över huvud taget försöker jag få in mer ekologiskt och lokalproducerat i mina köp. Det gör ju inte många kronor per matkasse att byta ut flera varor, och dom pengarna lägger jag gärna på miljön, att människor ska slippa jobba bland gifter och min egen hälsa.
Köper också gärna varor med nedsänkt pris pga kort datum, det är så himla onödigt om det skulle behöva slängas och jag tjänar dessutom en slant på det.

Hur mycket produkter är det som kommer ifrån Israel till oss egentligen? Vilka är de vanligaste?

Har för mig att jag sett jordgubbar från Israel någon gång, antar att det är lite fler saker i just frukt och grönt-avdelningen?

Själv äter jag inte kött. Äter fisk men inga jätteräkor eller tonfisk. Undviker rödlistad fisk. Det enda jag vet om att jag kommer att äta som numera finns rödlistat är svenska räkor...

När jag köper hundmat undviker jag att köpa sådant som innehåller kyckling och köper bara ekologiska ägg. Finns det inga blir det inga - frigående tycker jag är i princip är lika vanskliga som burägg. Det är ju inte så att de går fritt ute på gården och pickar för att de är "frigående".

Flyger inte med Ryanair. Undviker att köpa varor som rest jorden runt om det finns andra alternativ.
Försöker köpa så mycket ekologiskt det bara går.

Köper inte utländskt kött, icke ekologiska ägg. Äter inte jätteräkor på restaurang. Mycket annat också ekologiskt men dessa tre är de enda jag kan säga att jag alltid håller på.

Sen flyger jag inte med Ryan air. Men det är lika mycket i ren självbevarelsedrift som att jag inte vill stödja deras personalpolitik.

För mig spelar det heller ingen roll om den danska fläskfilén kostar 10, 20, 40 eller 80 kronor. Den kommer inte med - om den inte skulle vara ekogris från världens bästa ekoslakteri - som ligger i Danmark. Men det fina köttet kommer sällan till Sverige, eftersom dansk gris är så stigmatiserad här.

Köper gärna kött från utlandet, producerat med bra djurskydd och hög kvalitet. Liksom gärna närproducerat kött av hög kvalitet.

Om skalet ska användas på exempelvis citroner, blir det ekologiska för att vara säker på att det inte är besprutat.

Undviker produkter från Israel och Ryssland.

Ett litet tips till er som tycker att det är viktigt hur äggen är producerade är att gå med i en FB-grupp som heter "Ägg nära dig". Där finns listor på hobbyhöns-ägare som har överskott på ägg värpta av glada hönor, uppdelat län för län. Med lite tur hittar ni någon inom vettigt avstånd.

Jag köper inte produkter från Barilla. Köper bara ekoägg, ekopotatis och ekopaprika (hoppar över om det inte finns).

Inte heller räkor etcetera, men det är inte på grund av etiskt ställningstagande utan för att jag inte äter det alls.

Min son äter bara ekologisk barnmat, så väljer bort allt som inte är eko till honom.

Liknande trådar

Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 898
Senast: lingonben
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka