Vad väger foderkalk?

Nomina

Trådstartare
Till hösten kommer jag förmodligen få börja ge min häst foderkalk för att balansera upp Ca/P kvoten.

Har googlat och sökt i forumet, men hittar ingenstans hur mycket t.ex. en matsked väger? Har hört 20g, men har hört från andra att det är mindre. Någon som har koll? :p

Sv: Vad väger foderkalk?

Vet inte vad kalk väger, vill bara påminna om att foderkalk inte är 100% kalcium vilket många tror!

Nejdå, det är jag medveten om, men med 20g foderkalk (med allt vad det innehåller) tillsammans med hans övriga mat får jag:
37,5g Kalcium
25,4g Fosfor
14,8g Magnesium
Alltså en kvot på exakt 1,5, och lagom mängd mineraler överlag för min häst :D

Det är räknat på vad hippocampus säger att foderkalk innehåller.

Har du redan fått analysen på vinterns grovfoder? Lyckos dig. Mitt grovfoder är inte ens slaget än pga allt regnande

Quickeman: Eftersom jag inte har någon foderkalk hemma än, helt enkelt :)

arabia: Vi kommer ha kvar förra årets grovfoder ett par månader extra, eftersom vi är nöjda med det och det finns så mycket kvar :)

Glimfeather: Tack! Då kör jag på en rågad matsked ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka