Jag kör vanligen utan kraftfoder! Nåja. Luzern i små mängder för att få i hästarna mineral- och vitaminpreparaten och för kontakten och det ger jag året om. annars är detfri tillgång till bete resp hösilage för unghästar och fölston, året om och ingen havre eller annat.
Ridhästarna får begränsad bete hö i en övergångsperiod och sedan hösilage och lite luzernpellets kryddat med lite betfor, men inga större mängder. Jag har hästar som musklar sig lätt, håller hullet och är pigga. Havre är då helt överflödigt och då skulle mina ridhästar bli raketer! Men ok, vi har mycket bra hösilage skördat då det gått i ax men inte i blom, så proteinvärdet är högt.
Jag utfodrar alltså nästan enbart med proteinrikt grovfoder. På vissa hästar kan jag öka luzerngivan ordentligt om det behövs. Det beror ju på typ av häst, lättfödd eller svårfödd, och hur mycket den rids. Riktigt svårfödda ger jag kornkross. Jag använder faktiskt inte havre! Havre gör hästarna heta och en ökad giva kan göra att hästen tappar i vikt istället!
En foderstat är bara en gov uppskattning. Två likadant byggda hästar, lika stora, väger lika mycket och rids lika mycket kan ha väsenskilda portioner för att den ene är lättfödd och den andra inte.
Jag följer tumregeln minst 1½ kg grovfoder per 100 kg häst och dag och sedan justerar jag den efter hand genom att fortlöpande kolla hur hästen känns i hull, hur den musklar sig också vidare. En del hästar behöver det dubbla mot vad de skulle behöva enligt foderstaten och då måste man ge dem det!
Jag har faktiskt haft minst tre svårfödda islandshästar där man varit tvungen att fodra ordentligt. En ung islandshingst krävde lika mycket mat som mitt svårfödda fullblod! Så det är väldigt individuellt från häst till häst och facit är hästen själv och där måste man kolla hela tiden.
Inte ens en och samma häst kan man ge lika varje år. Mitt 17-åriga sto tappade ovanligt mycket hull i vintras när hon gick med föl vid sidan. Hon har alltid varit rund och lättfödd. Men hon var i det lägre intervallet för normalhull då vi vande av det här året och det gick väldigt fort sista veckorna att gå ner i vikt, trots att jag gav rejält med mat utöver fri tillgång på hösilage. Men nu är hon o de andra fölstona lika feta som vanligt inför vintern.
Det är naturligt för vilda hästar att äta upp sig inför vintern och de som inte rids tycker jag kan få följa naturens gång och alltså är alltid mina fölston feta och unghästarna har alltid rejält med hull.
Anette