Vad vågar jag ge honom?

S

soffii

Min varmblodsvalack verkar få sk. foderknölar av ALLT kraftfoder... :crazy: Hos förra ägare har han inte fått något kraftfoder alls, och då endast haft större knölar på sommaren när han har gått på gräs...
Nu när han snart ska börja ridas ordentligt igen så skulle han ju nog behöva något kraftfoder men vad skall jag ge honom?! Nu får han inget kraftfoder då han fick knölar där sadeln skall vara av krossat korn och Racing Fiberline (melass snitsel som skall blötläggas). Havre ger jag inte så gärna eftersom han är ganska het.. så vad skulle jag kunna ge honom? Vill inte så gärna experimentera mycket, då han är ganska känslig...

Sv: Vad vågar jag ge honom?

Som du nog vet är det ju svårt för någon annan att veta vad din häst tål, men jag kan bara berätta att korn fick min häst också utslag av.
För antingen tål de ju inte vissa foderslag, eller så har man vänjt in dem för fort. Strunta du i både korn, havre och betfor (är ju släkt med melass) uran prova EN annan fodersort, som du vänjer in sakta. Någon som inte innehåller ovan nämnda ingredienser.
Något konkret tips har jag inte tyvärr, gå in på olika fodertillverkares hemsidor och läs vad de olika fodersorterna innehåller.

Joo de vet ja... Ägaren (har honom bara på foder) så gav honom något müsliliknande foder före, som inte innehöll havre men nog lite korn. Han fick visserligen bara några nävar högst av det när han inte blev riden så mycket. Annars skulle det vara ett alternativ bara han tål om man ger mera av det eftersom jag rider ca 5 dagar i veckan...

Hur pass hårt rider du? Vad är det för näringsinnehåll på hans grovfoder? Är du säker på att du måste ge mer än några nävar kraftfoder då?

Det beror på, men skritt, trav och galopp blir det nog. Vi har inte analyserat hans hö, men vi borde göra det. Det skulle nog säkert gå att ge honom endast lite kraftfoder också, bara han inte tappar hull då han är travare. Men det går ju förstås att prova.

Måste du ge kraftfoder då? Om du har bra kvot på höet så behöver man inte komplettera med kraftfoder. Börjar hästen tappa hull - ge mera hö! Mina hästar äter enbart hö och mineraler och de har både fett och energi så att det räcker och blir över... Halvblod, lippizaner och kallblodstravare som tränats "normalt" i alla grenar (inkl fälttävlan, körning, etc)

Okej! Det går ju förstås att prova, han har väldigt mycket energi så säkert skulle han klara sig utan kraftfoder.. Höet vet jag inte om det har någon bra kvot, sj tycker jag det är bra men det borde analyseras.

Se till att skaffa en ananlys på ditt grovfoder så du ser vad det innehåller. Tillsätt ev annat kraftfoder sedan vid ev Behov. Det kanske redan är ett bra grovfoder och hästen kanske inte behöver ha något kraftfoder.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 856
Senast: Cut3Leo
·
Foder & Strö Mina hästar kommer gå på bete i över en månad till och jag känner att nya hästen kan behöva lite kraftfoder för att bygga muskler osv...
Svar
2
· Visningar
882
Senast: BSDC
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?