Vad väger era 3-4 åringar?

Zoya

Trådstartare
Svärmor kom igår med en kul kommentar... att min son är så underviktig att han väger lika mkt som en 2-åring :crazy: (svärmor ät själv överviktig och tycker att äta är typ det absolut viktigaste i livet... sambon var själv en rultig unge som liten)

Min son är tunn och äter tyvärr extremt dåligt )men är pigg och glad ändå) men han är inte någon anorektiker. Han väger 17,5kg och blir 4 år i november.
Vad väger era barn som är i ungefär samma ålder?

Jag menar, inte sjutton väger väl en 2-åring så mycket som 17,5 kg?
 
Sv: Vad väger era 3-4 åringar?

Eric 5,5 år är 99 cm lång och väger 14,7 kg!

Isaac 4 på söndag väger nog 16-17 kg och är nog 97 cm ungefär.

Ingne av dem är underviktiga, de följer sina egna kurvor även om Eric bara vuxit 1 cm på ett par månader, och just den kurvan dalar liten aning. Varken bvc eller läkaren är oroliga för det utan säger att vi är alla olika. När jag var där i går sa jag att jag gärna hade sett några kg till på honom men då sa läkaren att det inte alls behövs, för han ser alldeles frisk och kry ut som det är.

När Eric och Isaacs pappa var 6 år vägde han 15,5 kg och var 101 cm lång. Som 4 åring vägde han 13, 7 kg och var 93 cm lång.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad väger era 3-4 åringar?

Min normalkroppade 6-åring väger ca 21 kg. Inte ett dugg underviktig och håller för åldern en normal längd dessutom :cool:

Det kan ju ge svärmodern något att bita i ;) :devil: :D
 
Sv: Vad väger era 3-4 åringar?

Min 3,5-åriga dotter har äntligen masat sig upp till 16-16.3 kg. På förra BVC besöket vid 2,5 år vägde hon 15 kg. Däremot har hon vuxit så det knakar på längden :eek: (är ca 106 cm nu).

Jag var för säkerhets skull hos BVC innan sommaren då jag helt utan dagis hjälp skulle utfodra henne och visst, hon hade gått ner en kurva, men var ändå helt normal för en aktiv busunge! Du behöver säkert inte oroa dig, men gör du det ändå så skaffa bekräftelse hos BVC och slå i huvvet på svärmor :mad:. Det SYNS ffa på barn om de inte mår bra!
 
Sv: Vad väger era 3-4 åringar?

Min 4,5 åring väger ca 18 kg. Hon är alldeles normal! Både längd- och viktsmässigt.
 
Sv: Vad väger era 3-4 åringar?

Jag har tre barn som alla har varit tunna men följt sina egna kurvor.

Min dotter som i dag är 15 fick under jullovet mellan årskurs 4-5 stå på gräddgödning bara för att skolsköterskan tyckte att 26 kg var lite för lite :angel: Dottern var/är aldrig sjuk eller något så hon var/är bara gjord sådan.

Min minsta tjej som fyllde 7 i sommar är också en smalis men frisk och kry, väger drygt 19 kilo och är ca 122 cm lång.

Så här såg hon ut för fem dagar sedan:

Bild082.jpg



Så länge din son verkar pigg och kry så behöver du inte oroa dig för hans mathållning, äter han dåligt så ge honom det han tycker om.
Min minsta levde bara på pannkakor en period men det tyckte BVC-sköterskan var helt ok så länge dottern fick i sig.
 
Sv: Vad väger era 3-4 åringar?

min son vägde 15 kg som 4-åring och var vädigt smal... 17,5 låter väl normalt? dottern som är 2,5 väger väl runt 13 kg och är väl normal i kroppen... sen beror det ju på hur långa de är oxå...
 
Sv: Vad väger era 3-4 åringar?

Min son vägde 13.4 kg när han var 18 månader.
Kommer inte ihåg vikten vid 2 år.
Han vägde ca 20 kg som 4-åring.
Nu är han 6 år och väger runt 27 kg.
Han är inte tjock.
 
Sv: Vad väger era 3-4 åringar?

svarar alla:

låter som om han är fullständigt normal alltså :) Lång är han ju (drar 110/116 i kläder) och då blir de väl lite mer gängliga också :)

Jag brukar inte bry mig om vad svärmor säger men ibland får man nog av alla gliringar :smirk: Ska till BVC med lillan på freedag och tar nog med storebror då (dagis är ändå stängt så han är hemma) när man ändå är där :)
 
Sv: Vad väger era 3-4 åringar?

Moa är 107 cm & väger 16 kg. (är ~4,5år)

Smal ja, men inte mager.
BVC hade inget att säga om henne.
 
Sv: Vad väger era 3-4 åringar?

Min dotter väger 19,4 och hon är 4,5 år kommer inte ihåg längden men hon ligger över kurvan på längden så vikten är helt ok en bvc och hon är inte ett dugg knubbig.
 
Sv: Vad väger era 3-4 åringar?

haha... ja, det skulle innebära enbart glass, havrebollar, fanta och sådant så det funkar tyvärr inte :cool:

Jag hade en väldigt sund BVC-sköterska som menade att det var bättre att dottern fick i sig något, resultatet var i slutändan att dottern tröttnade på "gottemat" och sedan började äta vanlig mat utan att jag behövde tjata.
 
Sv: Vad väger era 3-4 åringar?

Tvååringen väger 13,5 kg ungefär, och 4 åringen väger ungefär 15-15,5 kg. Båda är korta, små och nätta, men följer sin motsvarande viktkurva. 4 åringen vägde ett tag upp emot 16 kg, och då såg hon till och med lite smårund ut, med hennes mått mätt. Båda är smala, men långt ifrån magra. BVC oroar sig absolut inte.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 423
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 006
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 896
Senast: Björk
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 228
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp