Vad väger allas hästar?

Lite konstig fråga kanske, men vad väger era hästar samt hur höga/stora de är.
Själv har jag en liten stor häst (ca 160-170cm) som väger 404 kg är en Fd travare, nu ridhäst, en D-ponny som väger 400 kg, en maxad B-ponny som väger 368 kg och en A-ponny som väger 364 kg. Vet att A ponnyn iallafall är VÄLDIGT överviktig.


Halvblod. 170 cm. Djup i bålen och stabilt byggd, med långa ben. Idagsläget ngt knubbig från betet, men ingen övervikt. Cirkus 650 kg.
 
Connemara c 150 cm. Idealvikt 430-440 kg, just nu gissar jag 450 kg. Vägdes på klinik i våras och då vägde hon 450, något överhull, men ingen katastrof.
 
Varmblodig travare, 150 cm, 410 kg på våg vid senaste vägning. Då medium med muskler, normalvikt med aningen hö-buk.
 
Pre/arab på ca 161 cm. vägde runt 520 för någon månad sedan på våg fast med mig och utrustning på ryggen så har dragit av min vikt och ungeförlig utrustningsvikt. I normalhull
 
Min gammelman (kallblodstravare, grov modell, 31 år) vägde 580 kg de sista månaderna i livet. Var 158 hög.
 
Lite konstig fråga kanske, men vad väger era hästar samt hur höga/stora de är.
Själv har jag en liten stor häst (ca 160-170cm) som väger 404 kg är en Fd travare, nu ridhäst, en D-ponny som väger 400 kg, en maxad B-ponny som väger 368 kg och en A-ponny som väger 364 kg. Vet att A ponnyn iallafall är VÄLDIGT överviktig.

Jag vet inte vad nuvarande väger faktiskt. Kanske 525-550 kg? Halvblod på runt 165.
Han är hyfsat spenslig modell.

Min förra vägde 450 kg, D-ponny på 143 cm modell groooov. Dock ej fet.
Vet att han vägde lika mycket som en häst som var 20 cm högre då vi vägde. Den var bra i hull, men finlemmad och kort i kroppen.
 
Min korsning fullblod och halvblod väger ca 550 kg och är 165 cm hög. Jag tycker att han är fin i hullet och har fina muskler för sin ålder :-)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 759
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 629
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp