Vad väger allas hästar?

freddispotti

Trådstartare
Lite konstig fråga kanske, men vad väger era hästar samt hur höga/stora de är.
Själv har jag en liten stor häst (ca 160-170cm) som väger 404 kg är en Fd travare, nu ridhäst, en D-ponny som väger 400 kg, en maxad B-ponny som väger 368 kg och en A-ponny som väger 364 kg. Vet att A ponnyn iallafall är VÄLDIGT överviktig.
 
Senast jag vägde min häst på 179 cm var hon välmusklad och lite gräsmage, men inte fet. Då vägde hon 720 kg. Tror hennes idealvikt är där i krokarna :).
 
Lite konstig fråga kanske, men vad väger era hästar samt hur höga/stora de är.
Själv har jag en liten stor häst (ca 160-170cm) som väger 404 kg är en Fd travare, nu ridhäst, en D-ponny som väger 400 kg, en maxad B-ponny som väger 368 kg och en A-ponny som väger 364 kg. Vet att A ponnyn iallafall är VÄLDIGT överviktig.

min nordiskorsning på 143 cm vägde 530 i våras. Då var hon fin, men nu väger hon nog lite mer. Tror idealvikten är ca 480-500.
 
Min som är runt 172cm vägde 641kg för en månad sen iallafall :)
 
Mitt fullblod på 165cm väger 500kg, han behöver gå upp lite...
Min arab på 148cm väger 400kg, han är lagom :)
 
Min valack på 139,6 cm väger 550 kg, mitt sto på 142,5 cm väger 450 kg och mina två ettåringar väger 330 kg. Alla fyra är av rasen fjordhäst och både valacken och stoet har 50 kg övervikt. :)
 
Man beställer det typ från Djur kliniker tror jag. Dock har vi haft det ett tag. Så jag kommer inte ihåg. Men sök på måttband till häst så bör det komma något:)
 
Min vägde 500kg exakt när hon var på kliniken för några veckor sen, 160cm hög, halvblod, sto, 7år, av den nättare typen, normaltränad
 
Min halvblodsvalack av gammal modell vägde 620 kg när han var ok i hull men lite omusklad, skulle tro att hans vikt som musklad ligger på 670 kanske? Han är 174 cm, med rejäla ben.
 
Min ponny 132 vägde 230 kg när han hade stått i 3 månader strikt boxvila, helt omusklad och kraftigt underviktig.. Så jag vet inte exakt nu;)
Ponny 139 vägde 350 när han hade fallit ur lite, omusklad, vattenbrist och tömd mage.. Så vet inte exakt för honom heller:o
Båda vägda på klinik.
Hur får man reda på vikten på en frisk häst?:D:o
 
Welshponny av cobtyp på 135 cm vägde i våras 290 kg på klinikvåg.

Nu har han musklat till sig lite så skulle tippa på att han väger lite mer, kanske runt max 310 kg.

Mitt gamla halvblod på 162 cm vägde 520 kg på klinikvåg och min gamla varmblodstravare på 160 cm vägde 420 kg när han var i topphull. Som lägst 384 kg och såg ut som ett benrangel efter en tid då han var skadad och föll ur. Men gick upp det snabbt igen som tur var.
 
Hur bra stämmer ett sånt där viktmåttband?

Inte alls så bra är min erf..när jag mätte en gång visade det typ 80 kg mer jämfört mot på våg inom typ 2 veckor så jag litar inte på dem.

Vet fler som fått missvisande vikt med stora diffar jämfört mot att man ställt dem på våg sedan inom kort tid.

Så jag tycker man får se det "på ett ungefär" när man använder dem.
 
Mitt vbltravarsto på 162 cm ligger på runt 400 kg. Låg på runt 350 när hon var i närapå startkondition på travet och var slimmad. Eller i bilder:

2w24nds.jpg


ojhug5.jpg
 
Min grova kallblodstravare (ser mer ut som en nordsvensk bruks) är 159 i mkh och väger runt 660 kg. Och det när hon är i perfekt form :-)
 
Varmblodig travare ca 165 cm vägde 520 på klinik i våras (och faktiskt även på lastbilsvåg för flera år sen) men var då i något underhull och bör ligga runt 550 kg.
D-ponny (maxad) New Forest 405 kg på våg för många år sen (helt ur form) och senare 430 kg på våg (vältränad).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 754
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 629
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp